  • 11. Data: 2009-03-14 08:46:50
    Temat: Re: Panele słoneczne
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Wojciech Frybyśu wrote:
    > No właśnie nie umiem sam sobie policzyć. Dlatego pytam. Jak
    > zamienić te A na W czy kWh

    Bodajze 5 klasa podstawowki sie klania. :) Jesli sprzet przy zasilaniu
    230V wymaga 0,5A, to mozna wywnioskowac, ze bierze okolo 115W (wartosc ta
    moze sie roznic, zalezy to tez od cos fi) - po prostu mnozysz V i A. Przy
    czym to, ze na obudowie podane jest 230V, 2A nie znaczy, ze sprzet tyle
    pobiera - to moze byc prad maksymalny albo wrecz wartosc bezpiecznika, a w
    rzeczywistosci urzadzenie pobiera kilkakrotnie mniej energii.

    > Inny laptop ma 4A Ale ile to Wat?

    4A przy zasilaniu napieciem kilkunastu woltow! Jesli jest to 15V, to masz
    60W (i przy 230V bedzie to pewnie jakies 0,3A). Pamietaj, ze to wartosc
    maksymalna - przy normalnej pracy laptop zapewne bierze duzo mniej.

    Kilowatogodziny tez latwo policzysz - jesli urzadzenie bierze 50W, to
    logiczne jest, ze w godzine pobierze 0,05 kWh, w dwie godziny 0,1kWh, w 20
    godzin 1kWh.

    > Podaj jakieś dane ;-) Jak podasz ze 7 cali to bedę wiedzial,ze
    > moge sobie pozwolić na większe

    7" bierze pare W, 32" kilkadziesiat W, zalezy od jasnosci matrycy. Ekran
    22" pobiera jakies 20-40W.

    k,

  • 12. Data: 2009-03-14 08:50:49
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Wojciech Frybyśu wrote:
    > Teraz tylko powiedzcie jak przeliczyć te Ampery na Waty

    Nie da sie.

    > Czasem komórka pisza pobiera tyle a tyle mAh

    W mAh podaje sie pojemnosc akumulatora...

    > albo panel kieszonkowy daje 1200mAh (czyli tyle ile jedna bateria)

    1200mAh moze miec siedzacy w nim akumulator. I ta pojemnosc dotyczy
    okreslonego napiecia. Jeden paluszek AA ma 2500mAh, dwa paluszki maja...
    tez 2500mAh (przy 2,4V) albo (upraszczajac) 5000mAh przy 1,2V - zalezy,
    jak je polaczysz.

    > Do listy musze dorzucic CB-Radio.

    Krotko - zapomnij o zasilaniu tego wszystkiego sloncem. Chyba, ze masz
    ogromny budzet do stracenia.

    k,

    PS. Tak, chwilowo nie mam co robic. ;)

  • 13. Data: 2009-03-14 09:02:16
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    KILu pisze:

    > Bodajze 5 klasa podstawowki sie klania. :) Jesli sprzet przy zasilaniu
    > 230V wymaga 0,5A, to mozna wywnioskowac, ze bierze okolo 115W (wartosc ta
    > moze sie roznic, zalezy to tez od cos fi) - po prostu mnozysz V i A.

    Dziękuję.

    Co to jest to fi? Jakas stała konkretnego urzadzenia?

> [...]
    > pobiera - to moze byc prad maksymalny albo wrecz wartosc bezpiecznika, a w
    > rzeczywistosci urzadzenie pobiera kilkakrotnie mniej energii.

    Ale coś musze policzyć ;-) Przynajmniej orientacyjnie.

    > 4A przy zasilaniu napieciem kilkunastu woltow! Jesli jest to 15V, to masz
    > 60W (i przy 230V bedzie to pewnie jakies 0,3A). Pamietaj, ze to wartosc
    > maksymalna - przy normalnej pracy laptop zapewne bierze duzo mniej.

    Nie wiem. Bedzie uzywał Wi-Fi przynajmniej w mieście, w buszu
    faktycznie może będzie mniej.

    > Kilowatogodziny tez latwo policzysz - jesli urzadzenie bierze 50W, to
    > logiczne jest, ze w godzine pobierze 0,05 kWh, w dwie godziny 0,1kWh, w 20
    > godzin 1kWh.

    Dziękuję.

    > 7" bierze pare W, 32" kilkadziesiat W, zalezy od jasnosci matrycy. Ekran
    > 22" pobiera jakies 20-40W.

    Reasumując gdybym chciał oglądac telewizję na 22 calowym ekranie
    to zapotrzebowanie było by:
    30W (telewizor) + 20W DVD
    Panel który podawałem
    (http://www.soltec.sklep.pl/product_info.php?cPath=2
    _11&products_id=66)
    daje jakieś 15W na słońcu. Ładuje 10h
    Oznacza to, że jeśli chce obejrzec film , który leci przez 4h
    (Akumulator żelowy Vipow 12V 20Ah)
    To mam za maly panel, ale akumulator powinny wystarczyć?

    Potrzeby
    50W*4h=0.2kWh

    Prad:
    10h*15W=0.15kWh

    Chyba niczego nie pokręciłem. Najgorzej, jak człowiek, który ma
    nikłe pojęcie musi zdecydowac o sprzęcie za ładnych pare stówek.

  • 14. Data: 2009-03-14 09:08:53
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    > Krotko - zapomnij o zasilaniu tego wszystkiego sloncem. Chyba, ze masz
    > ogromny budzet do stracenia.

    Nie ogromny , ale ci ludzie nie potrzebuja pradu na stale.
    Laptop jest do napisania e-maila.
    Tak czesto dziala tam telefonia! Albo do przekazania informacji
    dalej przez CB.
    Swiatlo, czy nagłośnienie tez by się przydało, cho raz na jakiś
    czas.

    To mu tutaj nie wyłączamy komputera i uzywamy go po kilkanascie
    godzin dziennie. ;)

    > PS. Tak, chwilowo nie mam co robic. ;)

    Bardzo Ci dziękuję. To dla mnie wazne.

  • 15. Data: 2009-03-14 09:24:06
    Od: Wojciech Waga <a...@o...pl>

    Wojciech Frybyśu wrote:
    > Zastanawiam się nad kupieniem paneli słonecznych.
    > Proponuja mi coś takiego
    > http://www.soltec.sklep.pl/product_info.php?cPath=2_
    11&products_id=65
> [...]
    > dało sie odtworzyć film na laptopie. I Posłuchac radia,
    > naladowac komórkę. Laptop ma napisane na tabliczce 12A jak
    > rozumiem, tyle pobiera pradu przy pracy, anie przy ładowaniu. A
    > pewnie sa i wieksze laptopy.
    > Jeśli mam tu 25W to ile mniej więcej mogę zasilic ten laptop?
    >
    > Przyjmijmy doba 10 godzin, sprawnośc 50% , laptop musi działac
    > przez minimum 4 godziny na dobę + jakies jeszcze drobiazgi, może
    > oświetlenie diodami led.
    >
    > Tu tez chciałbym zapytac o pobór prądu mniej więcej :
    > + lodówka
    > + żarówki energooszczędne (pisza np. 10W)

    Generalnie poszukałbym czegoś co ma jeszcze wyjście prądu stałego. A
    może tutaj można się podpiąć do akumulatora? Podłączając laptopa za
    pomocą zasilacza samochodowego do tych 12V ominiesz 2 kosztowne
    konwersje DC->AC->DC, podobnie można zrobić z oświetleniem. Może i z
    radiem Ci się uda.

    pozdr.
    w.

  • 16. Data: 2009-03-14 09:26:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 14 Mar 2009 10:02:16 +0100, Wojciech Frybyśu napisał(a):

    > Co to jest to fi? Jakas stała konkretnego urzadzenia?

    Rzecz występuje przy prądzie zmiennym i jest kątem przesunięcia fazowego
    między sinusoidą napięcia i prądu. W praktyce (wygodniej) używa się nie
    miary kąta fi tylko jego cosinusa. Odbiorniki nierezystancyjne (np. silniki
    czy kondensatory) pobierają prąd przesunięty względem napięcia. Im bardziej
    jest on przesunięty, tym mniejsza moc rzeczywista takiego odbiornika. Przy
    twoich potrzebach dokładności możesz jednak uważać wszystkie odbiorniki za
    rezystancyjne (o cosfi=1) i ich moc liczyć jako iloczyn napięcia i prądu.
    --
    Jacek

  • 17. Data: 2009-03-14 10:14:30
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Wystarczy, ze nie ma słońca i mam juz 30-50% nominalnej mocy,

    Raczej będzie to 0.3-5%.

    Paweł

  • 18. Data: 2009-03-14 10:43:11
    Od: r...@k...pl

    On 14 Mar, 09:16, Wojciech Frybyśu <wfru8548...@pocztaNO-
    SPAM.iUSUNTOnteria.pl> wrote:

    > Tak

    A może kup przenośny agregat, wyjdzie pewnie takiej i zasilisz tym
    więcej niż tylko ładowarkę telefonu.
    --
    pozdrawiam
    Robert

  • 19. Data: 2009-03-14 11:41:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbyszek napisał:

    > Taką moc panel ma przy idealnie prostopadłym padaniu promieni
    > słonecznych. Przy bezchmurnym niebie - musi być tzw. lampa.
    > Przy innym kącie padania moc gwałtownie spada.

    Bez przesady z tą gwałtownością. Funkcja cosinus to taka bardzo
    gwałtowna nie jest, zwłaszcza na początku.

    [...]
    > Postawisz przy panelu regulatora, który będzie co 15 minut lub
    > lepiej częściej, ustawiał panel prostopadle do Słońca.

    Przez 15 minut, to się Słońce przesuwa o 3,75°. Cosinus tego kąta
    wynosi 0,99785892. Czyli to "lepiej" jest walką o dziesiąte części
    procenta. Przy dokonywaniu korekt co 2-3 godziny, utrata mocy
    będzie na poziomie kilku procent. To wystarczająco rozsądna
    strategia.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2009-03-14 12:25:42
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Jarosław Sokołowski napisał(a) :
> [...]
    > procenta. Przy dokonywaniu korekt co 2-3 godziny, utrata mocy
    > będzie na poziomie kilku procent. To wystarczająco rozsądna

    Możliwe, że panele, którymi dysponowałem, nie były aż tak
    idealne. Chociaż sprawdzałem kąt tylko "na oko", to był on sporo
    większy niż nawet 20°. Możesz mieć rację.
    Teraz nie ma akurat dobrych warunków, żebym powtórzył dokładnie
    doświadczenie na posiadanym obecnie panelu.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE