  • 31. Data: 2023-01-26 18:46:43
    Temat: Re: 'Ma przekonac Warszawiaków ze chca'
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Jan 2023 15:43:53 +0100, heby wrote:

    > Ja bym raczej zakładał, że miałeś dziurę do celi i stąd ten efekt.

    W zwyklych aku jest gdzies otworek "odpowietrzający".

    [...]
    > A po co go odkręcasz? To normalne, że odkręcasz korki ładujac akumulator
    > na parkingu podziemnym? Może jeszcze wody dolewasz i badasz gęstość? Nie
    > odhibernowali Cie niedawno po 30 latach?

    To normalne ze odkrecasz korki przy ładowaniu ... o ile je masz.

    A od lat faktycznie nie ma/schowane dobrze.

    > W moim się nie da odkręcić korka bez naprawdę sporego wysiłku zdjęcia
    > osłony.

    Wysilek nie jest moze taki duzy, bo np korki pod nalepką schowane,
    ale zerwiesz nalepke to gwarancje stracisz.
    Oslona zdejmowalna, albo zaklejona itp.

    > W ani jednym, na przestrzeni ostatnich 20 lat, nie miałem
    > łatwego dostepu do korków i nigdy go nie potrzebowałem. Najzwyczajniej
    > wiem, że akumulatory maja zawory bezpieczeństwa.

    Hm ... zawory bezpieczenstwa maja VRLA. A to chyba sie w AGM stosuje,
    i w ogole opis troche dziwaczny.

    Zwykle aku IMO nie sa cisnieniowe.
    W jednym byla jakas dziurka z boku, bo jak kasjerka sobie przechylila
    do skanera, to jej kwas wyciekl na szybe/wage.
    Podejrzewam ze wiekszosc tych "zwyklych rozruchowych" tak ma, tylko
    nie bardzo chce mi sie przechylac i patrzec co kapie :-)

    W starych korkach byly malutkie otworki. Ale malutkie otworki potrafia
    sie zatkac, wiec odkrecac zalecali.

    Niektore nowe maja korki wciskane - wylecą przy wiekszym cisnieniu,
    chyba ze je kolejna klapka przytrzyma ...

    Gazowanie jest ograniczane składem płyt ("wapniowe"), oraz napieciem
    ... ale stary "zwykly" prostownik napiecie ma duze ...

    > I wiem teĹź, Ĺźe do ani
    > jednego jaki miałem dolewanie wody nie było potrzebne. Umierały z innych
    > przyczyn.

    Nie wiesz, bo nie odkrecales korkow :-)

    No dobra, teraz obudowy polprzezroczyste, czasem widac poziom
    elektrolitu.
    Istotnie - tez nie dolewalem, ale ciekaw jestem dlaczego:
    a) precyzyjne regulatory napiecia? Dawniej nawet z jakby obnizonym
    napieciem - np 13.8V,

    b) skład płyt?

    c) rekombinacja wodoru w akumulatorze? Raczej nie,

    d) wychwyt wilgoci z powietrza? Jesli jest otworek ...

    No ale nie dotyczy to ładowania aku prostownikiem po dziadku ...

    > Innymi słowy znowy wyciągasz jakiś debilny corner case aby udowodnić
    > tezę ogólną.
    > Jesteś pewny, że wiesz jak bezpiecznie ładować akumulatory?

    Ładowałem wiele razy, tato jeszcze wiecej ... i jemu raz wybuchł.

    > Najzwyczajniej, wystarczy ładować z korkami na miejscu.

    Ale tez filmu korki mialy na miejscu.

    Wiecej powiem - po odkreceniu korkow wodor nie bedzie sie gromadzil,
    a ewentualny zaplon bedzie malo wybuchowy.

    > Mniej więcej to, co robi każdy alternator podczas jazdy. Bo może Cie to
    > zszokuje, ale akumulator jest ładowany podczas jazdy mimo wkręconych korków.

    Tylko niskim napieciem.

    > Bo był ładowany w warunkach uwłaczajacych zdrowemu rozsądkowi.
    >
    > Czy wybuchł by tak samo z zakręconymi korkami?
    >
    > Albo najzwyczajniej: czy wybuchł by tak samo, jak byś miał pojęcie jak
    > ładować, aby nie gazował? Nie wiem, czy wiesz, ale gazowanie akumulatora
    > to objaw *złego* ładowania.

    No ale nie bedziesz przeciez czuwal 10h przy akumulatorze ...

    >>> 4) Jesteś pewny, że potrafisz bezpiecznie dla otoczenia ładować
    > Ale Ci wybuchło.

    No wlasnie ... jest ryzyko :-)

    > Bo mi nie ma jak wybuchnąc. To najzwyczajniej nie da się zrobić używając
    > poprawnie ładowarki i akumulatora.
    >
    > Owszem, jesli otwierasz cele i ładujesz ładowarką po pradziatku 150A to
    > istnieje niebezpieczeńśtwo elektrolizy całej wody, a to sporo gazu.

    Ktory ucieknie szybko.

    > Ale
    > to przecież nienormalne. Ludzie ładują swoje akku codziennie, w setkach
    > milionów samochodów na świecie i częściej trafia się przycięcie kutasa
    > szybą niż wybuch akku podczas ładowania jazdą.

    Znow kwestia napiecia.

    > Nie da się *łatwo* wybuchnąc prawidłowo ładowanego akumulatora. Na dowód
    > mam setki milionów przypadków ładowania dziennie.
    >
    > Zaznaczam: prawidłowego ładowania, nie prostownikiem po dziadku, z T34.

    Ale nie musi byc jakis super. Ojciec miał "zwykly prostownik"
    i jednak raz cos strzelilo.

    > Bo można też być cieniasem ładującym na odpierdl się, z pominięciem
    > zdrowego rozsądku. No i wtedy bum.

    No ale rozsadku u wszystkich nie zapewnisz.

    > Ja stawiam tezę ciasnej piwnicy? To teraz stawiam tezę otwartych korków
    > i przeładowania gównoładowarką. Debilizm nie jedno ma imię.

    Teza srednio dobra ... Ale w filmy pokazywaly co innego :-)

    > Grawitacja w niej nie działa?

    > Bo była w nim dziura.

    Jak wykrecisz korek, to wodor przez dziure wyleci.
    Ale nie wykrecisz, bo to trudne, jak pisales :-)

    Wiec zgodnie z twoją tezą bedzie sie w srodku wodor z tlenem
    gromadzil, az zawor bezpieczenstwa sie uchyli :-)

    > W ani jednym nie wiesz co było przyczyną.
    >
    > Ja daje setkę miliponów ładowanych akku codziennie w samochodach.

    a) napiecie,

    b) nadmuch powietrza,

    c) brak iskry ... choc cos tam potrafi zaiskrzyc,

    d) mozliwe szkody - zapali ci sie samochod, to bedziesz stratny ...
    sam. A nie pozar w bloku na 1000 osob :)

    > Nie można wykluczyć, że ten ktoś ładował go z odkręcownymi korkami,
    > ładowarką od T34, w schowki na szczotki, obok butelek ze spirytusem.
    > Naprawde, nie moĹźna.
    >
    > Moja tansformatorowa ładowarka do akku powodowała gazowanie takie, że aż
    > bulgotało.

    Ale co - byla od T34, czy "model 5A"?

    Bo owszem - gazują ... ale umiarkowanie, prąd po naładowaniu jednak
    spada.

    > To proste. Wyjdź na ulicę i zobacz ile samochodów jeździ z łdowanymi
    > akumualtorami. Przy takich pogladach powinieneć widzieć codziennie co
    > najmniej kilkanaście spalonych na osiedlu.
    >
    > A tu dupa.

    Owszem, ale spojrz jednak na te przyklady.
    Tysiace osob ładuje akumulatory ... i czasem cos wybucha :-)

    > Może jednak nie masz pojęcia o ładowani akumualtorów, podobnie jak 0.1%
    > reszty pechowców ładujacych w schowkach na szczotki z otwrtymi celami i
    > ładowarką po pradziadku?

    To co - bedziesz chodzil po garazu i certyfikaty sprawdzał ?

    J.

  • 32. Data: 2023-01-26 18:55:31
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mnie pie....nął przy odkręcaniu klemy.
    Odłamki obudowy powbijane w zasięgu wzroku jak z granatu.
    Też nie wiem, czy to wodór w środku, czy na zewnątrz, ale na zewnątrz to by się
    raczej ulotnił po otwarciu skrzyni z aku
    (wentylowanej).

    -----
    > Tacie wybuchl w czasie ladowania, ale po fakcie to nie wiem - iskrajakas, czy
    niedrozny korek i cisnienie ... bo obudowa pękła z

  • 33. Data: 2023-01-26 19:15:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Jan 2023 18:55:31 +0100, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > Też nie wiem, czy to wodór w środku, czy na zewnątrz, ale na zewnątrz to by się
    raczej ulotnił po otwarciu skrzyni z aku

    Przede wszystkim ten na zewnatrz by nie spowodowal rozwalenia obudowy
    aku ... w kierunku na zewnatrz.

    No ale jakos sie ten ogien przedostal do srodka ?

    J.

  • 34. Data: 2023-01-26 19:16:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Jan 2023 18:39:34 +0100, heby wrote:

    > Czyli odkręcałeś korki w maluchu podczas jazdy?

    No widzisz - w czasie jazdy producent kaĹźe zakrecac, a w czasie
    ladowania prostownikiem odkrecac :-)

    J.

  • 35. Data: 2023-01-26 19:23:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Jan 2023 18:09:19 +0100, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Niekoniecznie, co było widać na filmach. Wystarczy podłączać/odłączać
    > akumulator.

    No ale jak ladujesz w samochodzie, to nie odkrecasz :-)

    Co prawda kable od prostownika tez potrafia zaiskrzyc :-)

> [...]
    > przed godz. 15 w Przychodach (gmina Międzyrzec). W wyniku wybuchu i
    > pożaru ciągnika siodłowego poważnych obrażeń ciała doznał 58-letni
    > mężczyzna.
    > Z wstępnych ustaleń mundurowych wynika, że 58-letni mieszkaniec gminy
    > Międzyrzec Podlaski na terenie posesji wykonywał prace przy ciągniku
    > siodłowym. W chwili gdy podłączał akumulatory doszło do ich wybuchu i
    > pożaru. Prawdopodobną przyczyną zdarzenia był wybuch gazów sprężonych w
    > akumulatorach. Mężczyzna doznał rozległych poparzeń. Całkowicie spłonął

    powaznie-ranil-58-latka/

    Ale nie pisza, ze ladował :-)

    > I dla garaĹźu, samochodu itd nadal jest to niebezpieczne.

    > Jak widać w linku, da się. Pominę z litości setkę czy nawet więcej,
    > gdzie do pożaru nie doszło, bo został zduszony w zarodku.

    Ale wlasnie nie pomijaj - wybuchlo, i samo zgaslo :-)

    > Oczywiście "heby" jako pierwsza ręka do manipulacji, wyciął mój tekst o
    > tym, że przepis jest stary i dotyczy głównie starych konstrukcji
    > akumulatorów. Nowsze są bezpieczniejsze i mniej podatne na takie zabiegi
    > ale zdarzało się, że oberwały się płyty w akumulatorze i też wyjebał bo
    > zaiskrzyło. Ponieważ zakończyłem z nim dyskusję, to z litości odpiszę,
    > że odkręcanie korków podczas ładowania jest w zasadzie obowiązkowe i
    > jest to podstawą przepisów BHP czy zaleceń producenta, oczywiście przy
    > akumulatorach o takiej konstrukcji:
    > https://www.akumulator.pl/ekspert-radzi/dlaczego-trz
    eba-odkrecic-zakretki-akumulatora-podczas-ladowania/

    Ale daj linka do tych zalecen producenta.
    A potem do fotki akumulatora - czy sie tam da cos odkrecic :-)

    Bo akumulator np tak wyglada
    https://www.akumulator.pl/technologie/technologia-tr
    adycyjna/

    J.

  • 36. Data: 2023-01-26 19:38:55
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 26.01.2023 o 19:16, J.F pisze:

    > No widzisz - w czasie jazdy producent każe zakrecac, a w czasie
    > ladowania prostownikiem odkrecac :-)

    Nie wiedział i zapytał, ja bym przeczytał instrukcję, nocusz :)

    Ale pytania z tezą, wychodzą mu jak Kłeczkowi z TVPiS :D

    Jakie pytanie, taka odpowiedź :D

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 37. Data: 2023-01-26 19:39:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/01/2023 18:46, J.F wrote:
    > To normalne ze odkrecasz korki przy ładowaniu ... o ile je masz.

    Nie. Nie da się odkręcić korków we współczesnych akumulatorach. W
    starych też to było zbędne, o ile ładowałeś grzecznie, a nie dziadowską
    ładowarką któa przeładowywała akku.

    > Wysilek nie jest moze taki duzy, bo np korki pod nalepką schowane,
    > ale zerwiesz nalepke to gwarancje stracisz.
    > Oslona zdejmowalna, albo zaklejona itp.

    W Centrze klejona. Kosztowało mnie to naście minut zabawy śrubokrętem,
    aby ją zdjąć. Tego się ogólnie nie praktykuje. One nazywają się nawet
    "bezobsługowe". Nie bez powodu.

    > Hm ... zawory bezpieczenstwa maja VRLA. A to chyba sie w AGM stosuje,
    > i w ogole opis troche dziwaczny.

    Zwykłe korki w akku samochodowym, pod osłona, są tak zrobione, że w
    przypadku ciśnienia gazu upuszczają go nieco. Tam nie musi być fikusnych
    mechanizm zaworów, wystarczy sensownie dobrana uszczelka popuszczająca
    ciśnienie i nie popuszczająca ciecz. Niektóre korki w tym bezobsługowych
    mają niewielki otwór w tworzywie, przypuszczalnie to zawór.

> [...]
    > Podejrzewam ze wiekszosc tych "zwyklych rozruchowych" tak ma, tylko
    > nie bardzo chce mi sie przechylac i patrzec co kapie :-)

    Nie kapie z każdego. Przynajmniej z moich nie kapało mimo różnych
    pozycji. Nie wykluczam, że są różne konstrukcje, w sumie to mało
    istotne, jedynym momentem kiedy normalny akku jest silnie przechylony,
    do dachowanie.

    > W starych korkach byly malutkie otworki. Ale malutkie otworki potrafia
    > sie zatkac, wiec odkrecac zalecali.

    Podczas jazdy też jest ładowany. Zastanówmy się przez chwilę jaka jest
    różnica w ładowaniu podczas jazdy i pod prostownikiem od dziadka.

    > Gazowanie jest ograniczane składem płyt ("wapniowe"), oraz napieciem
    > ... ale stary "zwykly" prostownik napiecie ma duze ...

    A i owszem. Ale taki najlepszy, bo szybciej ładuje "pacz pan jak
    bulgocze, to jest moc a nie to gówno z Lidla". Słyszałem podobne opinię
    wielokrotnie, głównie od złotych rączek starej daty, co to dostali
    warsztat w spadku po dziadku.

    > Nie wiesz, bo nie odkrecales korkow :-)

    Odkręcałem w 2. Elektrolit był przepisowo. W jednym kompletnie zero
    napiecia (przypuszczalnie coś się urwało między celami) a w drugim na
    dnie masa szlamu w jednej celi. Ten potrafił jeszcze zakręcić silnikiem
    latem ale błyskawicznie się zdegradował. Oba pracowały normalnie w
    samochodzie po kilka lat.

    Nie było co dolewać. Pozostałych nie sprawdzałem, ale jeden miał
    dostatecznie przezroczysta obude aby widzieć, że elektrolit jest.

    Ogólnie to chyba głównie dlatego, że w normalnych warunkach pracy akku
    elektrolitu tak łatwo nie ubywa, a ubywało go głównie w książkach z lat 70.

> [...]
    > Istotnie - tez nie dolewalem, ale ciekaw jestem dlaczego:
    > a) precyzyjne regulatory napiecia? Dawniej nawet z jakby obnizonym

    Ładowanie współczesnymi ładowarkami organicza elektrolizę do minimum,
    prawie nie da się przekroczyć napięcia dopuszczalnego.

    Gazować potrafi nawet żelowy. Weź taki z systemu alarmoweto 7Ah. Do
    czasu aż osiągnie napięcie końcowe zachowa się grzecznie, ale jak
    będziesz dalej w niego wciskał prąd, to zacznie zachowywać się jak wino
    musujące (słychać), redukując pojemność z każdą minutą.

    > No ale nie dotyczy to ładowania aku prostownikiem po dziadku ...

    Prostowniki po dziadku mają napięcie skaczące grubo poza zakres i ładują
    akumulator nawet wtedy, kiedy juz nie ma co do niego wcisnąć, generując
    głównie elektrolizę. Tam latają połówki sinusoidy większe niż
    dopuszczalne napięcie.

    > Ładowałem wiele razy, tato jeszcze wiecej ... i jemu raz wybuchł.

    A czym ładował? Ładowarką w kolorze szarego młotkowanego z pokrętłami
    bakelitowymi?

    "Żółta ładowarka" w postaci rączki, zawierająca w środku spore trafo,
    zniszczyła mi akumulator, pozostawiona bez nadzoru, przeładowując go.

    > Ale tez filmu korki mialy na miejscu.

    Nijak nie wiadomo co mogło tam zajść. Jeszcze raz: to, że ma co
    wybuchnąć, to jasne. Ale to że nie wybucha setki milionów razy dziennie
    sprawia, że należy zastanowić się bardziej co kolesie odpierniczają, że
    im wybucha.

    Na marginesie: mam żelowy, który ma zwartą jedną celę (zwarcie przeżył
    częsciowo). Daje niższe napięcie pełnego ładowania. Ładowarka o tym nie
    wie, więc będzie w niego ładować w nieskończoność, eletrolizujac
    pozostałą w nim część wilgoci. Lepsza ładowarka zauważy brak wzrostu
    napięcia i zgłosi błąd chroniąc układ przed katastrofą. Prostownik po
    dziadku przerobi całą wodę w bombę termobaryczną.

    > Wiecej powiem - po odkreceniu korkow wodor nie bedzie sie gromadzil,
    > a ewentualny zaplon bedzie malo wybuchowy.

    A jednak LordBluzgowy wykręcone korki spowodwały straszliwe bum. Musi
    być jakaś przyczyna. Szukajmy.

    > Tylko niskim napieciem.

    Nie niskim, tylko *prawidłowym*. Dlaczego więc zakładamy od razu, że w
    grażu ktoś będzie ładował nieprawidłowym? Obecnie prawie każda ładowarka
    z hipermerketu jest inteligentna i nie wygeneruje m3 wodoru bez powodu.

    > No ale nie bedziesz przeciez czuwal 10h przy akumulatorze ...

    Czuwa procesor kontrolujący proces ładowania. jeśli wykryje koniec
    ładowania to je zakończy. Bez elektrolizy. Jak trzeba doładować, to
    doładuje. Jak trzeba odsiarczyć, to też to potrafi.

    > No wlasnie ... jest ryzyko :-)

    Wystarczy he zminimalizować stosujac się do współczesnego postępu w tym
    temacie.

    > Ktory ucieknie szybko.

    Dlatego jedyną możliwością u LordBluzga jest to, że ładował w cisnej
    piwnicy bez wentylacji. Jak mówię, ta historia ma sporo dziur i staram
    się zaszpachlować niektóre, ale sporo szpachli trzeba aby to miało ślad
    logiki.

    > Znow kwestia napiecia.

    Znowu kwestia ładowarki.

    > Ale nie musi byc jakis super. Ojciec miał "zwykly prostownik"
    > i jednak raz cos strzelilo.

    Taki z trafo i mostkiem? Tak, to jest właśnie zły. Przeładowuje
    akumulator bez nadzoru.

    > No ale rozsadku u wszystkich nie zapewnisz.

    Zapewnę. Ładowarek przeładowujących akku coraz mniej. Coraz więcej
    tanich, mikroprocesorowych. Suweren nawet nie ma wyboru za bardzo kupić
    niebezpiecznej ładowarki. Natomiast może dostać w spadku od dziadka i
    efekty potem są na YT.

    > Teza srednio dobra ...

    A jest jakaś lepsza co mogło puknąć w sytacji LordBluzga? Mam jeszcze
    słabą hipoteże, że to nie był akumulator, ale dynamit, to nie była
    piwnica, tylko wnętrze T34 i to nie był 2005 tylko '44. To wtedy tak.

    > Ale w filmy pokazywaly co innego :-)

    Filmy pokazywały rózne rzeczy:
    1) kilku kretynów w warsztacie ładujacych akku z niewiadomoczego.
    2) wybuchnięty akku w traktorze z nieznaym stanem regulatora w alternatorze.

    Tak na marginesie, w Lanosie (może i innych Daewoo) jeśli regulator psuł
    się, to napięcie w instalacji rosło. Nie pamiętam detali, nie mam Lanosa
    od 15 lat, ale pamiętam palące się żarówki i diagnozę (trafną) elektryka
    samochodowego. Akku przeżył, ale w stanie agonalnym.

    > Jak wykrecisz korek, to wodor przez dziure wyleci.
    > Ale nie wykrecisz, bo to trudne, jak pisales :-)

    Szukamy praw fizyki, w których sytuacja opisana przez LB ma jakikolwiek
    sens zaistnieć.

    > Wiec zgodnie z twoją tezą bedzie sie w srodku wodor z tlenem
    > gromadzil, az zawor bezpieczenstwa sie uchyli :-)

    Są dwa problemy:
    1) jesli iskrzenie było na zewnatrz, to nikła szansa, że akku wybuchnie,
    z korkami
    2) jeśli korki były odkręcone to są dwie opcje:
    a) gotowało się jak rosół w niedzielę
    b) piwnica była hermetyczna

    Staram się ustalić fakty, doskonale wiedząc, że ich nie było.

    > Ale co - byla od T34, czy "model 5A"?

    Hipermarketowa, z zakresem do 25A. Trafo z diodami. Zniszczyłem sobie
    tak akku za pierwszym razem. Potem doczytałem dlaczego. I potem
    ładowałem już z laboratoryjnego. Gazowanie nie wystapiło, przynajmnie
    nie widoczne/słyszalne. Kupiłem potem mikroproceosorową. Co prawda nie
    ma 25A, ale za to nie wybucha.

    > Bo owszem - gazują ... ale umiarkowanie, prąd po naładowaniu jednak
    > spada.

    Prąd po naładowaniu nie ma spadać tylko zniknąć, bo każda nadmiarowa mAh
    idzie w gwizdek zaworu bezpieczeństwa w postaci mieszanki wybuchowej. To
    się da zrobić tylko sensowną ładowarką.

    > Owszem, ale spojrz jednak na te przyklady.
    > Tysiace osob ładuje akumulatory ... i czasem cos wybucha :-)

    I czasem meteoryt uderzy.

    Rozmawiamy o problemie, który nie istnieje w jakimkolwiek istotnym
    stopniu. Najzywczajniej, ładowanie akumulatora w samochodzie jest
    znacznie bardziej bezpieczne niż krojenie ostrym nożem pora. Kwestia
    akceptowania ryzyka.

    > To co - bedziesz chodzil po garazu i certyfikaty sprawdzał ?

    Nie. Na szczęscie całosć tego procesu dokonuje się obecnie w postaci
    wymiany ładowarek na nowoczesniejsze, w sklepach. To nie spowoduje
    usuniecia starych ładowarek transformatorowych z rynku, ale tutaj liczę
    na ewolucję i dobór naturalny, w końcu jak ma wybuchac, to może choć z
    pożytkiem dla puli genetycznej.

  • 38. Data: 2023-01-26 19:40:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/01/2023 19:16, J.F wrote:
    > No widzisz - w czasie jazdy producent każe zakrecac, a w czasie
    > ladowania prostownikiem odkrecac :-)

    Bo producent doskonale sobie zdawał sprawę z tego jakie ładowarki do
    akku stosowano w dawnych czasach. Jak to cudownie, że one minęły.

  • 39. Data: 2023-01-26 19:48:01
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 26.01.2023 o 19:23, J.F pisze:

    powaznie-ranil-58-latka/

    > Ale wlasnie nie pomijaj - wybuchlo, i samo zgaslo :-)

    To co, mam biegać po sąsiadach i pytać, czy jak im jebło to gasili?

    eba-odkrecic-zakretki-akumulatora-podczas-ladowania/

    > Ale daj linka do tych zalecen producenta.

    Nie chce Ci się znaleźć?

    > A potem do fotki akumulatora - czy sie tam da cos odkrecic :-)
    >
    > Bo akumulator np tak wyglada
    > https://www.akumulator.pl/technologie/technologia-tr
    adycyjna/

    To jest współczesny. Generalnie jeszcze zdarzają się stare konstrukcje,
    szczególnie w ciężarowych.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 40. Data: 2023-01-26 19:55:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.01.2023 o 07:20, Shrek pisze:

    > tu masz lepiej - 100% jest za;)
    >
    > https://www.eska.pl/warszawa/zakaz-wjazdu-do-centrum
    -dla-samochodow-spalinowych-ratusz-podal-szczegoly-a
    a-mWTc-2xTm-mcBR.html

    > "Warszawiacy w dużej mierze popierają powstanie Strefy Czystego
    > Transportu w mieście. Aż 24 proc. mieszkańców uważa, że najlepiej, gdyby
    > podobnie jak w Krakowie, objęła ona obszar całego miasta, zaś 34 proc.
    > wybiera opcję minimalistyczną - ze strefą tylko w ścisłym centrum
    > Warszawy. Zdaniem 42 proc. optymalny byłby jeden z pośrednich wariantów
    > strefy, obejmującej Śródmieście oraz część lub całość otaczających je
    > dzielnic - obszar gęstej zabudowy miejskiej."

    I jeszcze ciekawostka - prowadzone są "konsultacje społeczne"

    "Czego nie konsultujemy?
    Konsultacji podlega całość projektu uchwały, za wyłączeniem konieczności
    jej uchwalenia."

    Czyli czy:

    1 - tak, jesteś za,
    2 - nie, nie mam nic przeciwko.