  • 11. Data: 2009-06-30 05:16:23
    Temat: Re: Jak zaświecić diodę laserową LED wydłubaną z cd-rom
    Od: gdL <g...@o...pl>

    On 30 Cze, 01:37, GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl> wrote:

    > Przy sensorze mojej myszki laserowej jest napisane 848 nm. Jak się spojrzeć
    > pod odpowiednim kątem, to widać słabe, ale wyraźne czerwone światełko. Kąt
    > pod którym je widać jest bardzo wąski.
    >
    > --
    > GLaF

    Kąt 0* uszkodzi nieodwracalnie siatkówkę, jako, że podczerwień nie
    jest zatrzymywana na soczewce, jak na przykład UV. A to, że promień
    jest niewidzialny, tylko zwiększa szanse uszkodzenia. Ekstremalnie
    ostrożnie i pytam się - po co igrać z ogniem ?

  • 12. Data: 2009-06-30 05:57:27
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > W jaki prosty sposób można poświecić diodą wydłubaną z cd-roma?
    > Da się ją odpalić wprost z bateryjki 3V? Nie mogę wygooglać jakoś...

    Od razu się przyznaję ze nie wiem. Jak na razie dowiedziałeś się wielu ciekawych
    rzeczy. Z wyjątkiem tej o którą pytałeś. Ciekawe po co ktoś cie ostrzega przed
    patrzeniem jak nie napisał jak zaświecić.

  • 13. Data: 2009-06-30 07:07:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello gdL,

    Tuesday, June 30, 2009, 7:16:23 AM, you wrote:

> [...]
    > jest niewidzialny, tylko zwiększa szanse uszkodzenia. Ekstremalnie
    > ostrożnie i pytam się - po co igrać z ogniem ?

    Urządzenie powszechnego użytku nie może wytwarzać jakiegokolwiek
    promieniowania w sposób, który mógłby zagrozić zdrowiu przy
    krótkotrwałej ekspozycji.
    BTW: widzę światło diodowych podświetlaczy IR przy niektórych
    kamerach. Ciekawe dlaczego tylko przy niektórych...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2009-06-30 07:16:09
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    > BTW: widzę światło diodowych podświetlaczy IR przy niektórych
    > kamerach. Ciekawe dlaczego tylko przy niektórych...

    Pewnie przyfasolili za duży prąd. Typowa dioda IR do pilotów
    potraktowania prądem większym od znamionowego, zaczyna delikatnie
    "żarzyć" na ceglasto czerwono.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 15. Data: 2009-06-30 08:35:45
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Grzegorz Kurczyk schrieb:

    > Pewnie przyfasolili za duży prąd. Typowa dioda IR do pilotów
    > potraktowania prądem większym od znamionowego, zaczyna delikatnie
    > "żarzyć" na ceglasto czerwono.

    Nie. Tak na skróty:
    1. 780nm, jak i 810nm są przez większość populacji widziane, ale czułość
    oka w tym zakresie jest już o parę rzędów wielkości niższa od czułości w
    max (okolice zielonego).
    2. Siatkówka reaguje jeszcze na światło lasera NdYAG (1064nm), ale
    baaardzo mało. Polecam nie próbować!!!
    3. Max dopuszczalna gęstość mocy aplikowana na rogówkę oka w tym
    zakresie długości fali dla światła koherentego to ok. 1mW/cm^2. Dla
    światła niekoherentego (jak np. LEDy) to ok. 8.5mW/cm^2.
    4. LEDy mają dość szerokie pasmo częstotliwości, rzędu 30/50nm. W
    szczególności diody GaAlAs mają jeszcze dodatkowe "pagórki" poniżej
    800nm. Ogólnie rzecz biorąc: GaAs są trochę mniej widoczne, GaAlAs
    praktycznie zawsze widoczne. Osobiście widzę bez problemu diody 880nm w
    normalnym oświetleniu, diody 940nm wymagają dla mnie 5-10minut
    akomodacji w ciemności. Wsio zasilane prądem 30% znamionowego. Diody
    GaAlAs 880nm są używane często gęsto w oświetlaczach do kamer i
    wszelakich lampkach IR bo są tanie, mają dużą wydajność i pasują dobrze
    do charakterystyki kamer CMOS, ale są widoczne.
    5. Światło koherentne (laser) jest mniej widoczne od światła
    niekoherentnego (laser rozproszony i znów sfokusowany) przy tej samej
    gęstości mocy. Nie wiem dlaczego, ale tak nam wyszło eksperymentalnie na
    5 osobach.
    6. Przy świetle podczerwonym trzeba uważać, bo źrenica nie zamyka się i
    siatkówka może ulec uszkodzeniu. W normie IEC60825-1 są zapodane różne
    gęstości mocy, w zależności od tego, czy źródło światła jest punktowe,
    czy powierzchniowe, czy jest jedno źródło, czy więcej oraz czy światło
    jest koherentne czy nie. W sumie chodzi mniej więcej o to, czy siatkówka
    jest wystarczająco chłodzona krwią. Przy niższych częstotliwościach (np.
    laser CO2) dochodzi do tego wysuszenie rogówki przy większych mocach
    promieniowania, do siatkówki te promnienie na ogół nie dochodzą. Takie
    promieniowanie (niekoherentne) mamy też przy piecach (np. hutniczych).

    Waldek

  • 16. Data: 2009-06-30 09:20:24
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

    > Nie. Tak na skróty:
    > 1. 780nm, jak i 810nm są przez większość populacji widziane, ale czułość
    > oka w tym zakresie jest już o parę rzędów wielkości niższa od czułości w
    > max (okolice zielonego).

    Dzięki za spory łyk cennych informacji.
    To co napisałem wynikało z moich obserwacji, które poczyniłem
    kilkanaście lat temu niejako niechcący. Późna pora, wzrok już trochę
    zmęczony i podczas eksperymentów z diodą IR z przeźroczystą soczewką
    (wyszarpaną z jakiegoś starego pilota), pomyliłem rezystor 220om z 22om
    (jakoś ten czarny pasek wyglądał jak brązowy). No i dioda zaczęła
    świecić na ceglasto-czerwono. Nie było to oczywiście intensywne światło,
    ale wyraźnie widoczne. Dioda przy takim brutalnym potraktowaniu zrobiła
    się trochę ciepła. Przy prądzie znamionowym promieniowanie było
    całkowicie niewidoczne nawet w zupełnej ciemności. Dioda oczywiście
    pracowała, bo oddalony fototranzystor bez problemu ją "widział".

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 17. Data: 2009-06-30 09:35:34
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    P.S. Tak się zastanawiam, jaki jest mechanizm tego zjawiska ? Bo
    przecież taka dioda o nie żarówka coby większy prąd (temperatura)
    przesuwał widmo w kierunku fal krótszych.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 18. Data: 2009-06-30 10:20:29
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Grzegorz Kurczyk schrieb:
    > P.S. Tak się zastanawiam, jaki jest mechanizm tego zjawiska ? Bo
    > przecież taka dioda o nie żarówka coby większy prąd (temperatura)
    > przesuwał widmo w kierunku fal krótszych.

    to, że dioda robi się ciepła to normalne. Nawet w przypadkach
    "normalnych", taki LED IR przy 100mA musi wytracić ok. 1.2W na ciepło. A
    to gdzieś musi pójść. A to, co świeci na ceglasto-czerwono to na ogół
    drucik doprawadzający prąd do struktury. Dlatego wszystkie LEDy świecą
    na czerwono, ale niezbyt długo ;-).

    Waldek

  • 19. Data: 2009-06-30 11:22:28
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 30 Jun 2009 12:20:29 +0200 Waldemar Krzok
    <w...@z...fu-berlin.de> napisał:

> [...]
    >to gdzieś musi pójść. A to, co świeci na ceglasto-czerwono to na ogół
    >drucik doprawadzający prąd do struktury. Dlatego wszystkie LEDy świecą

    Tzw. SED czyli Smoke Emitting Diode :-)

    A faktycznie dioda zielona CEMI (taka mała, z metalową podstawą z
    języczkiem jak w TO-18), przy większym prądzie świeci na żółto, a przy
    jeszcze większym na czerwono - takie zawansowane elementy
    optoelektroniczne były u nas w kraju produkowane ;-)

    Jak spojrzeć w diody od pilotów to widać dokładnie że świeci struktura
    a nie drucik. Ale faktycznie, w niektórych diodach widać to świecenie,
    w niektórych nie. A jak z oświetlaczami do CCTV to nie wiem, nie
    widuję ich w swoim otoczeniu, i dobrze zresztą...

    --
    I really hate this damn machine,
    I wish that they would sell it.

  • 20. Data: 2009-06-30 11:29:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Tuesday, June 30, 2009, 11:35:34 AM, you wrote:

    > P.S. Tak się zastanawiam, jaki jest mechanizm tego zjawiska ? Bo
    > przecież taka dioda o nie żarówka coby większy prąd (temperatura)
    > przesuwał widmo w kierunku fal krótszych.

    Może się bonding żarzyć :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl