  • 41. Data: 2020-07-31 13:14:05
    Temat: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:slrnri7rt4.n7o.jaros@falcon.lasek.waw.pl>
    user Jarosław Sokołowski pisze tak:

    > Ponadto ten bolec na górze to też "reguła" nie wiadomo skąd wzięta.
    > Gniazdka z początków elektryfikacji (i władzy radzieckiej) miały
    > zawsze bolec na dole:

    Wygrała masowo produkowana przez zachód wtyczka z bolcem na górze.
    Demoludy dostosowały się.

    Wkurzające jeśli ktoś nie dostosuje się.

    https://ibb.co/8gRXptm

    --
    Piter

    maly oszust sprzedaje garnki staruszkom
    wielki oszust wizje bogatego kraju

  • 42. Data: 2020-07-31 13:15:55
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:20200731131305.30825df8@mateusz>
    user Mateusz Viste pisze tak:

    > Napis "made in" jest do góry nogami. Ale patrząc na symbol uziemienia
    > bolec jednak jest na górze.

    może miały byc montowane po zakręcie U i
    do góry nogami żeby woda nie wchodziła.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 43. Data: 2020-07-31 13:36:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Napis "made in" jest do góry nogami. Ale patrząc na symbol uziemienia
    > bolec jednak jest na górze.

    Tu jest bez symbolu uziemienia:

    https://i1.imged.pl/okragle-gniazdko-bakelitowe-z-bo
    lcem-podtynkowe-z-prl.jpg

    Wszystkie napisy do góry nogami?

    > Dlaczego nie da się?

    Z dwóch powodów:

    1. To gniazdko hermetyczne natynkowe, zasilanie w takich instalacjach
    zawsze doprowadza się od góry (na to pewnie jest norma).
    2. Jest to gniazdko z klapką (tu bez klapki, może urwana), klapka ma
    mieć zawiasy u góry.

    Ktoś może powie, że nie da się tylko założyć hełmu na lewą stronę --
    ale ja dobrze pamiętam, że dawniej bolec uziemienia zawsze był na dole.
    Gdy pierwszy raz zobaczyłem go u góry, pomyślałem sobie, że elektryk był
    partacz i zamontował gniazdko do góry nogami.

    Co ciekawe, można kupić współczesne podróby starych gniazdek z bakelitu,
    opisywane np. jako "rustykalne" -- one mają bolec na górze. To tak jak
    na filmach, których akcja toczy się trzysta lat temu, a ludzie popylają
    konno prawą stroną drogi.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2020-07-31 14:09:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > miały
    > zawsze bolec na dole:
    >
    > https://images39.fotosik.pl/286/56c9e83e76aa20a1.jpg

    Nawet ładniejsze, takie pareidoliczne. :-)

    Robert

  • 45. Data: 2020-07-31 14:17:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > Nawet ładniejsze, takie pareidoliczne. :-)

    Właśnie tak to w dzieciństwie postrzegałem. Stąd mój późniejszy
    sprzeciw wobec stawiania gniazdek na głowie.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2020-07-31 14:24:59
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-07-31 o 13:36 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Tu jest bez symbolu uziemienia:
    >
    > https://i1.imged.pl/okragle-gniazdko-bakelitowe-z-bo
    lcem-podtynkowe-z-prl.jpg

    > Wszystkie napisy do góry nogami?

    Może to produkt na eksport był, do Australii?

    > ale ja dobrze pamiętam, że dawniej bolec uziemienia zawsze był na
    > dole.

    Całkiem możliwe, ja nie pamiętam bo u mnie prądu albo w ogóle nie było,
    a jak już się pojawił w latach '90 to dwużyłowy, bez zerowania, z
    gniazdkami bez bolca. Ale...

    > Gdy pierwszy raz zobaczyłem go u góry, pomyślałem sobie, że
    > elektryk był partacz i zamontował gniazdko do góry nogami.

    No właśnie - będąc nastolatkiem, dostałem zadanie od (przyszłej)
    teściowej montażu gniazdka przy westfalce, żeby mogła sobie podłączać
    ruską grzałkę do gotowania kubka wody. No i zamontowałem... Bolcem w
    dół. I to nie tak, że zupełnie bezmyślnie zrobiłem, tylko przekonany
    byłem, że tak się właśnie robi - musiałem gdzieś wcześniej zobaczyć.
    Gniazdko odwróciłem po kilku dniach, jak zobaczyłem że grzałka ma
    wtyczkę z uziemieniem i teściowa wtyka ją jakoś nienaturalnie kablem do
    góry.

    Swoją drogą, bardzo fajnie sprawę wymyślili Włosi - u nich gniazdko
    jest prawdziwym gniazdkiem (same dziurki) a wtyczki 100% męskie (same
    bolce), z uziemieniem centralnie na środku.

    Mateusz

  • 47. Data: 2020-07-31 15:06:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    lcem-podtynkowe-z-prl.jpg

    > Może to produkt na eksport był, do Australii?

    Nie może być. W Australii mają gniazdka podobne do brytyjskich, tyle
    że skośne (przez tą skośność udawało mi się czasem skutecznie wrazić
    polską wtyczkę).

    > Całkiem możliwe, ja nie pamiętam bo u mnie prądu albo w ogóle nie
    > było, a jak już się pojawił w latach '90 to dwużyłowy, bez zerowania,
    > z gniazdkami bez bolca. Ale...

    Wcześniej zerowanie też nie było czymś oczywistym. Pralka "Frania",
    przynajmniej na początku, miała zasilanie kablem dwużyłowymi i takąż
    wtyczkę, a do tego uziemienie w postaci miedzianej plecionki
    zakończonej dużym krokodylkiem. Należało do przykrokodylaszczyc do
    rury wodociągowej lub czegoś ekwiawlentnego (i ekwipotencjalnego
    z ziemią).

> [...]
    > dół. I to nie tak, że zupełnie bezmyślnie zrobiłem, tylko przekonany
    > byłem, że tak się właśnie robi - musiałem gdzieś wcześniej zobaczyć.

    Może to w genach mamy?

    > Gniazdko odwróciłem po kilku dniach, jak zobaczyłem że grzałka ma
    > wtyczkę z uziemieniem i teściowa wtyka ją jakoś nienaturalnie kablem
    > do góry.

    No właśnie -- ruska grzałka. Upadła teza, że umieszczenie bolca odróżnia
    demoludy od świata imperialistycznego.

    > Swoją drogą, bardzo fajnie sprawę wymyślili Włosi - u nich gniazdko
    > jest prawdziwym gniazdkiem (same dziurki) a wtyczki 100% męskie (same
    > bolce), z uziemieniem centralnie na środku.

    Szwajcarzy wymyślili lekko niecentralny bolec uziemiający, co jednoznacznie
    determinuje, który bolec jest neutralny, a który fazowy.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2020-07-31 15:56:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie da się znaleźć to czego nie ma. Między innymi dlatego rozumu nigdy nie
    znajdziesz.

  • 49. Data: 2020-07-31 19:24:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Być może jest to tak zwany wyższy standard, czyli taki, który pochodzi
    > z kraju, w którym normy określają, po której stronie bolca na być
    > zacisk fazowy. W Polsce nie jest to unormowane (co może dziwić).

    I w tym cywilizowanym kraju nie wpadli na możliwość wewnętrznego
    skrzyżowania kabelków?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 50. Data: 2020-07-31 19:27:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    PiteR wrote:

    > Wywrotowcy i płaskoziemcy nadal mogą na złość mamie
    > podłączać dowolnie bo nie ma przepisu.

    Gdyby to miało znaczenie, to wtyki nie byłyby symetryczne.
    Wystarczyłoby zrobić jeden większy i zamknąć temat.

    Pozdrawiam, Piotr