  • 11. Data: 2022-05-08 12:35:59
    Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/05/2022 11:52, Janusz wrote:
    > Pewnie że nie, przecież produkowali na skład liczą że za chwilę to
    > uzupełnią.

    Czyli to jednak dziadostwo w przewidywaniu sytuacji rynkowej? Zamawiali
    do końca na aliexpress aż nagle się skończyło i zaczęli w panice biegać
    i machać rękami? Nadmiar Januszy na stanowiskach kierowniczych?

    > Dopiero niedawno staneły.

    *Zupełnie* nieoczekiwanie.

    > Najlepiej na tym wyszły marki co mają cału
    > produkcję u siebie, np Japońskie czy Koreańskie, produkują i sprzedają
    > cały czas.

    Całe szczęście nasze marki mogą spać spokojnie ;)

    > Nie wiem, nie znam się ale jak kiedyś widziałem na Galileo to nawet
    > zwykłe pokrętła czy przełączniki muszą spełniać wyśrubowane wymagania,
    > aż sam byłem zdziwiony jakiego oni mają pierdolca na tym punkcie.

    Ok. Czy 2 lata to dostatecznie dużo na śrubowanie wymagań ekranu
    dotykowego do wybierania discopolo?

  • 12. Data: 2022-05-08 14:12:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-08 o 12:35, heby pisze:

    > Czyli to jednak dziadostwo w przewidywaniu sytuacji rynkowej? Zamawiali
    > do końca na aliexpress aż nagle się skończyło i zaczęli w panice biegać
    > i machać rękami? Nadmiar Januszy na stanowiskach kierowniczych?
    No co ty :) takie poważne koncerny z tysiącami gryzipiórków nie wpadły
    na to że jednak
    może braknąć? No niestety europa schodzi na psy, w sumie dobrze że ta
    pandemia przyszła, może obudzą się z letargu i samozadowolenia że Azja
    wszystko za nich zrobi a oni będą tylko śmietankę spijali.

    > *Zupełnie* nieoczekiwanie.
    No nie:) też mnie to śmieszy.

    > Całe szczęście nasze marki mogą spać spokojnie ;)
    Tak, co prawda trochę długi już ten sen po to chyba już pond 30 lat i
    nic nie wskazuje żeby szybko się coś zmieniło.

    > Ok. Czy 2 lata to dostatecznie dużo na śrubowanie wymagań ekranu
    > dotykowego do wybierania discopolo?
    Tego nie wiem, ale jak widać to jeszcze nie :)
    Ale ekraniki czy inne pierdoły to jest pryszcz, nie ma części do
    produkcji, linie stają bo nie ma falowników czy części do nich,
    znalezienie teraz jakiś części graniczy z cudem, wiem bo na bieżąco
    naprawiam.

    --
    Janusz

  • 13. Data: 2022-05-09 05:06:50
    Od: ptoki <s...@g...com>

    sobota, 7 maja 2022 o 10:08:36 UTC-5 heby napisał(a):
    > Ja zadam bardziej kontrowersyjne pytanie:
    >
    > Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
    > przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
    > wydłubując uC?

    W sumie trafna obserwacja.
    Ale moze (gram tu adwokata diabla) zapytali tu i owdzie i im powiedzieli:
    "nie ma co sie certolic, zapasu tego co byscie chcieli mamy na 3 miesiace. Jak
    przeportujecie to za 2 miesiace nam zabraknie i dalej bedziecie stali."

    > I mowa tu o gównooprogramowaniu, typu kontrolery szyb, sterowniki radia,
    > ekrany dotykowe itp, a nie poduszki, oraz o sytuacji, gdy są dostepne
    > rozwiązania, tylko wymaga to zmiany firmware na inny hardware.

    No niby tak.

    > Kiedyś chodziły legendy o jakosci oprogramowania w atomotiv. Może jest w
    > nich ziarno prawdy, że ch...we.

    Ja mysle ze moje inicjalne pytanie jest nadal zasadne.
    Moze nie przeportowali bo to nie o konkretna strukture na kwadracie krzemu chodzi a o
    to ze nie ma kto tych kwadratow robic bo robi jakies specyjalne kwadraty dla
    reptilian czy cos...

    Tylko kto jest ten reptylian ze tak duzo placi, tyle potrzebuje i jest wazniejszy niz
    automotiw?

  • 14. Data: 2022-05-09 14:37:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-05-08 o 10:20, heby pisze:

    > Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam homologować?

    Może bez tego nie ma pewności, czy taki ekran nie stanie się przypadkiem
    źródłem pożaru ?
    P.G.

  • 15. Data: 2022-05-09 15:04:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 May 2022 14:37:17 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Może bez tego nie ma pewności, czy taki ekran nie stanie się przypadkiem
    > źródłem pożaru ?

    I zakres temperatur ... -40 do +80 C ?

    J.

  • 16. Data: 2022-05-09 19:50:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/05/2022 14:37, Piotr Gałka wrote:
    > Może bez tego nie ma pewności, czy taki ekran nie stanie się przypadkiem
    > źródłem pożaru ?

    Mikrokontroler stanie się źrodlem pożaru? O ile wiem, brakuje im chipów
    do obsługi touchscreena a nie ekranów.

    Ponadto 2 lata to nie wystarczający okres? To ile trzeba? 5? To by
    tłumaczyło, dlaczego informatyka w samochodach jest zawsze opóźniona o
    eniony względem reszty świata.

  • 17. Data: 2022-05-09 19:52:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/05/2022 15:04, J.F wrote:
    > I zakres temperatur ... -40 do +80 C ?

    Powiedz to Dacii, której LCDki padają w zakresie połowy tego.

    Renault nie lepsze, niektóre wyświetlacze przy -10 ledwo co pokazywały.

  • 18. Data: 2022-05-09 20:00:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-09 o 19:50, heby pisze:

> [...]
    >
    > Ponadto 2 lata to nie wystarczający okres? To ile trzeba? 5? To by
    > tłumaczyło, dlaczego informatyka w samochodach jest zawsze opóźniona o
    Fakt niedorzeczne to jest tym bardziej że nawet przeniesienie tego na
    nowy procek i zrobienie nowej płytki to promile w kosztach auta.
    Dają dupy na całej linii, czemu?
    bo mogą, klienci się zawsze znajdą więc po co się wysilać, chociaż teraz
    im nie pykło i się obudzili z ręką w nocniku, Chiny się zamykają i nic
    nie wskazuje żeby niedobór był szybko uzupełniony, stąd szaleńcze ruchy
    z szabrowaniem sterowników agd.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2022-05-09 21:58:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.05.2022 07:39, Piotr Wyderski wrote:

    > Ja rozumiem, że są problemy z dostępnością jakichś egzotycznych FPGA czy
    > innych tego typu układów, ale że nie mogę kupić AS321 (za rozsądne
    > pieniądze), to już zaczyna być wręcz niebezpieczne. Jarek mówił, że
    > LM324 jest w każdym sklepie, a to jest 1/4 tego antycznego opampa w
    > SOT23. :-)

    A skąd pomysł, że starych i prymitywnych elementów ten kryzys nie będzie
    dotyczył? Mieliśmy globalna pandemię która spowodowała albo czasowe
    zablokowanie produkcji albo ograniczenie jej intensywności (bo
    pracownicy albo lądowali na zwolnieniach lekarskich/kwarantannach, albo
    trzeba było zorganizować produkcję z uwzględnieniem zasad sanitarnych).
    Zapotrzebowanie nie tylko się nie zmniejszyło, ale wręcz wzrosło (bo
    ludzie siedząc w domach zaczęli wydawać więcej niż zwykle na
    elektronikę), przez co zaczęły topnieć zapasy magazynowe.

    Najpierw zaczęło brakować najpopularniejszych części. Producenci zaczęli
    więc przeprojektowywać swoje konstrukcje tak, aby (tam gdzie to możliwe)
    można było użyć mniej popularnych zamienników. W efekcie zadziałał efekt
    domina - tych mniej popularnych też zaczęło brakować.

    Poza tym poprawcie mnie jeśli się mylę, ale to chyba przecież nie jest
    tak, że wciąż używane elementy z lat siedemdziesiątych (jak np.
    popularne opampy) produkuje się na liniach produkcyjnych sprzed
    kilkudziesięciu lat. Zapewne używa się do tego w miarę nowoczesnego
    sprzętu, który w pewnym momencie przestawiono na produkcję bardziej
    poszukiwanych elementów.

  • 20. Data: 2022-05-09 22:11:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.05.2022 17:07, heby wrote:

    > Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
    > przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
    > wydłubując uC?

    Przecież to był fake news... Artykuły dementujące tę bzdurę pojawiły się
    właściwie na drugi dzień po tym, jak rozeszła się ona po Internecie.
    Jednak oczywiście nie były już tak chętnie udostępniane.
    Jeśli się nad tym głębiej zastanowić, to wielkiego sensu to nie miało.
    Branża automotive korzysta z dedykowanych rozwiązań, a koszt takiego
    przedsięwzięcia byłby ogromny nie tylko ze względu na koszt zakupu
    pralek czy lodówek, ale także konieczność przeprojektowania urządzenia.
    Nie mówiąc już o tym, że lodówki nie są zbyt stabilnym źródłem
    półprzewodników...
    No i jeszcze jeden aspekt - prawny. Wyobrażacie sobie sądową masakrę
    jaka miałaby miejsce, gdyby wyszło na jaw, że samochód który uległ
    wypadkowi z powodu awarii elektroniki miał MCU wydłubany z mikrofalówki?
    Takie coś może by przeszło w małym startupie założonym przez trójkę
    hakerów po polibudzie, ale nie w dużej korporacji, gdzie decydujący głos
    mają prawnicy i managerowie.