  • 21. Data: 2022-08-16 18:04:59
    Temat: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > ale np V.22 protocol
    >
    > i tam na rysunkach widze czasy np 270+/-40 ms.
    > One akurat chyba bez znacznenia, bo to do sygnalizacji, ale sa tez
    > inne.

    No to co? Pokaż coś, co miałoby uniemożliwić pracę w takich warunkach.

    No i to działało - używałem w pewnym momencie V.22 na takich łączach.

    > V.42 pewnie jeszcze bardziej skomplikowany, i jakies timeouty ma.

    Tym niemniej to działało.

    > Kabel chyba mniej.

    Jakim cudem?
    Odpal sobie choćby google maps. Warszawa - Boston to ponad 6500 km.
    Razy 2 (round trip time) = 13000 km. Nawet z prędkością światła w próżni
    to zajmie ponad 40 ms. A realnie, prędkość światła w światłowodzie,
    kabel raczej nie leży na kole wielkim itd. Pomnóż przez 2 albo 3.

    > A gdzies tam jeszcze w wyzszych predkosciach wchodzilo kasowanie echa-
    > i watpie aby modem mial bufor na pol sekundy :-)

    Swobodnie mógł mieć. Dlaczego nie? Najmniejsza (realistycznie) pamięć
    w tamtych czasach to było 6116, 2 KB RAM. W czasach Rockwelli V.32b
    pewnie znacznie więcej.
    Tak czy owak, działało - to chyba dowodzi, że mogło?
    Obawiam się, że V.32bis też działało na połączeniach satelitarnych,
    przypuszczalnie V.34 także (to już dość dawno temu było).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 22. Data: 2022-08-17 19:29:51
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 16.08.2022 o 00:39, J.F. pisze:

    > Bo IMO - sam RS-232 nie ma nic do sterowania przeplywem.
    > Tzn nic przewidzianego.

    RTS/CTS to właśnie do sterowania przepływem.

  • 23. Data: 2022-08-18 12:37:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Aug 2022 17:46:59 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > No wiesz, pierwsze modemy nie robiły żadnego buforowania, ale xon/xoff
    > (^Q/^S i/lub scroll lock) służyły tam do wznowienia i zatrzymania
    > przewijania ekranu - a wcześniej drukowania. Więc to _był_ normalny
    > mechanizm. BTW ten mechanizm cały czas jest obecny np. w xtermie.

    No wlasnie ... wiec powinien byc przeniesiony do nowoczesnych modemow?

    > Oczywiście że RS-232 ma przewidziane "coś" do sterowania przepływem.
    > Nawet wersja z 1960 roku (2.1.6 Clear-to-Send Circuit).
    > Inną sprawą jest to, że wtedy to było używane z łączami half-duplex.

    No wlasnie - do half duplexu. Modem ma powiadomic kiedy jest gotow
    do nadawania ... i jakos nie napisali, ze moze przerwac swoją
    gotowosc.

    Choc juz w wersji 1988
    https://www.itu.int/rec/T-REC-V.24/en

    pojawil sie flow control przy pomocy tej linii.

    Wczesniejsze wersje to chyba w bibliotece, ale
    -stary modem w zasadzie nie ma po co przerywac transmisji,
    dopiero przy kompresji sie pojawila potrzeba,

    -w starych protokolach łacznosci modem-modem druga strona nie miala
    jak zasygnalizowac niegotowosci. Nie bylo przewidziane.
    Dopiero chyba gdzies przy korekcji błędow mogło sie cos pojawic.

    -ale jak mialby drugi DTE powiadomic, ze chce przerwy?
    sygnal DTR do czego innego sluzy.

    J.

  • 24. Data: 2022-08-18 15:26:03
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 10.08.2022 o 22:42, Adam pisze:

    > Bamki VoIP miewały ustawianie kodeka.
    > OIDP do głosu (czyli telefonu) to najczęściej się wybierało właśnie G711a,
    > natomiast do faksu G723.

    Do faksów/modemow są dwa i tylko dwa kodeki: G.711 czyli std strumień
    PCM 8bit, żaden bit nie wypada, zero kompresji, ale kosztem pasma, 64kbit/s
    Jest też drugi, dedykowany kodek do faksu, T.38
    Bramki voip można skonfigurować z opcją Pass-Through. Czyli w defaulcie
    idzie jakimś kodekiem z kompresją (żeby oszczędzić pasmo), a jak bramka
    wykryje piski faxu, to robi renegocjację (re-INVITE) połaczenia z T.38 w
    sekcji SDP. Można tez ustawić żeby w przypadku wykrycia transmisji robić
    re-INVITE ze zmianą kodeka do G.711.

    Każdy inny kodek jest dedykowany do głosu, bo robi kompresję stratną,
    czasem jest silece supression (jak cisza, to nie idzie żaden pakiet
    RTP). Faxy i modemy na takich kodekach nie przejdą.

    > Swego czasu bawiłem się w wysyłanie danych faksem. Program na komputerze
    > kodował coś, drukowało się to na papierze A4 (jedna kartka lub więcej) -
    > przypominało to QRCode całostronicowe. Wysyłało się faksem, a później
    > skanowało, aby zdekodować pierwotne dane.
    > Nawet nie wiem, czemu służyły takie kołomyje.
    >
    > W każdym razie mam na bramce faksowej ustawienie G723 (Cisco SPA 2102) a na
    > drugim porcie dla telefonu G711a.

    A bramka Cisco miała Pass-Through i robiła re-INVITE na G.711 albo T.38.
    Innej opcji nie ma.

    --
    viktorius

  • 25. Data: 2022-08-18 17:23:07
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    On Thursday, August 18, 2022 at 6:26:06 AM UTC-7, viktorius wrote:
    > Do faksów/modemow są dwa i tylko dwa kodeki: G.711 czyli std strumień
    > PCM 8bit, żaden bit nie wypada, zero kompresji, ale kosztem pasma, 64kbit/s
    > Jest też drugi, dedykowany kodek do faksu, T.38

    Próbowałem z T38 i nic.
    Chip modemu w urządzeniu to 73K212AL
    (https://datasheetspdf.com/pdf-file/1196373/TDK/73K2
    12AL/1). To jest modem Bell 212A / 103 (czyli 1200 DPSK / 300 FSK). Ma duplex i inne
    bajery. Stąd dziwie się, czemu takie robi problemy ze zgraniem się np. z US Robotics.
    Swoją drogą, na V21/V22 (czyli wersje CCITT tych prędkości) też się zdzwania, ale (1)
    pewności na 100% nie mam co faktycznie się dzieje i (2) - V21 działa jakby gorzej.

    No nic, będe próbował jeszcze. Możliwości są 3, na logikę: uszkodzenie w urządzeniu,
    zły modem, zły kanał komunikacyjny.
    1. Mam drugi taki automat, ale żeby się połączyć, trzeba zresetować ustawienia (w tym
    hasło). Nie chcę tego robić, bo jako tako działa, a jak zresetuję - będzie
    bezużyteczne do czasu zaprogramowania. Dane trzymane są w pamięci EEPROM
    przylutowanej do płytki. W pierwszym urządzeniu pamięć wyciąłem, zczytałem i
    wlutowałem nową przez podstawkę - być może doszło do jakiegoś uszkodzenia, mistrzem
    lutownicy nie jestem, aczkolwiek przedzwoniłem wszystkie linie adresowe i danych do
    CPU (Zilog Z180).
    2. Tutaj już tracę nadzieje, próbowałem różnych ustawień flow control, prędkości
    samego łącza. Jedyna nadzieja jeszcze w uruchomieniu "prawdziwego" PC 486 z win95,
    tam też mam kolejny USR - wewnętrzny. Ale chwilowo czeka na zasilacz, a nie wiem co
    jeszcze będzie uszkodzone.
    3. Para modemów fizycznych łączy się na 9600 i działa ładnie, jak wspomniałem, więc
    raczej nie podejrzewam. Aczkolwiek w akcie desperacji mogę wyknuć coś analogowego dla
    pewności.

    pozdrawiam

  • 26. Data: 2022-08-18 23:08:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > No wlasnie - do half duplexu. Modem ma powiadomic kiedy jest gotow
    > do nadawania ... i jakos nie napisali, ze moze przerwac swoją
    > gotowosc.

    Bo nie było takiego scenariusza. DTE transmitował tak długo, jak chciał.
    Zresztą dokładnie tak się tego używa z typowymi liniami RS-485
    (np. z konwerterami RS-232 <> RS-485 i/lub ze specjalnymi kartami,
    typowo ze scalakami Oxforda, które robią HD sprzętowo).

    > -w starych protokolach łacznosci modem-modem druga strona nie miala
    > jak zasygnalizowac niegotowosci. Nie bylo przewidziane.

    Nie było przydatne. Dlaczego terminal miałby nie być gotowy? Albo
    komputer? Terminale potrafiły wyświetlać z pełną szybkością 9600 bps,
    komputery tym bardziej, miały długie bufory itd.
    Oczywiście gotowość w sensie "bycia włączonym" itp. sygnalizował DTR
    (nie było go w oryginalnym RS-232, chociaż był DSR - aka "interlock").

    > -ale jak mialby drugi DTE powiadomic, ze chce przerwy?
    > sygnal DTR do czego innego sluzy.

    Gdy tego typu zagadnienia stały się realnymi, wprowadzono handshaking
    RTS/CTS. Aczkolwiek DTE zwykle są w stanie odbierać dane zawsze - modemy
    mogą potrzebować przerywać transmisję. W gruncie rzeczy wystarcza do
    tego CTS.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 27. Data: 2022-08-18 23:20:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Piotr C." <k...@g...com> writes:

> [...]
    > modem Bell 212A / 103 (czyli 1200 DPSK / 300 FSK). Ma duplex i inne
    > bajery. Stąd dziwie się, czemu takie robi problemy ze zgraniem się np.

    Jeden z modemów (lub oba) może mieć zablokowane niektóre wersje,
    np. Bella albo ITU-T. To było dość typowe. Można oczywiście odblokować -
    szczegóły powinny być w instrukcji obsługi.

    > No nic, będe próbował jeszcze. Możliwości są 3, na logikę: uszkodzenie
    > w urządzeniu, zły modem, zły kanał komunikacyjny.

    Można ew. popatrzeć oscyloskopem na fizycznych liniach.
    Albo użyć adaptera RS-232 - USB, najlepiej chyba ze scalakiem FTDI
    (niepodrobionym), i "podsłuchać" co i kiedy jest tam przesyłane.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 28. Data: 2022-08-19 12:55:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Aug 2022 23:08:47 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > komputer? Terminale potrafiły wyświetlać z pełną szybkością 9600 bps,
    > komputery tym bardziej, miały długie bufory itd.

    A jak drukarka?

> [...]
    > RTS/CTS. Aczkolwiek DTE zwykle są w stanie odbierać dane zawsze - modemy
    > mogą potrzebować przerywać transmisję. W gruncie rzeczy wystarcza do

    ale ja o czym innym. mamy łąńcuch
    DTE1 - DCE1 - DCE2 - DTE2

    DTE1 wysyla dane, DTE2 odbiera. DTE2 ma danych za duzo i chce
    zatrzymac naplyw ... i jak ma to zrobic, skoro ma dwie linie sterujace
    wyjsciowe, DTR i RTS.
    Ktorej użyc ?

    J.

  • 29. Data: 2022-08-19 13:27:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Aug 2022 08:23:07 -0700 (PDT), Piotr C. wrote:

> [...]
    > tych prędkości) też się zdzwania, ale (1) pewności na 100% nie mam
    > co faktycznie się dzieje i (2) - V21 działa jakby gorzej.

    modemy V. i Bell sa nieco rozne. Jedno z drugim nie zadziala,
    ale prawdziwy modem, w szczegolnosci USR, powinien miec oba.
    I podejrzewam, ze dzialaja, skoro dostajesz komunikat Connect.

> [...]

    > zasilacz, a nie wiem co jeszcze będzie uszkodzone.
    > 3. Para modemów
    > fizycznych łączy się na 9600 i działa ładnie,

    Przez VoIP ?

    > jak wspomniałem, więc
    > raczej nie podejrzewam. Aczkolwiek w akcie desperacji mogę wyknuć
    > coś analogowego dla pewności.

    Jesli ma te kosc co piszesz, to raczej 1200 lub 300 ..

    J.

  • 30. Data: 2022-08-19 16:51:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > A jak drukarka?

    To naciskasz ^P co stronę :-)
    Aczkolwiek rzeczywiście drukarka mogłaby robić XON/XOFF (zamiast
    RTS/CTS). Taka np. D-100 (model z RS-232), nie pamiętam jak to było.

> [...]
    >
    > DTE1 wysyla dane, DTE2 odbiera. DTE2 ma danych za duzo i chce
    > zatrzymac naplyw ... i jak ma to zrobic, skoro ma dwie linie sterujace

    Zwyczajnie. DTE2 zdejmuje RTS, DCE2 przestaje wysyłać, zapełnia mu się
    bufor, V.42(bis) -> DCE1 nie wysyła, zdejmuje CTS, DTE1 przestaje
    wysyłać. To tak działa od ponad 30 lat. Oczywiście były drobne problemy,
    np. układy 8250/8251/16450/wczesne 16550 nie potrafiły odpowiednio
    wcześnie zdjąć RTS, albo wysyłały znak dwukrotnie, ale generalnie nie ma
    z tym problemu.

    No i realistycznie, każdy DTE ma bufory wystarczająco długie, by się w
    praktyce nie kończyły.
    --
    Krzysztof Hałasa