  • 31. Data: 2021-01-28 23:57:52
    Temat: Re: Pomiar przepływu
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    J.F. pisze:
    > Tak to ogolnie sie robi, tzn plytki same generuja dzwiek i odbieraja, na
    > przemian w dwie strony.
    > Tylko ... zanim doprowadzisz do dzialania, to pewnie troche czasu minie.
    > A gotowy kosztuje ... trzy zera ?

    Ale źródłem nie musi być przetwornik. Uderzam w rurkę przed obydwoma, a
    czas propagacji pomiędzy nimi robi swoje :) Później z drugiej strony -
    za czujnikami i mamy 2x przepływ. Teoria.

    > Zwracam uwage, ze stal tez swietnie przewodzi dzwiek, i znacznie szybciej.

    No właśnie, znacznie szybciej, więc można odfiltrować. Chyba że coś
    zacznie się odbijać i wracać. Dlatego pytałem czy ktoś to męczył.

    > Jedna z prostszych opcji do sprawdzania - chlodzenie elementu grzanego.
    > Termistor wiekszej mocy, zasilany tak, aby sie grzal, chlodzony
    > przeplywajaca wodą. Drugi termistor dla kalibracji.

    Pakuję w rurkę ponad 20kW i różnice mam niewielkie. Teoretycznie mogę
    wepchnąć ćwiartkę megawata

    > P.S.
    > https://allegro.pl/oferta/przeplywomierz-czujnik-prz
    eplywu-cieczy-2-cale-7557056505

    Kupiony, zobaczymy co to przyjdzie. Na stałe go nie podłączę, ale do
    pomiarów wystarczy.

    No tak :)

    Może ten kupiony wystarczy.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 32. Data: 2021-01-29 11:39:43
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-01-28 o 23:57, Irek.N. pisze:

    > Pakuję w rurkę ponad 20kW i różnice mam niewielkie. Teoretycznie mogę
    > wepchnąć ćwiartkę megawata

    Nie pchaj bo nie rozumiesz idei.

  • 33. Data: 2021-01-29 12:10:25
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 28.01.2021 o 23:44, Irek.N. pisze:

    > Odpaliłem pompę ciepła i chętnie dowiedział bym się jak to energetycznie
    > wygląda. Temperaturki mogę pomierzyć, ale bez znajomości przepływów
    > niewiele da się policzyć.

    Zamiast generować bezsensowną dyskusję trzeba było tak od razu.
    Wystarczy zmierzyć spadek ciśnienia na pompie i policzyć z
    charakterystyki pompy. Zwykle dostępne są wykresy, wystarczy odczytać.

    P.P.

  • 34. Data: 2021-01-29 13:45:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/01/2021 23:44, Irek.N. wrote:
    > ps. dowiedziałem się że są na świecie ciepłomierze... no to szukam
    > odpowiedniego.

    Zerknij na olx. Da się wyszarpać za 40zł używany, bez legalizacji.
    Używam takiego do innych celów. Konkretnei grzeje wodę pradęm,
    rezystancyjnie. Odczyt z watomierza jest zgodny z dokłądnością do 5% z
    odczytem na ciepłomierzu, a kosztował mnie własnie 40zł.

    I uwaga: ciepłomierze moga być "na zimną" albo "na ciepłą" stronę. Zwróć
    na to uwagę, to nie tak że pokaża ujemną moc, po prostu wyświetlą błąd.

  • 35. Data: 2021-01-29 14:02:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    To zdecydowanie staly monitoring by sie przydal.
    Choc to wydatek ... a wydajnosci nie zmieni :-)

> [...]
    >Wystarczy zmierzyć spadek ciśnienia na pompie i policzyć z
    >charakterystyki pompy. Zwykle dostępne są wykresy, wystarczy

    Moze nie byc takie proste, szczegolnie jesli pompa o zmiennej
    wydajnosci/silnik z kilkoma biegami.

    Moze po prostu gotowy cieplomierz, a nawet kilka ...

    J.

  • 36. Data: 2021-01-29 15:00:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
    pl...
    J.F. pisze:

    >Ale źródłem nie musi być przetwornik. Uderzam w rurkę przed obydwoma,
    >a czas propagacji pomiędzy nimi robi swoje :) Później z drugiej
    >strony - za czujnikami i mamy 2x przepływ. Teoria.

    Niby mozna, ale jak sie okazalo, ze czujniki moga tez generowac, to
    nikt sie z mlotkiem nie bawi :-)

    >Pakuję w rurkę ponad 20kW i różnice mam niewielkie. Teoretycznie mogę
    >wepchnąć ćwiartkę megawata

    P.S naprawde masz przeplywy rzedu 10m/s ?
    IMO - dosc duze ...

    PS2. Ponoc najlepsze sa przeplywomierze oparte o efekt Coriolisa.
    konstrukcyjnie to nawet prosto wyglada ... ale podejrzewam, ze
    elektronika dosc skomplikowana, a kalibracja trudna ... wiec chyba nie
    tak prosto samemu w domu zrobic.

    J.

  • 37. Data: 2021-01-29 23:14:15
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Zamiast generować bezsensowną dyskusję trzeba było tak od razu.
    > Wystarczy zmierzyć spadek ciśnienia na pompie i policzyć z
    > charakterystyki pompy. Zwykle dostępne są wykresy, wystarczy odczytać.

    Masz na myśli wzrost ciśnienia* na pompie wody, czy pompie ciepła?

    Miłego.
    Irek.N.

    * chodzi mi o pomiar ciśnień i wyznaczenie przepływu bazując na ch-ce
    pompy wody, tak?

  • 38. Data: 2021-01-29 23:25:13
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Niby mozna, ale jak sie okazalo, ze czujniki moga tez generowac, to nikt
    > sie z mlotkiem nie bawi :-)

    A jak niby w instrukcji napisać "proszę walnąć młotkiem w kolanko, nie
    za szybko, nie za ciężkim" ;) Toć ja mówię o amatorce Panie.

    > P.S naprawde masz przeplywy rzedu 10m/s ?
    > IMO - dosc duze ...

    Może źle napisałem niewielkie. Jedno z miejsc w instalacji (wymiennik)
    dostaje właśnie ze 20kW-25kW i podgrzewa wodę o kilka stopnii. Nie
    pamiętam dokładnie ile.
    Kłopot w tym, że to 20kW szacuję, a właśnie to chcę znaleźć, więc
    potrzebuję przepływ.

> [...]
    > konstrukcyjnie to nawet prosto wyglada ... ale podejrzewam, ze
    > elektronika dosc skomplikowana, a kalibracja trudna ... wiec chyba nie

    We wtorek powinien dojść znaleziony przez Ciebie. Zobaczymy co za draństwo.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 39. Data: 2021-01-29 23:27:39
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    t-1 pisze:

    > Nie pchaj bo nie rozumiesz idei.

    Ale powiesz mi jak to* skalibrować, co?

    Miłego.
    Irek.N.
    * obojętne czy 1W w termistorek, czy 20kW w jakąś rurę.

  • 40. Data: 2021-01-30 13:05:50
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 29.01.2021 o 23:14, Irek.N. pisze:

    > Masz na myśli wzrost ciśnienia* na pompie wody, czy pompie ciepła?

    Sorry, napisałem niejasno.

    > * chodzi mi o pomiar ciśnień i wyznaczenie przepływu bazując na ch-ce
    > pompy wody, tak?

    Tak. Charakterystyki są w katalogach. Jeśli pompa jest wielobiegowa, są
    charakterystyki dla każdego biegu. Czasem są też równania, ale tu trzeba
    uważać. Jeśli równanie jest oparte tylko o wysokość podnoszenia i
    maksymalny przepływ, to w wielu przypadkach daje marne wyniki.

    Pozdrawiam,
    Paweł