  • 71. Data: 2020-09-26 16:21:44
    Temat: Re: Kolejny niemiecki motowałek:-)
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 26 września 2020 o 12:49:49 UTC+2 WS napisał(a):

    > Tez nie tak do konca... W latach 70 jako dziecko jezdzilem do babci na wies, woda
    ze studni, pitna przywozona ze zrodelka lub ze studni zawsze! przegotowana.
    > Czystej wody sie nie pilo, zawsze byl kompot, w sezonie ze swiezych owocow, po ze
    sloika (wlasnej produkcji).
    > Szamba jako takie w obecnym znaczeniu nie istnialy, wychodek bez bieacej wody w
    domu. Gnojowka z obory gromadzona w szczelnym betonowym zbiorniku, toz to byl cenny
    nawoz...
    > Niby palilo sie smieci w piecu, ale znow nie ma to nic wspolnego z obecnym
    paleniem... po prostu tych smieci praktycznie nie bylo...
    > Wszelkie obierki, resztki jedzenia dla swin, opakowan jednorazowych jak na
    lekarstwo, raz na tydzien gazeta z programem TV, sluzaca na podpalke pozniej...
    > Butelki zwrotne, nawet po wódce... jak cos bylo w sloiku, to zostawal na pare
    dobrych lat na przetwory... reklamowki i papierowe torebki (takich byla wiekszosc)
    gromadzilo sie do powtornego wykorzystania...
    > Wsie byly male, rozproszone
    > Smierdzi, ale nie jest niezdrowe ;)
    > Fakt, miesa sie malo jadalo (bieda) ale zdrowe, nieskazone. Wszedzie byly
    opracowane lokalne metody przechowywania... np. u nas robilo sie wedzone kielbasy i
    suszylo, nad morzem srodziemnym suszone szynki z sola... lodowki byly zbedne.
    Wystarczala chlodna piwnica...
    > Zreszta teraz bez lodowki w biednych krajach sobile radza. Np. w Egipcie
    sprzedawali swiezo zabita wolowine przykryta tylko szmatka przed muchami... ubija o
    ~5 rano, do poludnia sprzedane... nie ma opcji kilkakrotnego zamrazania i rozmrazania
    jak u nas niby zdrowe...
    Żeby po kolei było. Nie tylko Ty miałeś dziadków na wsi. Jedni moi mieszkali a jednym
    z najstarszych miast w Polsce. Co prawda od połowy XIX wieku to administracyjnie
    wioska. Ale nie dlatego że miasteczko wymarło ale że za kare odebrali mu prawa
    miejskie. Teraz to dziura zabita dechami pomimo że jest w niej kościół z XII wieku.
    To będzie o wodzie. Było tam kilka źródełek. Wodę trzeba było wyciągnąć duża ręczna
    pompą. Dzieciak w latach sześćdziesiątych byłem ale emaliowana tabliczkę z pompy
    pamiętam. Było na niej napisane że woda zdatna do picia po przegotowaniu. No to mit
    czystej wody ze źródełek mamy załatwiony. Ze źródełek woda była dla ludzi i tylko do
    robienia jedzenia. Zwierzęta gospodarskie dostawały wodę ze studni. Zawsze parchów
    dostawałem jak się umyłem w wodzie z babcinej studni. Pomimo systematycznego
    czyszczenia i odkażania studni pamiętam że woda z niej śmierdziała gownami, obora
    itp. co z tego ze ludzie nie pili wody ze studni jak jedli mięso ze zwierząt co piły
    taka wodę. Podejrzewam że całe mięso jakie było tam wtedy robione dzisiaj nie zostało
    by dopuszczone ze względów sanitarnych do sprzedaży. To było już po wojnie. Mięso
    było badane, oczywiście nie całe, na pasożyty. Przed wojna mięso nie było badane.
    niemcy w wojnę wprowadzili obowiązek badania ale tylko mięsa przeznaczonego do
    spożycia przez niemcow. Pojawia się pytanie. Co lepsze. Czy w wieku dwunastu lat
    załapać nicienie i umrzeć w wieku czterdziestu pięciu lat jako ślepiec z potwornymi
    bólami glowy, mięśni, czy dożyć siedemdziesięciu ośmiu lat dzisiaj jedząc mięso z
    intensywnej hodowli? Kolejny punkt to powietrze. Na wioskach odległości pomiędzy
    domami większe. W tym miasteczku typowa dla małych
    miast zabudowa. Małe domki jeden obok drugiego najczęściej stykające się sciana,
    ścianami z innymi. Ze trzy główne ulice jakąś szerokosc miały. Poprzeczne od nich
    odchodzące o szerokości umożliwiającej przejazd jednego wozu konnego. Higiena taka że
    jak się koń zesrał to dokąd wróble gówna nie zjadły to leżało bo nikt nie sprzątał.
    Przy takiej gęstej zabudowie i poza węglem brakiem innego nośnika energii cieplnej do
    gotowania i ogrzewania bez względu na porę roku zanieczyszczenie powietrza musiało
    być ogromne. Jak tylko rodzice wymyślili że za tydzień jedziemy do babci to z bratem
    tyle lodów i oranżady zuzywalismy aż dostawaliśmy anginy żeby nie jechać. Nie zawsze
    się udawało. Jak się nie udało to tragedia. Na miejscu nie ma gdzie się wysrać.
    Przyzwyczajeni do codziennych myć i kąpieli w wannie że dwa razy w tygodniu tam nie
    mamy gdzie się umyć. Nauczeni że ręce myje się zawsze po przyjściu z podwórka tam nie
    możemy tego robić bo wody z kranu nie ma a w misce wydaje się że zawsze jest brudna.
    Bo ona zawsze była brudna. Po trzech dniach dziura w dupie szczypie od wycierania
    gazeta a nie papierem toaletowym do którego byliśmy przyzwyczajeni. Ludzie tam mieli
    dziwny zapach. Ale nie tylko tam. Bywałem w wielu podobnych miejscach i zapach a
    raczej smród od ludzi był podobny jeśli nie taki sam. Niedawno się dowiedziałem
    dlaczego mieli taki zapach. Jeśli się nie myć to potem, gównem, nie mytymi jajami i
    brudnymi pickami człowiek śmierdzi maksymalnie trzy tygodnie. Po trzech tygodniach
    flora bakteryjną na skórze rozmnaża się do takich ilości że bakterie zaczynają się
    żywić tym co na skórze. Ich gówna dają taki specyficzny smrodek który nie jest tak
    obrzydliwy jak od brudnego ciała. Taka ciekawostka. Ksiazka Chłopi bardzo dobrze
    dodawała rzeczywistość dziewiętnastowiecznej wsi. Potem nakręcili film. Na filmie
    scena jak kapustę kiszoną robią. Faceci kroją kapustę a dziewczyny/kobiety ugniatają
    ja nogami w beczkach. Chłopaki klepią dziewczyny po dupach one piszczą i jest fajnie.
    Trzeba sobie zdać sprawę z tego że wtedy kobiety majtek nie nosiły. Podniecały się i
    z brudnych pizd kwas mlekowy dostawał się do kapusty. Lepiej i szybciej kisła.
    Oczywiście nikt się od takiej kapusty nie pochorował ale proces przygotowania był był
    obrzydliwy. Jak młode dupki udeptywaly kapustę to jeszcze by obleciała. Ale stare
    babska z niemytymi pizdami też to robiły. Jak już przy jedzeniu i konserwowaniu
    jesteśmy. Wędzenie to dobra metoda konserwacji mięsa. Był w tv program. Dali do
    zbadania w sanepidzie domowe wyroby uderzone w beczce. Pani z sanepidu omawiała
    temat. Powiedziała że spróbowała i że pychotka. Ale że nie podpisała by kwitu o
    dopuszczeniu do sprzedaży bo ilość toksycznych i rakotwórczych substancji
    przekraczała w tych wyrobach czasami kilkaset razy obowiązujące normy. Konserwowanie
    w soli też fajne, zwłaszcza dla nadcisnieniowcow. Czyli praktycznie dla wszystkich
    którzy przekroczyli jakiś magiczny wiek. Wygląda na to że te metody co opisałeś miały
    na celu pozbycie się ludzi starszych niż zachowanie ich jak najdłużej przy życiu. A
    mówili że w Japonii mieli okrutny zwyczaj pozbywania się starych ludzi. Jak doszedł
    taki do swojego wieku i jeszcze chciał żyć to wyprowadzali przed dom i mówili żeby
    dziadek poszedł na tą górę co w oddali widać. Buty żeby zostawil bo się jeszcze
    przydadzą. Dużo by opowiadać. Ciekawa jest np historia dlaczego w pewnych religiach
    jedzenie wieprzowiny jest zakazane.

  • 73. Data: 2020-09-26 17:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Poldek p...@i...eu ...

> [...]
    > a lawety od Turczyna jadą jedna za drugą.
    >
    > Teraz już jasne, jak to się stało, że trawniki, chodniki,
    > przejścia dla pieszych, rowy, pola, boiska - wszystko zawalone
    > złomami ciągle ciężko znaleźć miejsce do postawienia złoma.
    >
    > Nie pisz, że to liczba zarejestrowanych pojazdów, a w
    > rzeczywistości jest mniej, bo część zarejestrowanych nie jeździ,
    > albo nie istnieje jako całe samochody. Za to jest kupa samochodów,
    > młotorów i innych pojazdów niezarejestrowanych, a zajmujących
    > miejsce na parkingach, placach, w krzakach, lasach itp. a nawet
    > jeżdżących jak gdyby nigdy nic na wioskach.

    To moze zamiast pisac, zacytuje dalsza czesc artykułu na którym sie
    opierasz...?

    Ale... to tylko statystyka, a jak wiadomo, są trzy rodzaje kłamstw:
    kłamstwa, bezczelne kłamstwa i statystyki. Nie inaczej jest w tym
    przypadku. GUS opiera się bowiem głównie na danych zawartych w
    Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). A w niej możemy znaleźć wiele
    "kwiatków". Np. 38 tysięcy wciąż zarejestrowanych w naszym kraju
    samochodów marki Syrena albo 65 tysięcy samochodów marki Żuk... Razem
    to już jest 100 tys. pojazdów, które tak naprawdę, dawno przestały
    istnieć.

    Większe wrażenie robi jednak liczba niespełna 7 milionów samochodów,
    które od 8 lat nie pojawiły się na stacji kontroli pojazdów, a więc
    zapewne dawno wyszły już z eksploatacji.

    Ile więc tak naprawdę pojazdów porusza się po polskich drogach? Wg
    danych CEP, w zeszłym roku badaniom technicznym poddano około 18,3 mln
    aut. Trzeba też pamiętać, że nowe samochody po raz pierwszy pojawią się
    w stacji kontroli pojazdów po trzech latach, a takich aut w Polsce jest
    około 1,5 mln. Sumarycznie daje nam to szacunkową liczbę 20 mln
    samochodów, które faktycznie wyjeżdżają na drogi. To wyraźnie mniej niż
    liczba 29,5 mln pojazdów (osobowych, ciężarowych i motocykli)
    widniejących w ewidencji CEP.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Łatwiej poznać ludzkość niż pojedynczego człowieka"

  • 72. Data: 2020-09-26 17:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik WS L...@c...pl ...

    > odwazna teza ;)

    Przypomne tylko ze rozmawiasz z gosciem który ewentualne problemy z
    dostepem do czystej wody rozpatruje w kategoriach: jezeli odkrecam kran
    i leci to znaczy ze wszystkie problemy to bujda.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Argumentowi "Bo nie!" przeciwstawiam

  • 74. Data: 2020-09-26 17:59:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

    > Mnie leketrownie węglowe nie przeszkadzają. Mają filtry, wysoko
    > emitują. Sam mieszkam w promieniu 10km od Elektrociepłowni
    > Siekierki.

    To co mowia naukowcy o co2 nie ma dla ciebie znaczenia?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Moi ludzie pracują na okrągło! Czasem nawet po 2, 3 godziny na dobę!!!"

  • 75. Data: 2020-09-26 18:09:56
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.09.2020 o 15:45, Poldek pisze:

    > "Wg GUS (dane na dzień 30 czerwca 2018 roku) w naszym kraju
    > zarejestrowanych jest obecnie 29 656 238 pojazdów wszelkich typów."

    Akurat o bazie cepik to wiadomo, że roi się tam od duchów.

    --
    Shrek

  • 76. Data: 2020-09-26 18:54:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 26 września 2020 o 15:17:51 UTC+2 RadoslawF napisał(a):

> [...]
    >
    > I pamiętaj że średniowieczu kilogram soli miał wartość wielu kilogramów
    > świeżego mięsa.
    sprzedawali swiezo zabita wolowine przykryta tylko szmatka przed muchami... ubija o
    ~5 rano, do poludnia sprzedane... nie ma opcji kilkakrotnego zamrazania i rozmrazania
    jak u nas niby zdrowe...
    > A teraz policz ile wołowiny dostaniesz z zabitego wołu przy
    > dwudziestodymowej wiosce. I tego nie sprzedasz bo wszyscy sąsiedzi
    > dostali tyle samo. To co piszesz sprawdza się przy uboju w mieście.
    > A tam smród, brud i zarazy wszelakie. :-)

    Byłem w Tangerze na targu. Takim dla tubylców. Smród taki że trudno wytrzymać. Mięso
    a raczej przypadkowo porąbane zwierzęta leżały na drewnianych stołach i wisiały na
    hakach. Mieniące się wieloma kolorami muchy wielkości dojrzałych bielinkow
    kapustnikow atakowały mięso jak japońscy piloci amerykańskie okręty. Do tego
    świadomość że oni jak się wysrają to ręką reszki gówna od dupy sobie odrywają.

  • 77. Data: 2020-09-26 19:53:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 26 września 2020 o 18:10:04 UTC+2 Shrek napisał(a):
    > Akurat o bazie cepik to wiadomo, że roi się tam od duchów.
    >
    > --
    > Shrek
    Jak coś wiesz ile tam duchów to napisz. A nie zajebiesz jak chory w kubel ze tam roi
    się od duchów.

  • 78. Data: 2020-09-26 20:34:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 26 września 2020 o 17:59:49 UTC+2 Budzik napisał(a):
> [...]
    > "Moi ludzie pracują na okrągło! Czasem nawet po 2, 3 godziny na dobę!!!"
    > kpt. Bertorelli/Dzielna Armia Włoska/Allo, Allo
    Naukowcy na co2 mówią że gdyby nie to że jest związkiem chemicznym to że względu na
    ilość w jakiej występuje w przyrodzie należało by go wpisać do gazów szlachetnych.
    Naukowcy od żarcia mówią że gdyby nie CO2 to byśmy z głodu zdechli zanim się na ziemi
    pojawiliśmy. CO2 to najważniejszy surowiec w produkcji żywności.

  • 79. Data: 2020-09-26 20:56:28
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, September 26, 2020 at 3:17:51 PM UTC+2, RadoslawF wrote:

> [...]
    > żniwach była woda ze studni i fajnie było jak ktoś wpadł na
    > pomysł i im wiaderko tej wody na pole zaniósł.

    Tez zastanawiale sie, czy tak nie bylo, ale nie, po prostu byl sad, z owocow robilo
    sie zapas na zime... wujek tam mieszkajacy zawsze do herbaty lal slodki sok... z
    opowaidan slyszalem, ze jak kawy nie bylo (prawdziwej), znaczy sie byla zabyt droga
    to zboze palili... ale zawsze pilo sie kawe, herbate, mleko...
    Za moich czasow wody nikomu sie nie dawalo, a na koniec dnia nawet czesto piwo, po
    ktore posylano mnie (dziecko z podstawowki) z 5 litrowym dzbankiem ;)

    > Owszem, kiedyś to były zbiorniki otwarte a nie zamknięte jak dzisiaj.
    > Ale to dalej były zbiorniki nawet jeśli robiono je najtaniej czyli
    > kopano dołek w ziemi.

    Tak, ale taka dziura z wychodka bez biezacej wody baaaaardzo wolno sie zapelnia,
    takie toy toje bez wody do z malutkim zbirnikiem ze 2 doby potrafia stac, a 2 x 10h
    do nich kolejka ;)
    Problem pojawil sie przy biezacej wodzie, a wlasciwie biezacej z wodociagow... ze
    studni jeszcze sie oszczedzalo, bo potrafilo sie wyczerpac... a z wodociagu
    kilkanascie m3 na miesiac to pikus... i dopiero te zaczyely sie przelewac do gruntu
    stanowiac istotny problem :(

    > Niby palilo sie smieci w piecu, ale znow nie ma to nic wspolnego z obecnym
    paleniem... po prostu tych smieci praktycznie nie bylo...

    > Śmieci były ale nie było w nich plastików i gumy.

    Bylo tak malo, ze nawet nikt na wsi ich nie wywozil... uzywalo sie wszystko na maxa,
    bo bieda... prawie wszystko sie zbieralo "bo sie przyda", mebli nikt nie wyrzucal,
    powymianie stare ladowaly w garazach, piwnicach.. jako polki itp..
    Materace to troche szmaty wypchanej sloma...

    >Nie wierzysz? prosty eksperyment, kup dwa kilo świeżego
    > mięsa, zakonserwuj kilogramem soli a potem przechowaj w chłodnej piwnicy.
    > Daj znać jak smakowała po miesiącu. :-)

    W sumie chcialem zrobic, ale nie mam juz zrodla porzadnego miesa :(
    Ale moda na takie wraca... tu np. 11 miesiecy...
    https://www.youtube.com/watch?v=D-TVMYrG8ek
    Sporo ludzi sie w to bawi i podobno nawet ze sklepowego miesa potrafi wyjsc, tylko
    sporo wagi traci, znaczy sie dlugo sie trzeba pozbywac wody...

  • 80. Data: 2020-09-26 20:59:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

> [...]
    > Argumentowi "Bo nie!" przeciwstawiam
    > kontrargument "Bo tak!". Tomasz 'tsca' Sienicki
    Skończyły Ci się korki u Grety bo poszła do szkoły żeby ósma klasę zaliczyć? Taki
    jesteś oblatany w wodzie a jak spytałem jak ja oszczędzasz to rybkę zrobiles i się
    potem zapowietrzyles. Dopytywałem czy się mniej myjesz, mniej płynów pijesz ale się
    obraziłeś jak na rasowego kuriera przystało. Jeśli na ziemi ponad 70% jej powierzchni
    to woda to znaczy że wody nie brakuje. To że słona nic nie znaczy bo przy okazji
    poprzedniej dyskusji ktoś Ci napisał że cena odsolonej wody morskiej w bogatych
    krajach arabskich jest zbliżona do ceny w Polsce. Woda na Ziemi ma to do siebie że
    jej nie ubywa a wręcz przybywa. Zastanawiałeś się, wiem że trochę na wyrost
    napisałem, skąd jest woda na Ziemi? Greta nie mówiła? Cała woda na Ziemi pochodzi z
    kosmosu. Przybyła do nas w meteorytach lodowych. Miliardy lat to sporo czasu żeby jej
    się dużo nazbierało. Teraz też ta samą drogą przybywa ale żyjemy zbyt krótko żeby w
    przeciągu kilku tysięcy lat to zauważyć. Masz rację że uważam że woda jest w kranie i
    się za nią placi. Płaci się za dostarczenie, uzdatnienie itd a na końcu płaci się za
    uzdatnienie tego co z niej zostało. Żeby można było jej bezpiecznie i bez obrzydzenia
    jeszcze raz użyć. A potem jeszcze raz itd. Wody na Ziemi jest do obrzydzenia tylko
    trzeba nauczyć ja racjonalnie wykorzystywać. Jeśli napiszesz że masz, bo faktycznie
    masz, instalacje do wody szarej to będzie ten właściwy krok w kierunku racjonalnego
    wykorzystywania wody nie jej iluzorycznego oszczędzania. Jak dorosłem to gęby pełne
    frazesów, takie jak Twoja , przestały na mnie robić jakiekolwiek wrażenie. Potrafisz
    napisać jak oszczędzasz wodę i co robisz z zaoszczędzona to się odpierdole.
    Oczywiście obydwaj wiemy że nie napiszesz o swoim oszczędzaniu wody i że do śmierci
    albo wylewu się nie odpierdole.