  • 11. Data: 2023-02-07 20:57:25
    Temat: Re: MERA-400 i "złośliwe" zabezpieczenie a'la DRM
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    W dniu 5.02.2023 o 23:03, RadoslawF pisze:
    > Bez znaczenia handlowego, firma państwowa robiła komputery dla
    > innych firm państwowych które czekały grzecznie w kolejce
    > na ten cud techniki.
    >

    > Pozdrawiam

    Czasem była awaria w ośrodku i grzecznościowo inny ośrodek przetwarzanie
    robił. Sam pamiętam, że gostek z taśmami z Intraco był u nas, bo mieli
    awarię. Akurat to była Odra 1305.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl

  • 12. Data: 2023-02-07 20:59:32
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Reklamacje do komputera.
    > Program raz działa, raz nie.

    Jak jeden program działa źle a inne dobrze, to nie reklamujesz sprzętu.

    > A piracka kopia ... w czasach PRL to jakos luźniej było ...

    Owszem. Ale widocznie nie aż tak luźno, skoro ktoś zainwestował czas i środki w tak
    złożone zabezpieczenie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 13. Data: 2023-02-08 00:50:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 7 Feb 2023 20:57:25 +0100, Czarek <c...@w...onet.pl> wrote:
> [...]
    > przetwarzanie
    > robił. Sam pamiętam, że gostek z taśmami z Intraco był u nas, bo

    Zawsze mnie zastanawiało co na tych, przepraszam za wyrażenie,
    kalkulatorach można było wtedy robić, bez myszy, sensownego guja,
    setki megabajtów ram i szybkiego storage'u bez przewijania taśmy.

    --
    Marek

  • 14. Data: 2023-02-08 11:38:15
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Wystawiać rachunki za prąd?

    -----

  • 15. Data: 2023-02-08 11:51:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/02/2023 00:50, Marek wrote:
    > Zawsze mnie zastanawiało co na tych, przepraszam za wyrażenie,
    > kalkulatorach można było wtedy robić, bez myszy, sensownego guja, setki
    > megabajtów ram i szybkiego storage'u bez przewijania taśmy.

    Wykazywać wyższość gospodarki centralnie planowanej. Nie, nie żartuję.

    T. Kulisiewicz "Polskie komputery 1948-1989 - produkcja i zastosowania
    na tle geopolitycznym i gospodarczym", w: "High-tech za żelazną kurtyną"
    (red. M. Sikora, Katowice-Warszawa, 2017);

    Polecam, gruba i nudna, ale fascynująca.

    https://allegro.pl/oferta/high-tech-za-zelazna-kurty
    na-elektronika-komputery-13018702618

  • 16. Data: 2023-02-08 12:23:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 08 Feb 2023 00:50:17 +0100, Marek napisał(a):

    > Zawsze mnie zastanawiało co na tych, przepraszam za wyrażenie,
    > kalkulatorach można było wtedy robić, bez myszy, sensownego guja,
    > setki megabajtów ram i szybkiego storage'u bez przewijania taśmy.

    Przykładowo Zelmot liczył płace i księgowość.
    Przy płacach liczyło jednego człowieka szybciej, niż teraz serwery
    klastrowe z super-programami GUI.
    A dodatków pracownicy mieli wiele: pranie, odzież, stażowe, lata pracy i
    jeszcze czasem kilkadziesiąt.
    Jeden PKS niezbyt duży miał sumarycznie bodajże ok. 160 albo 180 dodatków.

    Oraz to, co już niejednokrotnie opisywałem:
    w PKP (na terminalach znakowych) dowolny bilet z dowolnej stacji na dowolną
    można było kupić w kilkanaście sekund - dosłownie.
    Teraz to trwa kilka minut lub dłużej, a zdarzało się, że musiałem podać
    numer pociągu, bo małpka za szybą nie była w stanie na swoim Guju znaleźć
    odpowiedniego pociągu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 17. Data: 2023-02-08 12:35:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 8 Feb 2023 12:23:30 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Przykładowo Zelmot liczył płace i księgowość.

    Czyli konkretnie czym się to różniło od tego liczenia na zwykłym
    kalkulatorze?
    Była cała baza danych wszystkich pracowników ze wszystkimi cechami i
    operacje obliczeniowe były *na tej* bazie czy ten komputer był tylko
    pasywnym input-output per jeden rekord wpisywany ręcznie?

    .
    > Przy płacach liczyło jednego człowieka szybciej, niż teraz serwery
    > klastrowe z super-programami GUI.

    Czyli tak jak podejrzewałem: postępu nie ma.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2023-02-08 12:36:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 8 Feb 2023 11:38:15 +0100, ąćęłńóśźż<...@...pl> wrote:
    > Wystawiać rachunki za prąd?

    Owszem, słyszałem takie opowieści...

    --
    Marek

  • 19. Data: 2023-02-08 13:28:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello heby,

    Wednesday, February 8, 2023, 11:51:20 AM, you wrote:

> [...]
    > (red. M. Sikora, Katowice-Warszawa, 2017);
    > Polecam, gruba i nudna, ale fascynująca.

    Byłem na tej konferencji. Długa, nudna ale fascynująca. Rozmawiałem z
    Tomkiem. Szkoda, że brakło kontynuacji.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2023-02-08 13:38:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

> [...]
    > jeszcze czasem kilkadziesiąt.
    > Jeden PKS niezbyt duży miał sumarycznie bodajże ok. 160 albo 180 dodatków.

    Sierpień 1989, płace 4500 osób przeliczone w 40 minut. AT/286 8 MHz, 1
    MB RAM, HDD 40 MB. Wydruki wszystkich dokumentów (nie tylko list płac)
    trwały ponad 7 godzin na drukarce 480 cps.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan