  • 21. Data: 2020-10-20 15:36:00
    Temat: Re: Patent w Polsce przedwojennej na radioaktywne słodycze
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > (...)
    > Moja pamięć z dzieciństwa jest taka, że coca-cola wtedy była
    > lepsza. Teraz to lura. Ale to może być teoria spiskowa,
    > niemożliwa do zweryfikowania. O ile łatwo jest zamówić wino
    > z dowolnego rocznika, to z colą tak nie jest. Nie ma jak
    > porównać.

    Przede wszystkim była z normalnym cukrem.
    Chyba nawet polo-cocta (czy jak to tam się nazywało) była lepsza niż
    aktualnie coca-cola.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2020-10-20 16:08:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Przede wszystkim była z normalnym cukrem.

    Co to jest "normalny cukier"? Czy chodzi o sacharozę versus miesznka
    glukozy i fruktozy? Już w czasach polokoktowców konwersja sacharozy do
    dwóch składowych monocukrów była stosowana przy produkcji sztucznego
    miodu. Przemysłowo sztucznym miodem nie słodzono, bo to dodatkowy koszt.
    Naturalny miód pszczeli to też jest sacharoza (czyli "normalny cukier")
    enzymatyczne skonwertowana do syropu glukozowo-fruktozowego.

    Kompletnie nie rozumiem nagonki na monosacharydy. Kiedyś (ale już po
    okresie "cukier krzepi" i teoriach, że "cukier wzmacnia kości") były
    one zalecane jako zdrowsze. Może i są. Na pewno wiadomo tyle, że po
    skonwertowaniu sacharozy do monocukrów przybywa słodyczy. Więc żeby
    napój był równie słodki, potrzeba mniej tych węglowodanów. A przez
    to mniej kalori, czyli potencjalnie więcej zdrowia. Pewnie też więcej
    pieniędzy w kieszeni producenta -- ale co ja mu będą żałował.

    Nie, ja nie potrafię odróżnić smaku cukru buracznego, gronowego
    i owocowego. Na pewno nie w tym rzecz. Ułomna pamięć podpowiada mi,
    że kiedyś słodkości w coli było mniej, za to smaku więcej.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2020-10-20 19:44:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Adam napisał:

> [...]
    >cukier")
    >enzymatyczne skonwertowana do syropu glukozowo-fruktozowego.

    W miodzie naturalnym jest fruktoza ?
    A faktycznie, jest i to duzo (~39%, gdy glukozy ~34%)

    >Kompletnie nie rozumiem nagonki na monosacharydy.

    Ja tez nie.

> [...]
    >napój był równie słodki, potrzeba mniej tych węglowodanów. A przez
    >to mniej kalori, czyli potencjalnie więcej zdrowia.

    Hm, na pewno ? Glukoza jest malo slodka, no chyba ze kwestia postaci i
    rozpuszczania.
    Sacharoza dosc slodka ... ale moze to hydroliza w ustach.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Fruktoza
    "Fruktoza charakteryzuje się słodkim smakiem (jest nieco słodsza od
    sacharozy i znacznie słodsza od glukozy)"

    No to tak bym powiedzial, ze polowa nieco slodsza, a polowa znacznie
    mniej slodsza ... powinno wyjsc gorzej.

    "Jednakże szereg kolejnych badań zdaje się potwierdzać negatywne
    skutki spożywania fruktozy. Wskazują one na to, że aktywuje ona
    ośrodki nagrody w ludzkim mózgu, nie zapewniając przy tym uczucia
    sytości[10][11]. Glukoza gasi łaknienie na ok. 2-3 godziny, fruktoza
    nigdy, ponieważ w odróżnieniu od glukozy nie hamuje aktywności
    podwzgórza[10][12]. Wątroba w odpowiedzi na fruktozę produkuje większe
    ilości trójglicerydów, sprzyjając w ten sposób chorobom układu
    sercowo-naczyniowego, insulinooporności, cukrzycy, nadwagi i
    otyłości[7]. Fruktoza z uwagi na znacznie wolniejsze wchłanianie się z
    krwi niż glukoza nie jest wykorzystywana podczas wysiłku fizycznego,
    natomiast nadmiar fruktozy jest przekształcany w tkankę
    tłuszczową[10]. "

    Co moze i zle mowi o fruktozie, ale ... jesli alternatywą jest
    sacharoza, to jakby to samo ... wie po prostu cukru mniej, a nie syrop
    g-f to twoj wrog.

    >Pewnie też więcej
    >pieniędzy w kieszeni producenta -- ale co ja mu będą żałował.

    Wiecej chyba dlatego, ze tani surowiec uzywa. I to skrobie konwertuje.

    Ale ... czy ziemniaki nie sa tanszym zrodlem skrobii ? A oni pszenice
    przerabiaja...

    >Nie, ja nie potrafię odróżnić smaku cukru buracznego, gronowego
    >i owocowego. Na pewno nie w tym rzecz. Ułomna pamięć podpowiada mi,
    >że kiedyś słodkości w coli było mniej, za to smaku więcej.

    Dziecko moglo inaczej odbierac, ale fakt, ze moga teraz mniej slodzic
    ... bo chyba jeszcze nie zastapili calkowicie innymi slodzikami,
    przynajmniej nie w "klasycznej".

    P.S. No i jeszcze
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Syrop_glukozowo-frukto
    zowy

    ciekawe ... czyli mozna osiagnac duzo fruktozy, i co wtedy - mniej
    "cukru" w napoju, czy wiecej tej niedobrej fruktozy ? :-)

    J.

  • 24. Data: 2020-10-20 21:13:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Dziecko moglo inaczej odbierac, ale fakt, ze moga teraz mniej
    > slodzic ... bo chyba jeszcze nie zastapili calkowicie innymi
    > slodzikami, przynajmniej nie w "klasycznej".

    Ale moje wrażenie jest odwrotne -- że słodzą więcej. Co mi bardzo
    (smakowo) przeszkadza.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2020-10-20 22:13:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-10-20 o 19:44, J.F. pisze:
> [...]
    > wykorzystywana podczas wysiłku fizycznego, natomiast nadmiar fruktozy
    > jest przekształcany w tkankę tłuszczową[10]. "

    Gdzieś tak w latach 80-tych chodziłem na pielgrzymki do Częstochowy.
    Przez kilka lat z kumplami żarliśmy wtedy glukozę - biały proszek,
    podobny do mąki. Żarliśmy tego sporo - przez tydzień szło kilka
    kilogramów na kilka osób.
    Trudno powiedzieć, czy pomagało (bo jedliśmy jeszcze konserwy), ale
    wieczorem, jak już niektórzy ledwo-co mogli rozłożyć namiot, to jeszcze
    biegaliśmy naokoło pola.

> [...]
    >
    > Dziecko moglo inaczej odbierac, ale fakt, ze moga teraz mniej slodzic
    > ... bo chyba jeszcze nie zastapili calkowicie innymi slodzikami,

    Teraz ja nie wyczuwam w coli cukru. Jest jakaś taka dziwna. Wydaje mi
    się, że dawniej była słodsza.
    A wtedy, dziecięciem będąc, do szklanki herbaty wrzucałem po 3 lub 4
    szklanki cukru. Jakoś tak dziwnie było, że w czasach "kartkowych" cukru
    mieliśmy pod dostatkiem.
    A ja (i cała rodzina), pomimo obfitego i tłustego żarła i dużej ilości
    cukry, byliśmy chudzielcami.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2020-10-21 21:05:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Trudno powiedzieć, czy pomagało (bo jedliśmy jeszcze konserwy), ale
    >wieczorem, jak już niektórzy ledwo-co mogli rozłożyć namiot, to

    Glukoza jest podstawa energetyki czlowieka i zwierzat, ale spozywac
    jej nie trzeba - organizm sobie zrobi z innych.

    Na pewno nadmiar jest niezdrowy, ale na pielgrzymce ... moze akurat
    spaliliscie zapas, choc chodzenie stosunkowo malo energii zuzywa.

    >Teraz ja nie wyczuwam w coli cukru. Jest jakaś taka dziwna. Wydaje mi
    >się, że dawniej była słodsza.
    >A wtedy, dziecięciem będąc, do szklanki herbaty wrzucałem po 3 lub 4
    >szklanki cukru.

    Kostki, lyzeczki, bo chyba nie szklanki ?

    >Jakoś tak dziwnie było, że w czasach "kartkowych" cukru mieliśmy pod
    >dostatkiem.

    Za papierosy, wodke ?

    Tak czy inaczej - ludzie lubia cukier, dzieci tez, dzieci akurat mogly
    przepalic (bo teraz siedza przed komputerami).
    Zalezy czy ktos slodzi "do smaku" czy sie ogranicza - herbata bez
    cukru mi nie smakuje.

    >A ja (i cała rodzina), pomimo obfitego i tłustego żarła i dużej
    >ilości cukry, byliśmy chudzielcami.

    Ja bylem umiarkowany, az tu nagle sporo przytylem.
    Akurat czesto wtedy siedzialem w Niemczech - troche sie tego piwa
    wypilo i pizzy zjadlo ... ale potem cos nie chce zejsc.

    J.

  • 27. Data: 2020-10-22 00:33:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-20, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
    > Kompletnie nie rozumiem nagonki na monosacharydy. Kiedyś (ale już po

    Od dłuższego czasu nagonka jest na fruktozę. Podejrzewa się ją o
    mieszanie m.in. w tłuszczach. Glukoza generalnie nie jest naganiana, bo
    jest bezpośrednio przyswajalna przez komórki. Fruktoza musi być w
    całości przerabiana w wątrobie. A i ta nagonka wynika raczej z tego, że
    niektóre nacje żrą tej fruktozy bez opamiętania. Z umiarem nie powinno
    być problemu.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2020-10-22 12:02:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-10-21 o 21:05, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Na pewno nadmiar jest niezdrowy, ale na pielgrzymce ... moze akurat
    > spaliliscie zapas, choc chodzenie stosunkowo malo energii zuzywa.

    Chodzenie trochę męczyło ze względu na emerycką prędkość ;)
    Szybkość była dostosowana do najsłabszych osób.
    Cały dzienny odcinek (max 30 km) moglibyśmy przejść w dwóch normalnych
    (prędkościowo) etapach.

    > Kostki, lyzeczki, bo chyba nie szklanki  ?

    Łyżeczki, oczywiście.

    > Za papierosy, wodke ?

    Prowadziło się ogrodnictwo.
    Były możliwości handlu wymiennego - ale nie pamiętam szczegółów, mały
    byłem.
    Był to handel wieloetapowy: można było m.in. kupić dużą ilość nawozów
    (wtedy głównie NPK oraz Florovit w beczkach 50 litrów). Nie było limitór
    zakupowych. Nadwyżki nawozów dostarczało się innej firmie, która z racji
    działalności nie mogła kupować nawozów, a za to dostawało się
    worek/worki 50kg cukru. Jakoś tak to było.
    Mięso i masło dostawało się od rodzin ze wsi, a mleko wprost od krowy,
    która stacjonowała kilkaset metrów dalej u znajomych.
    Spokojnie jeszcze można było obdarować sąsiadów. Także kartkami na
    alkohol i tytoń, bo u nas nikt nie pił ani nie palił.

> [...]
    > Akurat czesto wtedy siedzialem w Niemczech - troche sie tego piwa
    > wypilo i pizzy zjadlo ... ale potem cos nie chce zejsc.

    Z racji ogrodnictwa bywało, że wstawało się świtem, i jeszcze przed
    szkoło z godzinę się pracowało. A po szkole czasem do 22, czasem do 23
    też się pracowało. Nie było to łatwe.
    Może dlatego wchłaniało się dużą ilość pożywienia.
    Ale wujki, które pracowały w biurach, też były chude. Chyba taka
    rodzinna "tradycja".
    Ja od ponad 20 lat w zasadzie siedzę na tyłku u siebie lub klientów,
    poruszam się autem. Kolka lat temu zrobił mi się brzuch jakbym był w
    którymś-tam miesiącu ciąży.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 29. Data: 2020-10-22 12:26:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Chodzenie trochę męczyło ze względu na emerycką prędkość ;)
    >Szybkość była dostosowana do najsłabszych osób.
    >Cały dzienny odcinek (max 30 km) moglibyśmy przejść w dwóch
    >normalnych (prędkościowo) etapach.

    Ja po ~20km turystycznym tempem jestem tak zmeczony ... ze jesc mi sie
    nie chce :-)
    No ale moj organizm to ma zapas tluszczu na tydzien :-(

> [...]
    >Spokojnie jeszcze można było obdarować sąsiadów. Także kartkami na
    >alkohol i tytoń, bo u nas nikt nie pił ani nie palił.

    Na kartki na papierosy mozna bylo kupic słodycze, jesli mnie skleroza
    nie myli, moze nawet cukier.
    Wiec jak ktos nie palil, to dzieciom sie zeby psuly :)

> [...]
    >Może dlatego wchłaniało się dużą ilość pożywienia.
    >Ale wujki, które pracowały w biurach, też były chude. Chyba taka

    Bywa.

    >Ja od ponad 20 lat w zasadzie siedzę na tyłku u siebie lub klientów,
    >poruszam się autem. Kolka lat temu zrobił mi się brzuch jakbym był w
    >którymś-tam miesiącu ciąży.

    To od nadmiaru cukru :-P

    J.

  • 30. Data: 2020-10-23 12:58:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-10-22 o 12:26, J.F. pisze:
    > (...)
    >
    > To od nadmiaru cukru :-P

    Albo od soczku. Chmielowego oczywiście ;)
    Tak statystycznie litr do dwóch tygodniowo - ale to chyba nie jest dużo.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam