  • 11. Data: 2022-08-11 20:34:54
    Temat: Re: Połączenie modemów przez VoIP
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Piotr C." <k...@g...com> writes:

    > 2. Modem US Robotics zewnętrzny 33k6 nie działa - łączy się (tylko na
    > wymuszonym 300bps, na 1200 nie chce gadać lub rzadko) natomiast nawet
    > podając dobry pin, brak jest odpowiedzi urządzenia - taki sam efekt
    > jak podanie błędnego PINu. Być może są duże przekłamania i automat
    > odczytuje błędny pin, a może nie słyszy niczego.

    Rozumiem że nie ma możliwości "podsłuchania" po drugiej stronie?
    Korzystne może być przejrzenie instrukcji od USRa i pokombinowanie.
    Np. ustawienia handshakingu.
    Co dokładnie jest po "naszej" stronie? Pecet z Windows?
    Czy modem po drugiej stronie jest na pewno dobrze skonfigurowany?

    > Czyli jako tako działa tylko badziewny winmodem na USB, który dostałem
    > przez pomyłkę sprzedającego. Natomiast przy dłuższej transmisji
    > (wysłanie taryf i konfiguracji) występuje zawsze błąd.

    Handshaking?
    Najlepiej wyłączyć XON/XOFF ("software handshaking" - w modemie i na
    pececie).
    Modem może mieć kilka profili (at&f0, at&f1, czy jakoś tak, to już dawno
    było), które od razu ustawiają cały komplet parametrów. Ale to trzeba
    sprawdzić w dokumentacji.

    Najlepiej używać sprzętowego handshakingu (RTS/CTS), modem na pewno to
    umie (po włączeniu), ale czy w tym programie da się tego użyć, to nie
    wiem.
    W ogóle bez handshakingu modemy będą gubić większe porcje danych - jeśli
    tylko soft po obu stronach takich używa (bez potwierdzeń w trakcie).

    > Nie wiem, może
    > uwalona płyta główna, bo też wywala błąd na rządanie zapisania RAMu do
    > EPROMu?

    Płyta główna (raczej jedyna) modemu?
    Raczej do EEPROMu, ew. do flasha (flash ((E)EP)ROMu).

    > Drugi US Robotics, typowy z rynku USA, nie współpracuje w ogóle i
    > bardzo dziwna sprawa - zainstalowałem sniffer szeregowy. Program na
    > początek wysyła do modemu "+++" i "ATZ" (reset) i modem nie odpowiada.
    > Natomiast z tej samej maszyny wirtualnej, jeśli wpiszę ATZ w hyperterm
    > - ładnie odpowiada "OK" i generalnie działa idealnie.

    Może to być ustawienie handshakingu - modem ma wyłączony CRTSCTS
    (a dokładnie nie wystawia CTS), pecet bez tego nie chce wysyłać. Można
    włączyć hw handshaking w modemie.

    Alternatywnie może modem nie wystawia DSR, wtedy pecet może uważać, że
    w ogóle żadnego modemu nie ma -> trzeba włączyć wysyłanie DSR w modemie.

    Albo inne podobne kombinacje w rodzaju ustawienia CTS i DSR na stałe.

    Aaa, i jeszcze może to być brak przerwy pomiędzy "+++" i ATZ - nie wiem
    jaki program miałby tak robić, ale efekt mógłby być podobny. Po "+++"
    musi być chwila przerwy, chyba był na to S-rejestr. Możliwe, że
    producent winmodemu nie zapłacił za licencję Hayesowi czy coś tam,
    i działa bez przerwy, ale nie powinno (modem nie może szukać poleceń
    w treściach tylko przesyłanych przez niego).

    Można też wrócić do ustawień fabrycznych (i zapisać je) itp. Możliwe że
    to at&f1 oraz at&w?

    Nie wiem jaki to dokładnie USR, ale generalnie one nie sprawiały
    problemów, oczywiście jeśli były dobrze skonfigurowane. Oprócz jakichś
    tam USR Winmodemów, które nie miały DSP, i robiły wszystko procesorem
    peceta (przypuszczalnie). A może miały DSP, tylko nie miały interfejsu
    Hayesa?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 12. Data: 2022-08-11 20:44:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Piotr C." <k...@g...com> writes:

    > Mam jeszcze inny pomysł, do daleszego przemyślenia. Bramka działa z
    > kodekiem G711 i generalnie jakość jest naprawde dobra na ucho.

    A, to ładnie.

    > Natomiast pomysł jest taki - spieprzyć ustawienia tak, by nie było w
    > ogóle słyszalności. Następnie sprzęgnąć obie linie przy pomocy
    > kondensatorów 1uF - w ten sposób powstanie centralka "analogowa" -
    > użyjemy tylko źródeł prądowych z bramki i prądu dzwonienia.

    W ogóle nie myślałbym o takich rzeczach. To powinno działać normalnie.
    I podejrzewam, że powinno - trzeba tylko odpowiednio ustawić.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 13. Data: 2022-08-12 19:52:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Aug 2022 08:54:57 -0700 (PDT), Piotr C. wrote:
> [...]
    > odpowiada. Natomiast z tej samej maszyny wirtualnej, jeśli wpiszę
    > ATZ w hyperterm - ładnie odpowiada "OK" i generalnie działa

    Byc moze modem jest skonfigurowany jakos na stałe na inna predkosc.
    Był tam jakis "full reset".

    Druga sprawa - po tych +++ powinna byc sekunda przerwy.
    I przed chyba tez.

    Jesli program tego nie robi, to modem powinien +++ zignorowac.

    Kolejna sprawa - ilosc bitow, parzystosc na porcie.
    Automat moze sie czegos kontretnego domagac.

    J.

  • 14. Data: 2022-08-12 19:54:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 Aug 2022 19:42:28 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Możliwe, ale mało prawdopodobne.
    > Generalnie było tak, że albo modem robił buforowanie, i wtedy port był
    > ustawiony "szybko" (9600 bps dla modemów 2400 bps, 19200 dla 9600, 38400
    > i szybciej dla 14400+), albo buforowania nie robił, i wtedy port musiał
    > być ustawiony zgodnie z szybkością transmisji między modemami.
    > Smart modemy miały typowo opcję przestawiania szybkości portu po
    > komunikacie "CONNECT xxx".

    Jakbys mial porzadny modem i zainicjowany od strony portu RS232.

    W "automacie" moze byc cos kompletnie nieuniwesalnego, i w dodatku
    na konkretną predkosc.

    J.

  • 15. Data: 2022-08-12 20:02:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Aug 2022 17:41:22 +0200, Krzysztof Halasa wrote:
    > Domyślam się, że to było przez satelitę, bo jeszcze wtedy VoIPów nie
    > było, a opóźnienie z czegoś musiało wynikać.

    > Tak, ale to są dłuższe czasy. Nie jakoś dużo dłuższe, ale wystarczająco.

    W ms liczone, o ile pamietam.
    Satelita w 4 strony bedzie mial blisko pol sekundy.

    > W przypadku tamtych transmisji, bo z VoIPem byłby większy margines.
    > No i 300 bps jest ostatnie i trwa do "odłożenia słuchawki", więc tu
    > w ogóle nie powinno być problemu - kwestia jedynie zgodności ustawionego
    > standardu (Bell vs. ITU-T).

    > A gdzie tam jest coś takiego? @ 300 bps? :-)

    W 300 nie ma, w wysokich jest.
    A kolega nie podal predkosci.

    > Modem 300 bps składa się w wersji minimalnej z przestrajanego
    > genereratora (jeden, może dwa tranzystory sterowane bezpośrednio z linii
    > TxD) oraz z detektora FSK (filtr dolno lub górno-przepustowy + "dioda"
    > i tranzystor). Takiego nigdy nie widziałem, ale taki na 4 opampach
    > (z dwoma filtrami pasmowymi) - owszem.

    Od Atari?
    Prawdziwe modemy jakos inaczej robione, choc w dawnych latach moze i
    tak :-)

    > Natomiast oczywiście szybsze modemy także działały na połączeniach m-n,
    > w tym takich np. z USA itp. Nie pamiętam niestety kiedy to przestało iść
    > przez satelitę - ale na pewno cały czas są to opóźnienia znacznie
    > większe niż 20 ms.

    Ale byly tez kable.

    > W wersji minimum @ 300 bps "negocjacja" sprowadza się do odbierania
    > sygnałów "answer tone" oraz zmodulowanych mark/space, coś w stylu:
    >
    > A: ATDTxxxxx
    > B: RING, ATA, answer tone
    > A: (answer tone) -> CONNECT, space/mark z TxD do modulatora FSK.
    > B: wykryty FSK -> CONNECT, wyłączenie answer tone, space/mark po
    > demodulacji na linię RxD.

    Tym niemniej ten answer tone musi byc, wiec modemy sie jakos łączą.

    > Coś pewnie musi wysłać, albo może na coś czekać, ale to nie zależy od
    > VoIPa lub jego braku.

    No wlasnie o to chodzi - nic nie wysyla, czeka na tajny kod ...

    > Nie musi. Wciąż brak zależności od VoIPa.

    Ale to nie jest tak, ze przez VoIP nie dziala.

    Kolega ma tylko VoIP, nie dziala, i nie wiadomo dlaczego :-)

    J.

  • 16. Data: 2022-08-12 22:55:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jakbys mial porzadny modem i zainicjowany od strony portu RS232.
    >
    > W "automacie" moze byc cos kompletnie nieuniwesalnego, i w dodatku
    > na konkretną predkosc.

    No ale praktycznie wszystkie USRy, poza być może winmodemami (ale chyba
    nie o taki chodzi), były porządnymi?

    Natomiast mam wrażenie (być może mylne), że (w odróżnieniu od typowych
    Rockwelli) at&f oznaczało tam xon/xoff, i dopiero at&f1 było "normalne".
    Ale to było dawno, to tylko wrażenie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 17. Data: 2022-08-12 23:11:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > W ms liczone, o ile pamietam.
    > Satelita w 4 strony bedzie mial blisko pol sekundy.

    Answer tone to są ms, owszem. Np. setki ms.
    Praktyka: działało.
    Teoria: być może opóźnienia nie miały znaczenie - w końcu answer tone
    dochodził do "dzwoniącego" modemu, co z tego, że po jakimś czasie? Modem
    go w końcu wykrywał i po problemie.

    Dodam, że przy tego typu opóźnieniach działały także takie rzeczy jak
    MNP2-5, V.42 i V.42bis.

    Może po prostu ktoś to prawidłowo zaprojektował? :-)

    > W 300 nie ma, w wysokich jest.
    > A kolega nie podal predkosci.

    Coś tam podał chyba, 300 i 1200 bps?

    > Od Atari?

    Nie, raczej taki niezależny od komputera, z V.24 itd.

    Wciąż znacznie więcej niż 20 ms.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 18. Data: 2022-08-16 00:39:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 12 Aug 2022 22:55:41 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > No ale praktycznie wszystkie USRy, poza być może winmodemami (ale chyba
    > nie o taki chodzi), były porządnymi?

    Kolega ma porzadny modem, ale co tam jest "w automacie" to nie wiemy.
    Ja bym tam nie wsadzal "porzadnego", bo nie ma po co ..

    > Natomiast mam wrażenie (być może mylne), że (w odróżnieniu od typowych
    > Rockwelli) at&f oznaczało tam xon/xoff, i dopiero at&f1 było "normalne".
    > Ale to było dawno, to tylko wrażenie.

    Moze w AT&T xon/xoff jest "normalny" :-)

    Bo IMO - sam RS-232 nie ma nic do sterowania przeplywem.
    Tzn nic przewidzianego.

    J.

  • 19. Data: 2022-08-16 14:36:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Aug 2022 23:11:58 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > MNP2-5, V.42 i V.42bis.
    >
    > Może po prostu ktoś to prawidłowo zaprojektował? :-)

    ale np V.22 protocol
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour
    ce=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi2lIn8rMv5AhVHl
    osKHQQ3CmsQFnoECAcQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.itu.int%
    2Frec%2Fdologin_pub.asp%3Flang%3De%26id%3DT-REC-V.22
    -198811-I!!PDF-E%26type%3Ditems&usg=AOvVaw1ZrcTf2jqZ
    J1Df4_yPGdvZ

    i tam na rysunkach widze czasy np 270+/-40 ms.
    One akurat chyba bez znacznenia, bo to do sygnalizacji, ale sa tez
    inne.

    V.42 pewnie jeszcze bardziej skomplikowany, i jakies timeouty ma.

    > Coś tam podał chyba, 300 i 1200 bps?

    Na poczatku nie.

    > Nie, raczej taki niezależny od komputera, z V.24 itd.

    Atari w magnetofonie uzywalo FSK, i taki detektor mialo.

    > Wciąż znacznie więcej niż 20 ms.

    Kabel chyba mniej.

    A gdzies tam jeszcze w wyzszych predkosciach wchodzilo kasowanie echa-
    i watpie aby modem mial bufor na pol sekundy :-)

    J.

  • 20. Data: 2022-08-16 17:46:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Moze w AT&T xon/xoff jest "normalny" :-)

    No wiesz, pierwsze modemy nie robiły żadnego buforowania, ale xon/xoff
    (^Q/^S i/lub scroll lock) służyły tam do wznowienia i zatrzymania
    przewijania ekranu - a wcześniej drukowania. Więc to _był_ normalny
    mechanizm. BTW ten mechanizm cały czas jest obecny np. w xtermie.

    > Bo IMO - sam RS-232 nie ma nic do sterowania przeplywem.
    > Tzn nic przewidzianego.

    Oczywiście że RS-232 ma przewidziane "coś" do sterowania przepływem.
    Nawet wersja z 1960 roku (2.1.6 Clear-to-Send Circuit).
    Inną sprawą jest to, że wtedy to było używane z łączami half-duplex.
    --
    Krzysztof Hałasa