  • 21. Data: 2021-01-24 19:32:33
    Temat: Re: Pomiar przepływu
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 24.01.2021 o 19:15, Swift pisze:
    > Odnośnie poprzedniego wpisu - okazuje się, że ostatecznie przyjęła się nazwa
    przepływomierz wirowy (vortex flowmeter), a nie brzechwowy, czy płetwowy, jak
    pisałem.
    > Szczególnie "vortex flowmeter" - zwraca mnóstwo wyników i okazuje się są to dziś
    urządzenia powszechnie produkowane. Tu do pobrania (pdf) notka autorstwa jednego z
    twórców tego rozwiązania G. Pankanina:
    > http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.elemen
    t.baztech-article-BSW4-0087-0014/c/Wojcik.pdf

    > PP

    "które
    trzeba zdetekować i zamienić na sygnał elektryczny" [cytat z pracy] -
    aż się scyzoryk w kieszeni otwiera. Dlaczego nie "wykryć"?

    --
    Kaczin

  • 22. Data: 2021-01-24 21:57:30
    Od: Swift <p...@g...com>

    niedziela, 24 stycznia 2021 o 19:32:37 UTC+1 Kaczin napisał(a):

> [...]
    > trzeba zdetekować i zamienić na sygnał elektryczny" [cytat z pracy] -
    > aż się scyzoryk w kieszeni otwiera. Dlaczego nie "wykryć"?

    :))) zdetekować - słowo roku. Współautorem artykułu jest młody człowiek i - jak widać
    - z fantazją.
    Nie mniej sam przepływomierz ciekawy. Pierwszy raz zetknąłem się tym rozwiązaniem w
    połowie lat 90-tych - wtedy był w fazie prototypu i testów. Kolega z roku pisał
    oprogramowanie do tego przepływomierza, jako pracę dyplomową. Dziś - jak widać - to
    już jest powszechnie stosowane rozwiązanie. Autor wątku oceni, czy w omawianym tu
    przypadku, będzie pożyteczne.

  • 23. Data: 2021-01-24 23:18:32
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 24.01.2021 21:57, Swift wrote:

    > :))) zdetekować - słowo roku.
    Zdetekować, czy;i pozbawić ministra teki.
    Z ministra z teką staje się ministrem bez teki.
    Czyli miał tam coś na głowie, był ministrem od czegoś - teraz jest od...
    nadal jest ministrem i niczym się nie przejmuje ;)

    --
    Mirek.

  • 24. Data: 2021-01-25 12:25:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Musze zmierzyć przepływ wody w instalacji, a że rury na poziomie
    >1.1/4" to żadne czujniki przepływu jakie mogę pożyczyć nie obejmują.
    >Są metody ultradźwiękowe, ale tutaj z kolei nie mogę namierzyć nikogo
    >z takim przetwornikiem/miernikiem. Może uderzę jeszcze do wodociągów,
    >ale kiepsko to widzę. Pomyślałem o liczniku wody i użyciu
    >kalkulatora, ale pierwsze spojrzenie na maksymalny przepływ i już
    >wiem, że zadyszkę złapie ;)

    Jednorazowo zmierzyc, stale mierzyc ? komputerowo czy naocznie ?

    Pewnie sa i przeplywomierze wodociagowe na wieksze rury/przeplywy.

    A jesli nie ... polaczyc kilka rownolegle ?

    Przeplywomierze - temat rzeka, pomyslow jest kilkanascie, uzywanych
    powszechnie kilka.
    Sa tez gotowe ... ale cena przemyslowa.

    >Czy jest sens naklejania w odstępie powiedzmy 50cm dwóch płytek piezo
    >i stukania po rurce w jakiejś odległości od pierwszej? Jak bym złapał
    >czoło fali, to z opóźnień można by policzyć prędkość wody w rurze, a
    >z tego przepływ. Jeden pomiar na przepływie, drugi na wyłączonym,
    >albo prać z drugiej strony czujników w rurkę i wtedy różnica 2x by
    >wyszła.

    Tak to ogolnie sie robi, tzn plytki same generuja dzwiek i odbieraja,
    na przemian w dwie strony.
    Tylko ... zanim doprowadzisz do dzialania, to pewnie troche czasu
    minie.
    A gotowy kosztuje ... trzy zera ?

    >Ktoś coś próbował takiego? Fizyka dobra, tylko nie wiem czy w
    >praktyce tak prostymi środkami można jakiekolwiek sensowne wartości
    >otrzymać. Wynik +-10%, no nawet 20% był by mocno przydatny.

    Zwracam uwage, ze stal tez swietnie przewodzi dzwiek, i znacznie
    szybciej.

    Jedna z prostszych opcji do sprawdzania - chlodzenie elementu
    grzanego.
    Termistor wiekszej mocy, zasilany tak, aby sie grzal, chlodzony
    przeplywajaca wodą.
    Drugi termistor dla kalibracji.

    A moze jakis prosty przeplywomierz dla niepoznaki nazywany rotametrem
    ?
    rotametr.pl

    P.S.
    https://allegro.pl/oferta/przeplywomierz-czujnik-prz
    eplywu-cieczy-2-cale-7557056505

    https://www.youtube.com/watch?v=9Zi2DKarJZI

    A tu pomysl ... ale w stalowej rurze nie zadziala
    https://www.youtube.com/watch?v=TR0baWuB6v4

    Albo zwezka i manometr/dwa..

    J.

  • 25. Data: 2021-01-25 14:45:23
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-01-25 o 12:25, J.F. pisze:

    > Albo zwezka i manometr/dwa..
    >
    > J.

    To chyba wymaga kalibracji, a miernika wzorcowego brak?

  • 26. Data: 2021-01-25 14:55:08
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-01-23 o 22:47, Irek.N. pisze:
    > Szału nie ma. Albo zabawkowe (wykonaniem i ceną) z przepływami na
    > poziomie 2m3/h, albo przemysłowe za mniej fajne pieniądze. Poza tym
    > trzeba by wcinke w instalację zrobić. Temat nadal więc aktualny.
    >
    > Irek.N.

    Widać, że nie zadowala cię proste rozwiązanie i chcesz się doktoryzować.

    Więc może:

    1. czujnik zegarowy na jakimś kolanie rury.
    Odkształcenie powinno zależeć od przepływu, choć wpływ temperatury może
    popsuć wyniki.

    2. analiza spektralna szumu wody. może gwiżdże na mufce? Częstotliwość
    powinna zależeć od przepływu.

    3. pomiar przyrostu masy odcinka rury. Wprawdzie woda jest mało
    ściśliwa, ale zawsze jakiś wpływ istnieje.

    Proszę dyskutantów o następne pomysły.

  • 27. Data: 2021-01-25 15:06:59
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-01-25 o 14:55, t-1 pisze:

> [...]
    > powinna zależeć od przepływu.
    >
    > 3. pomiar przyrostu masy odcinka rury. Wprawdzie woda jest mało
    > ściśliwa, ale zawsze jakiś wpływ istnieje.

    4. Pomiar temperatury do jakiej nagrzeje rurę grzałka. Aby jednak
    wyeliminować zakłócenia to met. 5

    5. Pomiar różnicowy temperatury rury przed i za grzałką.

  • 28. Data: 2021-01-25 16:20:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup

    >To chyba wymaga kalibracji, a miernika wzorcowego brak?

    Beczka, stoper ...

    J.

  • 29. Data: 2021-01-26 16:44:05
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Kaczin <j...@p...interia.pl> wrote:

    > "które
    > trzeba zdetekować i zamienić na sygnał elektryczny" [cytat z pracy] -
    > aż się scyzoryk w kieszeni otwiera. Dlaczego nie "wykryć"?

    Bo w detektorze a nie w wykrywaczu.

    --
    - Gdybysmy przed baranem postawili wiadra: z woda i z alkoholem, to
    czego się napije baran? - pyta prelegent usilujacy roznymi przykladami

  • 30. Data: 2021-01-28 23:44:34
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    J.F. pisze:
    > Jednorazowo zmierzyc, stale mierzyc ? komputerowo czy naocznie ?

    Odpaliłem pompę ciepła i chętnie dowiedział bym się jak to energetycznie
    wygląda. Temperaturki mogę pomierzyć, ale bez znajomości przepływów
    niewiele da się policzyć.

    Teoretycznie jak raz zmierzę, to wystarczy - układ raczej nie będzie
    ewoluował.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. dowiedziałem się że są na świecie ciepłomierze... no to szukam
    odpowiedniego.