  • 11. Data: 2021-01-24 13:29:34
    Temat: Re: Pomiar przepływu
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Swift pisze:
    > Próbowano też coś innego. Na mojej Alma Mater w Instytucie Podstaw Elektroniki.
    Przepływomierz płetwowy, czy też brzechwowy - jakoś tak to wówczas nazwano. W
    poprzek rury wstawiony jest (po średnicy) pręt spełniający rolę przeszkody. Okazuje
    się, iż częstotliwość wirów odrywających się od takiej przeszkody, jest wprost
    proporcjonalna do prędkości przepływu cieczy. Częstotliwość tą rejestrowano za pomocą
    umieszczonej za przeszkodą płetwy (przypominającą tą ogonową u ryb) z czujnikiem -
    piezo czy tensometrycznym - nie pamiętam. Pamiętam prototyp. Jak dalej potoczyły się
    losy opracowania, nie wiem

    Zrobiłem na szybciora próbę, piezo około 20mm potrafi 3V na pierwszym
    narastającym zboczu wygenerować jak się go twardym czymś trąci. Tylko
    zbocza niezbyt ostre :(
    0.5m teoretycznie powinno dać opóźnienie na poziomie ~300us. W rurze
    spodziewam się 8-10m/s, więc jak bym różnicowo mierzył, to może na jeden
    procent zmiany się załapię. Mało trochę i obawiam się, że zginę "w
    szumie" :(

    Miłego.
    Irek.N.

  • 12. Data: 2021-01-24 13:31:39
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Mirek pisze:
    > On 23.01.2021 21:57, Irek.N. wrote:
    > To może log elektromagnetyczny?

    W rurze?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 13. Data: 2021-01-24 13:33:48
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Paweł Pawłowicz pisze:
    > Stara dobra kryza. Dobrze policzona praktycznie nie wprowadza oporu.

    No ale żeby policzyć, to muszę znać przepływy przeca!
    No i wypadało by miernik ciśnienia różnicowego posiadać, albo zrobić,
    wężyk się znajdzie. ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2021-01-24 14:35:43
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-01-24 13:21, Irek.N. wrote:
    > Nie taki zwykły, troszeczkę większy niż klasyczny, ale tak, mogę tak
    > zrobić, tylko że to zmienia instalację, bo jak już to wypadało by 3
    > zawory, 2 kolanka, 2 trójniki i gdzieś to zmieścić. Imprezka na 700PLN :)
    > A ja potrzebuję tylko raz zmierzyć/oszacować i nic więcej. To chyba
    > prościej na wężach elastycznych, a później rozebrać.

    a, to co innego, z kontekstu o pracy 24/7 wyniknęło mi ze to ma być
    bardziej permanentne, do okresowego sprawdzania czy coś

  • 15. Data: 2021-01-24 14:43:22
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.01.2021 13:31, Irek.N. wrote:

    > W rurze?

    A czemu nie?
    Chodzi mi o zasadę działania.
    Nie musisz kupować od marynarzy... choć w sumie czujnik zabudować w
    trójnik i gotowe.
    Z resztą one są tak robione, że w dnie jest pionowo rura z zasuwą i
    można go wymienić/konserwować na pełnym morzu.

    --
    Mirek.

  • 16. Data: 2021-01-24 15:47:44
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.01.2021 o 11:42, m4rkiz pisze:
> [...]
    rz-czujnik-przeplywu-cieczy-1-1-4-5-4.html

    > a nie prosciej zwykly wodomierz zrobic na jakims obejsciu?
    >
    > potrzebujesz sprawdzic to otwierasz zawór puszczajac przez niego,
    > skonczysz to puszczasz z powrotem prostą rurą...
    >
    > https://archiwum.allegro.pl/oferta/wodomierz-licznik
    -cw-ciepla-woda-dn-50-2-cale-i7093710662.html

    >       ====X==wodomierz======
    >      ||                    ||
    >      ||   T                ||
    > ==========X========================

    Wodomierz wprowadza opór przepływu, musiałbyś zapewnić identyczność
    oporu w obu gałęziach. Inaczej przepływy będą różne.

    P.P.

  • 17. Data: 2021-01-24 15:50:58
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.01.2021 o 13:33, Irek.N. pisze:

    > No ale żeby policzyć, to muszę znać przepływy przeca!

    Jasne. Sam je podałeś: "W rurze spodziewam się 8-10m/s".

    P.P.

  • 18. Data: 2021-01-24 17:46:23
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-01-24 o 13:33, Irek.N. pisze:

    > No ale żeby policzyć, to muszę znać przepływy przeca!
    > No i wypadało by miernik ciśnienia różnicowego posiadać, albo zrobić,
> [...]

    Może jednak prawdziwy licznik?

    https://allegro.pl/oferta/wodomierz-licznik-wody-zim
    nej-5-4-6m3-h-8888833995

  • 19. Data: 2021-01-24 18:18:57
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.01.2021 o 17:46, t-1 pisze:

    > Może jednak prawdziwy licznik?
    >

    > https://allegro.pl/oferta/wodomierz-licznik-wody-zim
    nej-5-4-6m3-h-8888833995

    Irek podał średnicę rury i liniową prędkość przepływu. Wychodzi prawie
    40m3/h, ten licznik ma jedynie 6m3/h.

    P.P.

  • 20. Data: 2021-01-24 19:15:40
    Od: Swift <p...@g...com>

    Odnośnie poprzedniego wpisu - okazuje się, że ostatecznie przyjęła się nazwa
    przepływomierz wirowy (vortex flowmeter), a nie brzechwowy, czy płetwowy, jak
    pisałem.
    Szczególnie "vortex flowmeter" - zwraca mnóstwo wyników i okazuje się są to dziś
    urządzenia powszechnie produkowane. Tu do pobrania (pdf) notka autorstwa jednego z
    twórców tego rozwiązania G. Pankanina:
    http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.elemen
    t.baztech-article-BSW4-0087-0014/c/Wojcik.pdf

    PP