  • 131. Data: 2023-09-05 13:58:57
    Temat: Re: ISDN
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Czyli co - trzy w jednym? Generator, mikser i wzmacniacz?
    > Moze nawet dwa wzmacniacze, bo sygnał krąży ...

    Tak, ludzie kiedyś ostro główkowali nad schematami, by jak najlepiej
    wykorzystać drogie półprzewodniki. Jeden tranzystor bywał jednocześnie
    wzmacniaczem w.cz. i m.cz.

    Żeby wrócić do tematyki grupy (ale nie wątku) dodam, że pierwsze
    amerykańskie telefony z guziczkami miały układ generatora DTMF
    (*dual* tone multi frequency) z *jednym* tranzystorem. Nawet patent
    na ten generator był.

    --
    Jarek

  • 132. Data: 2023-09-05 16:30:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > was built into the secondary inductor form. [...]the variometer rotor.
    > The TICKLER adjustment controlled the sensitivity and somewhat the
    > selectivity of the receiver. The TICKLER also would allow the detector
    > to be operated as an Autodyne or oscillating regenerative detector.
    > Since the detector was oscillating at the tuned frequency this
    > provided a heterodyne action with the incoming signal that the allowed
    ^^^
    > demodulation of an arc transmitter's continuous wave (CW) signal. "

    Pewnie to "the" jest niepotrzebne.

    Oscylatory + mieszacze + (de)modulatory 3 w 1 to była od dawna normalna
    sprawa. Dopiero względnie ostatnio się porobiło (w analogu) nieco
    inaczej, przez odbiorniki kwadraturowe i software radio (np. w parze z
    odbiornikiem cyfrowym).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 133. Data: 2023-09-05 16:34:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Sam komputer też potrafi siać.

    No tak, właśnie to miałem na myśli: tak co jakieś 100 MHz, większe piki
    może rzadziej, pewnie jakieś -100 dBm wchodzi do anteny.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 134. Data: 2023-09-05 16:55:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Przez długi czas emitowały własny sygnał, który da sie odebrac z
    > daleka (ale raczej z powietrza).

    No wiadomo. Skoro one są w stanie odebrać swój sygnał po odbiciu od
    kawałka blachy (odległość x2 + skuteczność odbicia), to jasne jest, że
    "ofiara" może odebrać ich sygnał z bardzo daleka. I oczywiście takie
    urządzenia to standard (RWR).

    > Nadal IMO tak emitują, ale moze juz nie wszystkie.

    Emitują, ale robi się wiele trików. Np. źródło jest w innym miejscu niż
    detektor. Sygnał jest nietypowy i np. może używać "rozpraszania widma"
    (co daje małą amplitudę na wejściu wąskopasmowego odbiornika) oraz
    długookresowego kodowania (które trudno odebrać bez znajomości klucza).

    > Tylko czy na morzu mozna liczyc na jakis inny sygnał dla pasywnego
    > radaru?
    > No, satelity są ...

    Są np. mikrofony z MLATem.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 135. Data: 2023-09-07 09:21:07
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Fri, 1 Sep 2023 11:02:58 +0200, użytkownik J.F napisał:

    > Tak nawiasem mówiąc, to trafiłem na jakis amerykanski dokument z czasów
    > wojny, gdzie ostrzegano statki z konwojów, ze Niemcy sa w stanie
    > namierzyc ich odbiorniki !
    > I lista tych najgorszych była, ale ostrzezenie było ogólne.
    > Widac heterodyna mocna była w tamtych czasach.

    Słyszałem, że w Polsce w latach 50-tych ludzie ostrzegali się, że w
    podobny sposób UB może sprawdzić z samochodu stojącego pod domem kto
    słucha Wolnej Europy lub innych wrogich rozgłośni.

  • 136. Data: 2023-09-07 13:56:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Sep 2023 07:21:07 -0000 (UTC), jureq wrote:

    > Słyszałem, że w Polsce w latach 50-tych ludzie ostrzegali się, że w
    > podobny sposób UB może sprawdzić z samochodu stojącego pod domem kto
    > słucha Wolnej Europy lub innych wrogich rozgłośni.

    A w UK BBC miało jezdzic i namierzac tych, oglądają TV i nie płacą
    abonamentu :-)

    https://en.wikipedia.org/wiki/TV_detector_van

    No cóż, jak widac - całkiem tego wykluczyc nie można, ale myslę, ze UB
    na bardziej sprawdzonych sposobach polegało :-)

    J.

  • 137. Data: 2023-09-07 15:27:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No cóż, jak widac - całkiem tego wykluczyc nie można, ale myslę,
    > ze UB na bardziej sprawdzonych sposobach polegało :-)

    Moja mama może się poszczycić świadectwem maturalnym wydanym
    w Stalinogrodzie. Nie wszystkie jej koleżanki i koledzy ze
    szkolnej ławy miieli takie szczęście. Równoległą klasę rozwiązano
    na kilka tygodni przed maturą -- za słuchanie Wolnej Europy.
    Ubecja nie musiała w to angażować wyrafinowanych środków
    technicznych -- po prostu jakiś s@#$%syn doniósł.

    --
    Jarek

  • 138. Data: 2023-09-07 16:48:48
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 07.09.2023 o 13:56, J.F pisze:
    > A w UK BBC miało jezdzic i namierzac tych, oglądają TV i nie płacą
    > abonamentu ?
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/TV_detector_van

    Wystarczyło obrócić TV o 90° w osi kineskopu. Trochę utrudni oglądanie,
    ale nie znajdą. ;)

    Robert

  • 139. Data: 2023-09-07 21:35:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Sep 2023 15:27:58 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > na kilka tygodni przed maturą -- za słuchanie Wolnej Europy.
    > Ubecja nie musiała w to angażować wyrafinowanych środków

    Albo powiedzieli, ze doniósł.

    Bo jak - cała klasa słuchała?

    W NRD mieli inne metody - kazali dzieciom narysowac obraz kontrolny z
    TV. No i niektórzy wpadli :-)

    J.