  • 61. Data: 2020-09-25 18:21:19
    Temat: Re: Kolejny niemiecki motowałek:-)
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 25 września 2020 o 16:50:42 UTC+2 K napisał(a):

    > Taka mentalnosc smieciarzy, wyrzuca tam gdzie stoi. Jakby mogl to by
    > jeszcze nasral.
    > >
    > Krakow to stan umyslu. Ludzie pala tam w piecach czym sie da.
    Zastanów się na co odpowiadasz. Odpowiadasz na artykuł sprzed trzech lat na dodatek z
    zimy. Dzisiaj, teraz, dwie minuty temu w Krakowie jest 25 jednostek. Opisowo że
    jakość powietrza jest bardzo dobra. Zła ale nie najgorsza zaczyna się od 150
    jednostek. W miasteczku z najbardziej zanieczyszczonym trzy lata temu w chujni
    powietrzem,. Wodzisławiu Śląskim, są teraz 22 jednostki. W Łodzi 11 jednostek.

  • 62. Data: 2020-09-25 20:13:16
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-09-25 o 16:03, Poldek pisze:

    > Samochody są tanie.

    Jak widać nie dla wszystkich.

    Pozdrawiam

  • 63. Data: 2020-09-25 21:07:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    czwartek, 24 września 2020 o 22:20:28 UTC+2 WS napisał(a):

    >Nie teza tylko prawda. Powietrze że lepsze zgoda ale nie w domach i
    >miastach.
    >Domy i mieszkania pozbawione lub posiadające w formie szczatkowej
    >systemy kominowe.

    W miastach ? O ktorym wieku mowa ?
    Choc faktycznie - wiekszosc zyla w chlopskich czworakach :-)

    >W piecach i pod kuchniami palili wszystkim co się pali.

    A nie glownie drewnem ?

    >To że opon nie było nie ma znaczenia.

    Zawsze to mniejszy smrod.

    >W zimę w miastach smog niesamowity.

    Hm, ktory rok ? Jakies zrodlo

    >Woda mówisz ze lepsza była. Jak w Warszawie gówna do Wisły leciały to
    >warszawiacy mogli pić wodę dlatego że do picia pobierana była wyżej
    >niż spust scieków.

    Ale przed Warszawa pare innych miast. Widac tych 30km w rzece
    wystarcza.
    A warszawiacy brali wode z Wisly czy ze studni ?

    >Kiedyś rynsztokami płynęły sobie w ilościach hurtowych gówna i
    >wlewały się do rzek w każdym miejscu.

    Tylko, ze ludzi bylo mniej.

    1700 - 39 000
    1792 - 120 000[potrzebny przypis]
    1800 - 63 400
    1816 - 81 220[1]
    1820 - 100 338[1]
    1850 - 163 600
    1856 - 156 072[1]
    1864 - 222 906[1] (w tym 72 776 Żydów)[3]
    1882 - 382 964 (w tym 127 917 Żydów)[3]
    1892 - 490 417 (w tym 163 232 Żydów)[3]
    1897 - 683 692
    1899 - 645 848[4]

    >Sądzisz że wtedy salmonelli nie było, ecoli były nieaktywne.
    >Żółtaczka nie grasowała? Czytam gdzieś że ostatnio spadła ilość
    >zachorowań na żółtaczkę. Cud? Nie, wszędzie poustawiane psikacze z
    >płynem do dezynfekcji. O zoltaczce mówi się że to choroba brudnych
    >rąk.

    A tak rok temu to czeste byly u nas zakazenia od brudnych rak ?

    Moze raczej mniej ludzi w szpitalach powoduje mniej zakazen.
    Bo gdzies tam w ankiecie pytaja o wizyty u dentysty, fryzjera,
    tatuaze, zabiegi szpitalne ...

    Kiedys czytalem dane Warszawy z 1850.
    Tak 1/6 dzieci umierala w wieku 0-1 lat - mozliwe ze to straty
    porodowe.
    Do 6 lat dozywala polowa dzieci.
    A potem bylo juz niezle i znakomita wiekszosc dozywala 18 lat.

    Po czym smiertelnosc byla podobna - jakies 2% rocznie.
    Tyle, ze przy takiej smiertelnosci pr-stwo dozycia 70 nie jest juz
    duze.

    Dodaj, ze medycyna byla w powijakach, lekow praktycznie nie miala,
    szczepionek jeszcze nie bylo ...

    J.

  • 64. Data: 2020-09-25 21:52:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 25 września 2020 o 21:07:27 UTC+2 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    > duze.
    >
    > Dodaj, ze medycyna byla w powijakach, lekow praktycznie nie miala,

    Po co zadajesz pytania na które sam odpowiadasz? Nie zapominaj że większe jesteś
    trollem i swoje trollowanie mnie nie ściągniesz. Co do medycyny
    https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Semmelweis

  • 65. Data: 2020-09-26 10:14:40
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, September 25, 2020 at 2:01:47 PM UTC+2, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jasne. Dlatego cholera i czerwonka zbierały takie żniwo. Ależ Ci się
    > udała argumentacja...

    To inna bajka, medycyna w powijakach (zeby nie powiedziec, ze nie istniala), higieny
    zero... ale wiekszosc ludzi mieszkala na wsi, glowne zajecie to rolnictwo... taki
    Krakow np. to byl od Wisly po brame florianska (20 min. piechota), w miastach syf
    oczywisie byl, ale na wsi to juz zdrowa woda, powietrze, swieze zarcie ;)

    > Jasne - chleb z pleśnią też nie był stosowany na rany...

    Mialem na mysli te, ktore teraz sa w jedzeniu. Mieso zanieczyszczone antybiotykami,
    pestycydami i wszelkimi innymi srodkami ochrony roslin, naszprycowane chcemia
    trzymajaca wode, zeby ciezsze bylo... :(
    W sklepie badziewie z cala gama konserwantow i polepszaczy, podaja sklad jednej
    porcji twierdzac, ze nieszkodliwe w takich ilosciach, tylko roznych takich "porcji"
    trzeba zjesc kilka(nascie) dziennie, a tego juz nikt nie sumuje...

    Pamietam jeszcze lata 70 + poczatek 80. Jezdzilismy czesto do babci na wies - tam
    praktycznie wszystko "swoje". Mleko, mieso, jajka, maka, zadnych pasz, wszystko na
    zbozu, trawie, ziemniakach, burakach...
    Tak bylo przez wieki...

  • 66. Data: 2020-09-26 12:09:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 25.09.2020 o 16:22, Poldek pisze:

    > Producenci wgrywają oszukane oprogramowanie, bo mentalnie tkwią w
    > paradygmacie, że więcej zapierdalania to lepiej. Tzw. "car guys" ten
    > paradygmat wytworzyli i nawet w niego wierzą.

    Producenci wgrywają oszukane oprogramowanie, żeby żaden chiczyk czy
    hindus im na rynek nie wszedł. ot co,

    > Gdyby nie oszukiwali na emisji spalin, to samochody byłyby mniej
    > zatruwające i mniej zapierdalające. Istnieje ścisły związek między
    > zapierdalaniem i zatruwaniem.

    Ale nie 10 krotny. Przy nox-ach co czy ty nawet pm-ah można oszukiwać bo
    ciężko to udowodnić nie mając laba. Ale bez jaj - nie przy co2 - to jest
    wprost proporcjonalne do spalania. Nawet upalając syfika czy inne bmw na
    ulicy nie spalisz 10 razy więcej niż cieniasem. Więc ten, tego...

    --
    Shrek

  • 67. Data: 2020-09-26 12:21:21
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-09-26 o 10:14, WS pisze:

> [...]
    syf oczywisie byl, ale na wsi to juz zdrowa woda, powietrze, swieze zarcie ;)

    Zdrowa woda była jak się jej nie brało z rzeki i jak gnojówka
    nie podeszła do wód gruntowych.
    Powietrze też było zdrowe jak poszedłeś na granicę wsi pod wiatr.
    Jak z wiatrem to gnijące odpadki, szambo i parkiet spod zwierząt
    hodowlanych taki zdrowy to już nie był.
    A największe kłamstwo to świeże żarcie. Jak zabili świniaka,
    mięso podzielili na sąsiadów to jednak kilka kilo do spożycia
    im zostało. A jedyna lodówka jaką znali to była piwnica (w czasie
    jak już je znali) czyli zamiast 25 stopnie mieli w tej lodówce
    22 stopnie. A mięsa nie jadali na kilogramy tygodniowo jak my dzisiaj.

    Pozdrawiam

  • 68. Data: 2020-09-26 12:49:46
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, September 26, 2020 at 12:26:54 PM UTC+2, RadoslawF wrote:

    > Zdrowa woda była jak się jej nie brało z rzeki i jak gnojówka
    > nie podeszła do wód gruntowych.

    Tez nie tak do konca... W latach 70 jako dziecko jezdzilem do babci na wies, woda ze
    studni, pitna przywozona ze zrodelka lub ze studni zawsze! przegotowana.
    Czystej wody sie nie pilo, zawsze byl kompot, w sezonie ze swiezych owocow, po ze
    sloika (wlasnej produkcji).
    Szamba jako takie w obecnym znaczeniu nie istnialy, wychodek bez bieacej wody w domu.
    Gnojowka z obory gromadzona w szczelnym betonowym zbiorniku, toz to byl cenny
    nawoz...
    Niby palilo sie smieci w piecu, ale znow nie ma to nic wspolnego z obecnym
    paleniem... po prostu tych smieci praktycznie nie bylo...
    Wszelkie obierki, resztki jedzenia dla swin, opakowan jednorazowych jak na lekarstwo,
    raz na tydzien gazeta z programem TV, sluzaca na podpalke pozniej...
    Butelki zwrotne, nawet po wódce... jak cos bylo w sloiku, to zostawal na pare dobrych
    lat na przetwory... reklamowki i papierowe torebki (takich byla wiekszosc) gromadzilo
    sie do powtornego wykorzystania...

    > Powietrze też było zdrowe jak poszedłeś na granicę wsi pod wiatr.

    Wsie byly male, rozproszone

    > Jak z wiatrem to gnijące odpadki, szambo i parkiet spod zwierząt
    > hodowlanych taki zdrowy to już nie był.

    Smierdzi, ale nie jest niezdrowe ;)

> [...]
    > jak już je znali) czyli zamiast 25 stopnie mieli w tej lodówce
    > 22 stopnie. A mięsa nie jadali na kilogramy tygodniowo jak my dzisiaj.

    Fakt, miesa sie malo jadalo (bieda) ale zdrowe, nieskazone. Wszedzie byly opracowane
    lokalne metody przechowywania... np. u nas robilo sie wedzone kielbasy i suszylo, nad
    morzem srodziemnym suszone szynki z sola... lodowki byly zbedne. Wystarczala chlodna
    piwnica...
    Zreszta teraz bez lodowki w biednych krajach sobie radza. Np. w Egipcie sprzedawali
    swiezo zabita wolowine przykryta tylko szmatka przed muchami... ubija o ~5 rano, do
    poludnia sprzedane... nie ma opcji kilkakrotnego zamrazania i rozmrazania jak u nas
    niby zdrowe...

  • 69. Data: 2020-09-26 15:12:03
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-09-26 o 12:49, WS pisze:

> [...]
    > Czystej wody sie nie pilo, zawsze byl kompot, w sezonie ze swiezych owocow, po ze

    Wnuczkowi babcia robiła kompocik czyli gotowała wodę z owocami
    a potem stawiała do wystudzenia. Dla swoich pracujących przy
    żniwach była woda ze studni i fajnie było jak ktoś wpadł na
    pomysł i im wiaderko tej wody na pole zaniósł.

    > Szamba jako takie w obecnym znaczeniu nie istnialy, wychodek bez bieacej wody w
    domu. Gnojowka z obory gromadzona w szczelnym betonowym zbiorniku, toz to byl cenny
    nawoz...

    Owszem, kiedyś to były zbiorniki otwarte a nie zamknięte jak dzisiaj.
    Ale to dalej były zbiorniki nawet jeśli robiono je najtaniej czyli
    kopano dołek w ziemi.

    > Niby palilo sie smieci w piecu, ale znow nie ma to nic wspolnego z obecnym
    paleniem... po prostu tych smieci praktycznie nie bylo...

    Śmieci były ale nie było w nich plastików i gumy.

> [...]
    dobrych lat na przetwory... reklamowki i papierowe torebki (takich byla wiekszosc)
    gromadzilo sie do powtornego wykorzystania...

    Budynki w nich nie były takie rozproszone.
    Generalnie wsie powstawały dla bezpieczeństwa mieszkania w kupie
    więc nie było sensu budować domu w oddaleniu od wsi.
    A czy wieś była mała czy duża to i tak każda śmierdziała tak samo.
    Takimi samymi zwierzętami, ich odchodami i odchodami ludzi.

    > Smierdzi, ale nie jest niezdrowe ;)

    Niestety ale jest.
    Poczytaj co przynosiło w starożytnych armiach straty większe od bitwy.

> [...]
    suszylo, nad morzem srodziemnym suszone szynki z sola... lodowki byly zbedne.

    Nie były zbędne, po prostu ich nie było i stosowano inne metody
    zabezpieczania. Ale ich skuteczność była mniejsza od dzisiejszych
    lodówek. Nie wierzysz? prosty eksperyment, kup dwa kilo świeżego
    mięsa, zakonserwuj kilogramem soli a potem przechowaj w chłodnej piwnicy.
    Daj znać jak smakowała po miesiącu. :-)

    I pamiętaj że średniowieczu kilogram soli miał wartość wielu kilogramów
    świeżego mięsa.

> [...]
    poludnia sprzedane... nie ma opcji kilkakrotnego zamrazania i rozmrazania jak u nas

    A teraz policz ile wołowiny dostaniesz z zabitego wołu przy
    dwudziestodymowej wiosce. I tego nie sprzedasz bo wszyscy sąsiedzi
    dostali tyle samo. To co piszesz sprawdza się przy uboju w mieście.
    A tam smród, brud i zarazy wszelakie. :-)

    Pozdrawiam

  • 70. Data: 2020-09-26 15:45:41
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2020-09-20 o 20:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Poldek p...@i...eu ...

    > 30 mln pojazdów na 38mln mieszkanców?
    > Jakos wydaje sie to niewiarygodne.

    Sprawdź w ulubionej wyszukiwarce ile jest pojazdów w Polsce.

    Dla ułatwienia podaję pierwszy wynik z popularnej wyszukiwarki

    "Wg GUS (dane na dzień 30 czerwca 2018 roku) w naszym kraju
    zarejestrowanych jest obecnie 29 656 238 pojazdów wszelkich typów."

    Dwadzieścia dziewięć milionów sześćset pięćdziesiąt sześć tysięcy
    dwieście trzydzieści osiem rur wydechowych. Weź to skontroluj.
    Oczywiście cały czas przybywa pojazdów, gdyż

    "Dla porównania, jeszcze dekadę temu było ich 22 024 697."
    a lawety od Turczyna jadą jedna za drugą.

    Teraz już jasne, jak to się stało, że trawniki, chodniki, przejścia dla
    pieszych, rowy, pola, boiska - wszystko zawalone złomami ciągle ciężko
    znaleźć miejsce do postawienia złoma.

    Nie pisz, że to liczba zarejestrowanych pojazdów, a w rzeczywistości
    jest mniej, bo część zarejestrowanych nie jeździ, albo nie istnieje jako
    całe samochody. Za to jest kupa samochodów, młotorów i innych pojazdów
    niezarejestrowanych, a zajmujących miejsce na parkingach, placach, w
    krzakach, lasach itp. a nawet jeżdżących jak gdyby nigdy nic na wioskach.