  • 81. Data: 2023-03-11 09:34:07
    Temat: Re: Miernik napięcia
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-09 o 21:50, Piotr Gałka pisze:

    > Nietrudno znaleźć:
    >
    > https://forum.kicad.info/
    No tak, myślałem że coś przegapiłem na polskim internecie i że to
    polskie forum, angielski u mnie słaby więc odpada.

    --
    Janusz

  • 82. Data: 2023-03-11 09:58:30
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 03.03.2023 o 09:55, Janusz pisze:
    > Te od wzmacniaczy mają małą wydajność, byle żarówki nie zaświecą.

    Prawda. Mam 4 sztuki, na dwu miernik pokazuje 12V z groszami na
    pozostałych 8V z groszami, probówka z żarówki przy żadnym się nie sprawdza.

    > No własnie, a może masz różnicę potencjałów między anteną a
    > dekoderem/TV i ci niszczy on ścieszki na płytce wzmacniacza
    > antenowego? bo spalić wzmacniacz to raczej niemożliwe, ten zasilacz
    > zamiast 12V musiałby dawać znacznie więcej, bo np stabilizator
    > wewnątrz się uszkodził na zwarcie co jest mozliwe.

    > To może poszukaj takiego wzmacniacza i daj do anteny?
    > Chociaż jak widzę na aledrogo to jakaś sieczka, same wzmacniacze kablowe,
    > może takiego wypróbuj
    > https://allegro.pl/oferta/1szt-wzm-ant-20db-lna166-5
    g-bez-zaklocen-lte-12823874278

    Czyli proponujesz wzmacniacz 5V, o ile coś takiego w ogóle jest na rynku
    i do zasilania wykorzystać tylko zasilanie tunera a `la 5V?  Pomysł
    wydaje się logiczny, pod warunkiem że znajdę gdzieś taki wzmacniacz.

  • 83. Data: 2023-03-11 12:54:55
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-11 o 09:58, Trybun pisze:

> [...]
    > i do zasilania wykorzystać tylko zasilanie tunera a `la 5V?  Pomysł
    > wydaje się logiczny, pod warunkiem że znajdę gdzieś taki wzmacniacz.

    Tak, ale ich nie ma :( przeszukałem allegro i dipol.
    Co dla mnie jest dziwne bo prawie wszystkie dekodery mają opcję
    zasilania wzmacniacza, są tylko przelotowe, czyli do puszki symetryzator
    potem kawałek kabla i wzmacniacz, wtedy mógłbyś to zasilać z dekodera.Z
    dopuszkowych są tylko na 12 V i raczej na 5V nie pójdą, za małe wzmocnienie,
    Czyli pozostaje ci powalczyć z kablem i tym zasilaniem do puszki :)

    --
    Janusz

  • 84. Data: 2023-03-11 14:33:32
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 11.03.2023 o 12:54, Janusz pisze:

> [...]
    > pójdą, za małe wzmocnienie,
    > Czyli pozostaje ci powalczyć z kablem i tym zasilaniem do puszki :)

    I tak to mniej więcej  właśnie montuję, jednak bez zewnętrznego
    zasilacza nic to nie daje.. na samym zasilaniu z dekodera nie idzie,.

      Wobec tego że jak widać znasz się trochę na temacie co byś poradził
    na kolejną moją bolączkę. Otóż ostatnio często wieczorami bzikuje sygnał
    z jednego z MUXów. Moc sygnału skacze na nim od 0 do 100% sygnał.
    Podejrzewam pobliską bazę wojskową, pytanie dlaczego dzieje się to tylko
    w przypadku jednego MUXa,. Pozostałe o takiej samej mocy na nadajniku
    sprawują się dobrze, także i te o wyższej i mniejszej mocy sprawują się
    dobrze. Jakiś gadżet antyzakłóceniowy na zestawie antenowym  by pomógł?

  • 85. Data: 2023-03-11 15:19:01
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.03.2023 o 12:54, Janusz pisze:

    > Co dla mnie jest dziwne bo prawie wszystkie dekodery mają opcję
    > zasilania wzmacniacza,

    Bo producent tych dekoderów udostępnił antenę przeznaczoną do nich
    (opcja). Zasilanie 5V jest dla tych anten a nie jest to opcja uniwersalna.

    "ANTENA model WIWA AN 220 może być zasilana bezpośrednio z tunera DVB-T
    (STB) lub telewizora, który posiada aktywną funkcję zasilania anteny
    5V/40mA lub z zasilacza sieciowego 12V przez separator (dołączony do
    kompletu).

    Aktualnie każdy znajdujący się w sprzedaży model tunerów DVB-T marki
    WIWA jest zaopatrzony w tę funkcję.
    Zasilanie anteny bezpośrednio z tunera lub telewizora pozwala na
    odłączenie zewnętrznego zasilania z gniazda 230V. Zachęcamy do
    wykorzystania tej opcji. Pozwoli to zaoszczędzić energię elektryczną,
    dzięki czemu ograniczymy koszty, ale także zadbamy o środowisko naturalne."

    https://www.wiwa.info.pl/produkty/anteny/wiwa-an-220

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 86. Data: 2023-03-11 15:27:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-03-11 o 09:34, Janusz pisze:

    > No tak, myślałem że coś przegapiłem na polskim internecie i że to
    > polskie forum, angielski u mnie słaby więc odpada.

    Kiedyś to był argument, ale nie dziś.
    Od czego:
    https://translate.google.pl/?hl=pl&tab=TT

    Można skopiować całą czyjąś wypowiedź aby zrozumieć o co biega.
    Można całą swoją wypowiedź wpisać i dostać tłumaczenie. Czasem powstaje
    coś, co nie całkiem mi pasuje, ale nie wiem, czy to ja mam rację, czy
    google. Często posługuję się nim aby znaleźć odpowiedniki słów czy
    zwrotów. I często są one lepsze niż napisałbym samodzielnie.
    Na pewno czytanie i pisanie na forum KiCada podnosi moją (wcale nie
    biegłą) znajomość angielskiego.

    Najwięcej angielskiego nauczyłem się jak czytałem instrukcję do
    Commodore-64. To była gruba książka. Czytanie ze słownikiem zajęło by mi
    wieki, bo co czwartego słowa nie rozumiałem. Nie używałem więc słownika
    i starałem się zrozumieć słowa z kontekstu. Gdzieś dopiero w połowie
    książki wykrystalizowało mi się co oznacza 'screen'.

    Dobrze rozumiem angielski elektroniczny, ale w restauracji nie umiałbym
    absolutnie nic zamówić.

    Mój pierwszy kontakt z normami EMC (2002) był taki, że napisałem do PKN,
    że w normie (polskiej) jest błąd bo pewien fragment jest kompletnie
    nielogiczny.
    Tego samego dnia dostałem odpowiedź, że wszystko było wielokrotnie
    sprawdzane przez ekspertów więc błędu na pewno nie ma, ale w załączeniu
    dostałem kwestionowaną przeze mnie stronę w wersji oryginalnej.
    Wtedy dokładnie napisałem gdzie zrobili błąd skutkujący całkowitym
    pozbawieniem sensu wypowiedzi.
    Bardzo długie zdanie (4 albo 5 linijek na całą szerokość A4 było jednym
    zdaniem). Konstrukcja typu "You can assume that something ... provided
    that... unless not..." I w każdej z tych ... też były jakiś złożenia i
    czasem przeczenia. Jakiś idiota pisał ten oryginał....

    Na temat jak google tłumaczy....
    Ostatnio na forum ktoś nowy nie rozumiał ostrzeżenia: "Silkscreen
    clipped by solder mask:".
    Zrobiła się krótka dyskusja jak to napisać tak, aby każdy zrozumiał.
    Każdy, czyli:
    - początkujący,
    - ktoś, dla kogo angielski nie jest pierwszym językiem.
    Ktoś sugerował, żeby zamiast pisać o solder masce pisać o exposed copper.
    Ktoś inny, aby nie pisać exposed copper tylko bare copper.
    Napisałem, że exposed jest dla mnie jasne, a musiałem użyć google
    translatora aby zrozumieć słowo bare bo nigdy go nie spotkałem, a dla
    nich jest ono oczywiste.

    Chciałem sprawdzić, co google translator napisze mi gdy będę chciał
    określić odkrytą miedź.
    odkryty = outdoor,
    odkryta = discovered,
    odkryta miedź = discovered copper,
    miedź odkryta = exposed copper,
    ale mimo tego samego początku:
    odkryta miedź przez soldermaskę = exposed copper by soldermask
    czyli jak do (według niego) discovered copper dodam kontekst soldermaski
    to zmienia discovered na exposed.

    Google tłumacz szukając odpowiedniego słowa 'rozumie' (w jakimś stopniu)
    kontekst wypowiedzi. Dlatego jak szukam tłumaczenia jakiegoś polskiego
    zwrotu nie wpisuję samego zwrotu, ale tak, aby kontekst był jasny.
    P.G.

  • 87. Data: 2023-03-11 16:22:12
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    sobota, 11 marca 2023 o 15:27:34 UTC+1 Piotr Gałka napisał(a):

    > Kiedyś to był argument, ale nie dziś.
    > Od czego:
    > https://translate.google.pl/?hl=pl&tab=TT

    Można se dograc translator wtyczkę do przeglądarki.
    Zaznacza się myszą tekst, po czym wyskakuje ikona translatora.
    Klika się ikonę i w małym oknie wyświetla się tłumaczenie.
    Trza sobe poszukać wtyczki do swojej przegladarki.

    > Silkscreen clipped by solder mask

    Usuniecie warstwy opisu z pól lutowniczych?

  • 88. Data: 2023-03-13 15:35:09
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-03-11 o 14:33, Trybun pisze:

    > I tak to mniej więcej  właśnie montuję, jednak bez zewnętrznego
    > zasilacza nic to nie daje.. na samym zasilaniu z dekodera nie idzie,.
    Bo tak jak pisałem za niskie, u siebie mam około 8V.

> [...]
    > z jednego z MUXów. Moc sygnału skacze na nim od 0 do 100% sygnał.
    > Podejrzewam pobliską bazę wojskową, pytanie dlaczego dzieje się to tylko
    Jeden mux jedna częstotliwość.

    >Pozostałe o takiej samej mocy na nadajniku
    > sprawują się dobrze, także i te o wyższej i mniejszej mocy sprawują się
    > dobrze.
    Bo są inne częstotliwości, jednostka sieje jakimiś harmonicznymi i ta
    jedna 'wchodzi' ci w odbiór.

    >Jakiś gadżet antyzakłóceniowy na zestawie antenowym  by pomógł?
    Sa dwie szkoły, Falenicka i Otwocka :) bo inaczej by za prosto było,
    jeśli to harmoniczna to niewiele zrobisz filtrami bo też stłumisz swój
    sygnał, tu pomoże dobra kierunkowa antena Yagi, im większa (dłuższa) tym
    lepsza, może się nawet bez wzmacniacza obejdzie, wystarczy sam symetryzator.
    A jeśli ta jednostka sieje sygnałem ale nie w twojej częśtotliwości
    tylko zbliżonej to może zatykać wzmacniacz, jest przesterowany i wtedy
    też będzie podobna czkawka. Rady wtedy są dwie, inny wzmacniacz, może
    słabszy ale taki co ma filtry pułapki na wejściu, ten co dawałem link
    jakies tam ma i nawet podają jego charakterystykę, wtedy powinien
    wytłumić sygnały z poza pasma, ale gwarancji nie ma.
    Albo lepsza antena czyli jak wyżej napisałem.
    Antena najlepiej na określone kanały, im węższy zakres odbioru tym
    lepiej, jak trzeba inny mux dalej oddalony to lepiej dać odrębną antenę
    i połączyć je sumatorem antenowym lub zwrotnicą.

    --
    Janusz

  • 89. Data: 2023-03-13 15:37:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-03-11 o 16:22, alojzy nieborak pisze:

    > Usuniecie warstwy opisu z pól lutowniczych?

    Tak.
    To jest ostrzeżenie, bo zazwyczaj oznacza nieprawidłowe umieszczenie
    jakiegoś tekstu.
    Jak potem ktoś generując gerbery nie każe przyciąć opisu soldermaską to
    w gerberach będzie farba na padach. Nie każda płytkarnia wytnie.

    W Protelu 'od zawsze' na warstwie opisów miałem też zaznaczoną
    biegunowość (np. kreska przez pin katody diody, czy ukośna kreska przez
    pin 1). Nie miałem tam dość warstw aby to zrobić inaczej. W KiCadzie też
    mi brakuje warstw i oznaczenie biegunowości mam tak, że potem muszę
    blokować ostrzeżenia bo miałbym ich na dzień dobry kilkadziesiąt.

    Nasze płytki były zawsze bez warstwy opisów (w ogóle jej nie wysyłaliśmy).
    Ale raz to przeoczyłem i odpowiedni gerber został wygenerowany i trafił
    do płytkarni no i przez niektóre pady szła kreska farby.
    Na tej warstwie stosowałem wyłącznie linie o grubości 1 mils. Jakiś
    automat pewnie im to pogrubił do jakiegoś minimum. Mimo, że kreseczki
    były cieniutkie to jednak sprawiały problemy przy lutowaniu rozpływowym.
    P.G.

  • 90. Data: 2023-03-13 16:11:26
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 13.03.2023 o 15:35, Janusz pisze:

    > Antena najlepiej na określone kanały,

    ...podpowiem, że Trybik zataił iż mieszka < 60km w prostej linii od
    nadajnika (sytuacja horyzontalna). Resztę sobie dopowiedz.

    Gdzieś w wątku podałem linka do mapki :)...Generalnie to on powinien
    zrobić, ale cusz...ignorancja u niego to podstawa dyskusji.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>