  • 21. Data: 2021-09-14 00:16:49
    Temat: Re: Lead times
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Irek.N. wrote:

    > Z Twojego opisu odniosłem wrażenie, że nadrzędną cechą jest fakt
    > niemożliwości połączenia styku NO i NC.

    Trudno mi z tym polemizować. Ja swoje wrażenie opieram na lekturze
    materiałów producentów: jeśli styki da się rozkleić, to fajnie, ale
    jeśli nie, to machanizm przekaźnika zatrzyma się w bezpiecznym położeniu
    (fail-safe) i nie będzie tak, że niektóre grupy styków NO zostaną
    załączone razem z niektórymi NC. Albo załączają NC, albo NO, albo nic
    się nie załącza. I na przewidywalności tego procesu budujemy sobie
    bezpieczeństwo. M.in. ten facio zdaje się rozumieć to po mojemu:

    https://youtu.be/pGDKVLVNwtw?t=214

    > Obwody safety się liczy robiąc tak zwaną ocenę ryzyka i fakt, że
    > mechanicznie pomagasz rozewrzeć styki pewnie znacząco podnosi
    > teoretyczną niezawodność układu.

    W praktyce siłowe rozwieranie styków niewątpliwie podnosi niezawodność,
    ale FMEA w przypadku hard fault trzeba przecież zrobić bez tego
    założenia. Uderzył mi w instalację piorun, styki się zespawały na amen w
    bieżącym położeniu i jak to teraz wpływa na bezpieczeństwo użytkownika?
    Soft fault (degradacja) to inna sprawa.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2021-09-14 10:07:07
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Irek.N. wrote:

    > Z Twojego opisu odniosłem wrażenie, że nadrzędną cechą jest fakt
    > niemożliwości połączenia styku NO i NC.

    https://pl.mouser.com/datasheet/2/16/relacat-2307308
    .pdf

    Forced-Guided Contacts: Electro-mechanical relay
    contacts that are mechanically linked together, so
    that when the relay coil is energized or de-energized,
    all of the linked contacts move together. If one set of
    contacts in the relay becomes immobilized, no other
    contact of the same relay will be able to move. An
    open-contact gap > 0.5 mm ( 0.02 in.) is maintained
    during life of the relay, even with malfunction, and at
    1.6 x Nominal Voltage. Forced-Guided contacts are
    also known as captive contacts, positive-guided
    contacts, or locked contacts. They are used in
    Safety Relays.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 23. Data: 2021-09-14 22:27:49
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2021-09-13 14:15, Piotr Wyderski wrote:
    > Spodobał mi się pewien przekaźnik przemysłowy, ale żaden dystrybutor nie
    > miał go w ofercie. Zadzwoniłem więc do Panasonica i pani powiedziała mi,
    > że na tym elemencie lead time to 700 dni. Dla mnie to absolutny rekord,
    > ale pewnie macie podobne. Wszyscy mówią o niedoborze mikrochipów, ale w
    > elektromechanice to wygląda jeszcze gorzej.

    brakuje w tej chwili prawie wszystkiego.
    Wygląda na to, że odżywają gospodarki i m.in. zmienia się model
    produkcji - covid poprzerywał łańcuchy dostaw, więc duzi gracze wychodzą
    z modnego dotychczas modelu "delivery on time", budują stany magazynowe
    i zamawiają znacznie więcej niż kiedyś.
    Zresztą z drugiej strony trudno się dziwić, skoro jak coś zamawiasz i
    dostajesz 20% zamówienia, to kolejne zamówienie zrobisz 5x większe żeby
    nie stać z produkcją i klientów nie tracić.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 24. Data: 2021-09-15 12:16:30
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    Piotrze, wygląd ana to, że cechą nadrzędną jest powiązanie ze sobą
    styków, co jest zaskakujące dla mnie. Nie zajmowałem się przekaźnikami
    jako takimi, tylko efektami ich zastosowania i najwyraźniej zostałem
    nauczony "połowy prawdy", a może tylko ją sobie tak zinterpretowałem,
    teraz nie dojdę. W każdym razie pierniczenie o bezpieczeństwie przy
    prowadzonych (w znaczeniu powiązanych ze sobą) stykach ma sens, gdy
    więcej niż jeden styk wykorzystujesz, a w zasadzie gdy zastosujesz styki
    do np: EDM (external device monitoring). Wtedy zgoda, styki zachowały
    się źle, wiemy o awarii. Cały kłopot natomiast w tym, że czasami
    wykorzystuje się taki przekaźnik jako separację obwodów i powiązany jest
    tylko jeden styk. Wtedy jedyna zaleta to "brutalność otwarcia" styków.

    Fajnie się czegoś nauczyć, dzięki :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 25. Data: 2021-09-15 12:48:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-09-14 o 22:27, Michal pisze:

> [...]
    > dostajesz 20% zamówienia, to kolejne zamówienie zrobisz 5x większe żeby
    > nie stać z produkcją i klientów nie tracić.

    Myślę, że nie tylko duzi gracze, ale wszyscy. Czy jeden duży, czy masa
    małych - na to samo wychodzi.

    Załóżmy, że normalnie jakiegoś produktu od iluś lat domawiamy po 100szt
    dwa razy do roku.
    Teraz wysyłamy kolejne zamówienie i zonk - zrobić się nie da bo nie ma
    elementów.
    Więc kombinuję jak to przeprojektować aby jednak dało się kolejną partię
    zrobić. Udaje się znaleźć RS485 w innej obudowie, udaje się zastąpić
    MEMSa jednej firmy jakimś innym (trzeba będzie to jeszcze oprogramować),
    udaje się znaleźć jakiś inny stabilizator LDO.
    Wydaje się, że na dziś wszystko jest do dostania.
    Piszę do kolegi, żeby tym razem zamówił 200, aby dodatkowy wysiłek
    włożony w utrzymanie produktu w ofercie starczył na dłużej. On decyduje,
    że lepiej będzie jednak zrobić zapas na 2 lata - zamawia 400.

    Opisałem sytuację sprzed 2 miesięcy. Obawiam się, że teraz może być
    gorzej i już się nie uda wszystkiego czymś zastąpić.
    P.G.

  • 26. Data: 2021-09-15 15:00:28
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Gałka wrote:

    > Piszę do kolegi, żeby tym razem zamówił 200, aby dodatkowy wysiłek
    > włożony w utrzymanie produktu w ofercie starczył na dłużej. On decyduje,
    > że lepiej będzie jednak zrobić zapas na 2 lata - zamawia 400.

    Sam epizodycznie zabezpieczałem "lifetime supply", ale nie z powodu
    kowidka, tylko dużego ryzyka wycofania przez producenta jako "obsolete"
    elementu o jakichś wyjątkowych dla mnie właściwościach. A tak leży sobie
    rolka z JFETami i o jedzenie nie woła.

    > Opisałem sytuację sprzed 2 miesięcy. Obawiam się, że teraz może być
    > gorzej i już się nie uda wszystkiego czymś zastąpić.

    Skoro wszyscy chcą mieć teraz wszystko pod ręką, to rozsądną strategią
    inwestycyjną może być teraz wpakowanie wolnych środkow w akcje firm
    dostarczających usług magazynowych. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2021-09-15 15:58:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Sam epizodycznie zabezpieczałem "lifetime supply", ale nie z powodu
    > kowidka,

    Według tego co słyszałem, to źródłem problemów ze scalakami jest to, że
    w marcu spaliła się fabryka w Japonii dostarczająca 30% światowej
    produkcji wafli półprzewodnikowych.
    P.G.

  • 28. Data: 2021-09-15 16:03:49
    Od: Zbych <z...@s...com>

    On 15.09.2021 15:58, Piotr Gałka wrote:
    > Według tego co słyszałem, to źródłem problemów ze scalakami jest to, że
    > w marcu spaliła się fabryka w Japonii dostarczająca 30% światowej
    > produkcji wafli półprzewodnikowych.

    Chodzi ci o tą: https://www.bbc.com/news/technology-56486242 ?
    News jest z marca 2021, a ja pierwsze problemy z zakupami miałem już
    jesienią 2020.

  • 29. Data: 2021-09-15 18:26:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-09-15 o 16:03, Zbych pisze:

    > Chodzi ci o tą: https://www.bbc.com/news/technology-56486242 ?
    > News jest z marca 2021, a ja pierwsze problemy z zakupami miałem już
    > jesienią 2020.

    Informację uzyskałem słownie. Nie weryfikowałem. Zapewne chodzi o tą -
    też teraz nic nie weryfikowałem.

    Pierwsze 'zwiastuny problemów' zauważyłem akurat w marcu. Stany
    magazynowe elementów, które używamy w Mouserze wydały mi się małe.
    Faktyczne problemy pojawiły się w czerwcu i wtedy też usłyszałem o tym
    pożarze.
    P.G.

  • 30. Data: 2021-09-16 21:49:13
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2021-09-15 15:00, Piotr Wyderski wrote:

    > tylko dużego ryzyka wycofania przez producenta jako "obsolete"
    > elementu o jakichś wyjątkowych dla mnie właściwościach. A tak leży sobie
    > rolka z JFETami i o jedzenie nie woła.

    zdradzisz jakie?

    --
    Pozdr.