  • 41. Data: 2022-02-15 21:35:49
    Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 15 lutego 2022 o 19:34:23 UTC+1 Paweł Pawłowicz napisał(a):
    > [...]
    trzeba (nie mają enzymu do zamiany alkoholu w aldehyd), to siadają na środku drogi
    (tzn. na środku tego czegoś umownego, co robi za drogę) i każą samochodom się omijać.
    > Trochę nie tak. Etanol utleniany jest dwuetapowo, najpierw do aldehydu
    > octowego, potem do kwasu octowego który jest włączany do głównych
    > szlaków metabolicznych. Aldehyd jest toksyczny. Normalni ludzie (czytaj
    > Słowianie) mają enzym katalizujący drugą reakcję o wiele bardziej
    > sprawny, niż katalizujący pierwszą. Niektórzy biedacy mają odwrotnie, im
    > starczą dwa piwa. Współczujmy. Z drugiej strony: wychodzi taniej ;-)

    Hmm, to tak?
    Ale przecież ci Ewenkowie nie zatruwają się aldehydem, tylko są nawaleni alkoholem,
    który bardzo powoli jest usuwany przez nerki. Nieporównywalnie wolniej niż kwas
    octowy.
    A aldehyd by zatruwał, a nie nawalał.
    Tak właśnie działa esperal - hamuje utlenianie aldehydu do kwasu - ale alkoholu do
    aldehydu nie.
    I jak taki zaszyty się napił to potem był totalnie zatruty aldehydem.

  • 42. Data: 2022-02-15 22:26:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiteR napisał:

    > Lepiej niech tam siedzi baba ;)

    Na degustację samogonu u sąsiada jeździ się bez baby.

    Jarek

    --
    Baba z wozu, koniom lżej.

  • 43. Data: 2022-02-15 22:46:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    yabba napisał:

    > W latach 70 w ZSRR bywały miejsca z napięciem 110V.

    A także 120 i 127 V. W dzieciństwie fascynowały mnie przełączniki napięć
    w radzieckich urządzeniach elektrycznych.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2022-02-15 23:14:49
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    On 15.02.2022 13:17, Dawid Rutkowski wrote:

    > Ciekawe, jak jest z prądami błądzącymi z kolei - tam jest 3000V DC - choć kto wie,
    moce pewnie większe, ale niekoniecznie prądy. Ale też przecież przez miasta
    przebiegają.
    > A co jest nie tak tymi szynami?
    > O połączenia chodziło? No niby stalowe, więc gorsze od miedzi w kablach (jak jest
    miedź, a nie aluminium), ale jednak ze sporo większym przekrojem. Czy nie starczy?
    Na kolei obok szyn w ziemi biegnie prawilny miedziany kabel,
    który co pewien czas jest łączony z szynami. Tam szyny nie stanowią
    głównego połączenia, przynajmniej na trasie Moskwa-Berlin jak
    modernizowali ok 2008 r to wyciągali soliny miedziany przewód
    na oko 30mm średnicy...
    --
    pzdr, j.r.

  • 45. Data: 2022-02-16 00:03:24
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.02.2022 23:14, Rutkowski, Jacek wrote:

    > głównego połączenia, przynajmniej na trasie Moskwa-Berlin jak
    > modernizowali ok 2008 r to wyciągali soliny miedziany przewód
    > na oko 30mm średnicy...

    Czyli 700mm^2 przekroju, szyna ma 10 razy tyle, co daje porównywalny
    opór na metr. Jedna. Czy to ma sens?

    --
    Mirek.

  • 46. Data: 2022-02-16 00:26:20
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.02.2022 o 00:03, Mirek pisze:

    > Czyli 700mm^2 przekroju, szyna ma 10 razy tyle, co daje porównywalny
    > opór na metr. Jedna. Czy to ma sens?

    Szyny penkajo, Szerloku :]

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 47. Data: 2022-02-16 13:38:50
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    On 16.02.2022 00:26, LordBluzg(R) wrote:

    > Szyny penkajo, Szerloku :]

    Kiedyś były skręcane co kilkadziesiat metrów i tam był przewód
    zakopany a pękanie swoją drogą nawet na nowej linii...
    Przejedzie pociąg za pęknięcie i stoimy. Wagon na podniesionym
    pantografie z 3kV na karoserii i pordóżny, który chce zejść
    bo pociąg stoi...

    Nawet nagrody Darwina nie trzeba by było.

    --
    pzdr, j.r.

  • 48. Data: 2022-02-16 14:26:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Rutkowski, Jacek napisał:

    > Przejedzie pociąg za pęknięcie i stoimy. Wagon na podniesionym
    > pantografie z 3kV na karoserii i pordóżny, który chce zejść
    > bo pociąg stoi...

    Może nawet nie chcieć zejść, a jednak mu się to przytrafi.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2022-02-16 20:19:18
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 16.02.2022 13:38, Rutkowski, Jacek wrote:

    > Przejedzie pociąg za pęknięcie i stoimy. Wagon na podniesionym
    > pantografie z 3kV na karoserii i pordóżny, który chce zejść
    > bo pociąg stoi...

    Musiały by pęknąć obie szyny, a w praktyce 4, bo szlaki są przeważnie
    dwutorowe... i nie zadziałać wyłącznik szybki.

    --
    Mirek.

  • 50. Data: 2022-02-17 10:51:12
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    On 16.02.2022 20:19, Mirek wrote:

    > Musiały by pęknąć obie szyny, a w praktyce 4, bo szlaki są przeważnie
    > dwutorowe... i nie zadziałać wyłącznik szybki.

    Jak ten wyłącznik ma wykryć przerwę lub jeszcze gorzej niekontakt na
    poziomie np 500V?
    Poważnie pytam bo przerwanie szyn poza badaniem jej ciągłości
    po całej długości raczej jest trudne a znów pęknięcie
    w dowolnym miejscu i z tego powodu odcięcie zasilania szczególnie
    w zimę bardzo by sie nie spodobało pasażerom...
    --
    pzdr, j.r.