  • 221. Data: 2020-08-13 16:55:06
    Temat: Re: Postp w bateriach.
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, August 13, 2020 at 4:26:58 PM UTC+2, Myjk wrote:
    > Wed, 12 Aug 2020 08:16:55 -0700 (PDT), WS

    > Następny, a po co chłodzić spaliniaka? Chociaż i tak przegrzewana bateria
    > by dłużej wystrzymała niż przegrzany silnik spalinowy, który by się
    > rozsypał po paru minutach pracy.

    E tam, spalinowe bez wodnego chlodzenia dzialaja ;), sporo motocykli, fiat 126 ;), a
    EV z przegrzana bateria = wybuch + pozar ;)

    Na sile wymyslasz kryteria do porownania EV ze spaliniakami, tylko sa one malo
    istotne dla wiekszosci uzytkownikow ;) za to maja wykazc przewage...

    Halas malo kogo interesuje, to co jest w typowych spaliniakach zadowala wiekszosc,
    ba, nawet niektorzy montuja "sportowe" tlumiki, zeby bylo glosniej i bardziej basowo
    ;)
    Rozwiazan poglasniajacych silniki sporo juz wyprodukowano:
    https://autokult.pl/6936,sztuczny-dzwiek-silnika-osz
    ustwo-czy-technologia-w-sluzbie-kierowcy

    Albo te chlodzenia, ogrzewania postojowe - rowniez malo kogo interesuje, w miescie
    (krotkie dystanse) uzywanie klimy jest niezdrowe. Jedyne sluszne to wejsc do pojazdu
    o temp. zewnetrznej, mozna powoli schlodzic i przed dojazdem na miejsce wyrownac
    temp... Na poludniu Eu, czy tez Maroko praktycznie wszyscy maja wylaczone klimy i
    otwarte szyby... tylko turysci jezdza wyzamykani z klima...
    Jak ktos bardzo potrzebuje miec cieplo w zimie i ma gniazdko w garazyu, to mozna
    taniej niz webasto zalozyc elektryczna grzalke oleju, plynu chlodzacego i uruchamiac
    zdalnie z "inteligentnego" gniazda, lub timer... wtedy grzac zaczyna praktycznie po
    ruszeniu... nie potrzeba EV do tego, tylko praktycznie nikomu nie jest to potrzebne.
    Majac EV tez bym nie marnowal pradu na grzanie/chlodzenie...

  • 222. Data: 2020-08-13 17:59:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 13 Aug 2020 07:55:06 -0700 (PDT), WS

    > E tam, spalinowe bez wodnego chlodzenia dzialaja ;), sporo motocykli,
    > fiat 126 ;), a EV z przegrzana bateria = wybuch + pozar ;)

    No tak, znowu nie ma to jak wziać malucha do porównania z teslą. Zresztą
    kwestia chłodzenia wyniknęła z zarzutu, że EV płoną częściej. Co nie jest
    prawdą.

    > Na sile wymyslasz kryteria do porownania EV ze spaliniakami, tylko sa
    > one malo istotne dla wiekszosci uzytkownikow ;) za to maja wykazc
    > przewage...

    Skoro są mało istotne, to czemu za wzór bierze się Teslę piekląc się że
    jest droga? Są tańsze EV niż Tesla, od dawna.

> [...]
    > wiekszosc, ba, nawet niektorzy montuja "sportowe" tlumiki, zeby bylo
    > glosniej i bardziej basowo ;) Rozwiazan poglasniajacych silniki sporo

    Oczywiście że interesuje, dlatego pomimo że ludziom takie samochody nie
    potrzebne, to kupują te droższe, lepiej wyciszone. Niektórzy to płacą jak
    za zboże aby mieć komfortowy, czytaj cichy, samochód. I więcej ich jest niż
    oszołomów co sobie wydechy modyfikują. Weź, jako kolejny, otwórz oczy i
    spójrz na ulice.

    > Albo te chlodzenia, ogrzewania postojowe - rowniez malo kogo interesuje,
    > w miescie (krotkie dystanse) uzywanie klimy jest niezdrowe.

    W ogóle życie jest niezdrowe, ale głównie niezdrowe to jest życie bez głowy
    na karku. Tak mało kogo interesuje, że większość w zimie jeszcze przed
    odśnieżaniem odpala silnik żeby się ugrzało. W lato to bez sensu, to
    wsiada, wietrzy oknami, a potem klimą, bo nie ma ALTERNATYWY. I znowu nie
    wie o komforcie ktoś, kto tego nie zakosztował.

    > Jedyne sluszne to wejsc do pojazdu o temp. zewnetrznej, mozna powoli
    > schlodzic i przed dojazdem na miejsce wyrownac temp...

    No to napisz jak wejść do spaliniaka do temperatury zewnętrznej, stojącego
    w słońcu, w którym jest 60 stopni, blacha nagrzana, podobnie plastiki i
    fotele. Wietrzenie wymieni tylko powietrze, ale reszta będzie grzać nadal.
    To jest zdrowsze niż rozsądnie używana klima? Chyba tylko jak ktoś tympy
    ignorant.

    > Na poludniu Eu, czy tez Maroko praktycznie wszyscy
    > maja wylaczone klimy i otwarte szyby...

    Ty uważaj na nisko latające kwantyfikatory. Ergo, kłamiesz.

    > tylko turysci jezdza wyzamykani z klima...

    I co, i żyją.

> [...]
    > i uruchamiac zdalnie z "inteligentnego" gniazda, lub timer... wtedy
    > grzac zaczyna praktycznie po ruszeniu...

    Czyli sytuacja jak wyżej, z nawiewów zaczyna lecieć ciepło, ale zajebiście
    komfortowo wsiada się do samochodu w którym wszystko ma temperaturę -10sC.
    E... idź, idź.

    > nie potrzeba EV do tego, tylko
    > praktycznie nikomu nie jest to potrzebne.

    Po raz kolejny, pokaż mi spaliniaka co zdalnie może chłodzić kabinę bedąc
    podpiętym do druta. Ludzie tego nie mieli i nie mają, to tego "nie
    potrzebują". Większość bez klimy też się obywa, dopóki jej nie zainstaluje
    i nie zobaczy ile mniej męczarni wtedy jest.

    > Majac EV tez bym nie marnowal pradu na grzanie/chlodzenie...

    Aha, czyli spaliniak z grzałką może być podpięty do druta, a EV to już
    marnuje, bo przecież nie może być podpięty do druta w czasie
    grzania/chłodzenia.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 223. Data: 2020-08-13 18:32:16
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Thursday, August 13, 2020 at 5:59:33 PM UTC+2, Myjk wrote:

    > No tak, znowu nie ma to jak wziać malucha do porównania z teslą. Zresztą
    > kwestia chłodzenia wyniknęła z zarzutu, że EV płoną częściej. Co nie jest
    > prawdą.

    Ale jak juz plona, to widowiskowo i ugasic trudno...

> [...]
    > oszołomów co sobie wydechy modyfikują. Weź, jako kolejny, otwórz oczy i

    Hm, no nie wiem, badan nie widzialem, ale raczej malo kto chwali sie, ze cicho w
    srodku, raczej cala masa argumentow typu duzy, pakowny, dobre przyspieszenie, 4x4 w
    sniegu sie nie zakopie, dobre swiatla - xenony/LEDy, wykonczenie, brak badziewnych,
    skrzypiacych plastykow, monitory wyswietlajace filmy, nawigacja fabryczna...

> [...]
    > wsiada, wietrzy oknami, a potem klimą, bo nie ma ALTERNATYWY. I znowu nie
    > wie o komforcie ktoś, kto tego nie zakosztował.

    bo jest to wystarczajace ;) jak dla mnie witrzenie oknami ma wiekszy sens niz
    odpalanie klimy w sloncu ;)

> [...]
    > To jest zdrowsze niż rozsądnie używana klima? Chyba tylko jak ktoś tympy

    Wystarczy nie stawac w full sloncu, BTW ile pryndu potrzeba, zeby schlodzic tak
    zaparkowany samochod?

    > Ty uważaj na nisko latające kwantyfikatory. Ergo, kłamiesz.

    Takie mam obserwacje z wakacji, chocby ostatnio Egipt, codziennie jezdzilismy taryfa
    do portu na nurkowania i nie widzialem, zeby taksiarz nie jechal z lokciem za szyba
    ;)
    Z tego, co widzialem Maroko, Sycylia, kreta, Chorwacja miejscowi klimy nie uzywaja,
    samochody zostawia sie z otwarymi oknami, wiec sie tak bardzo nie nagrzewaja...
    BTW jak pozyczalem na Krecie stara terenowke Kia sportage, to byla calkiem otwarta,
    byl brezentowy dach w bagazniku, to jak poprosilem o zamontowanie b. sie zdziwili po
    jakiego... ;) a chcialem miec "zamykany" samochod, bo bagaz tam czase zostawal...
    wiec wyjeli z bagaznika zakurzone czesci i mi z niesmakiem zalozyli ;) a klime miala,
    to mnie uratowalo ;) bo doszli do wniosku, ze dla nas jest za goraco i chcemy z niej
    korzystac ;) ;)

    > I co, i żyją.

    kichaja i zyja ;)

    > Czyli sytuacja jak wyżej, z nawiewów zaczyna lecieć ciepło, ale zajebiście
    > komfortowo wsiada się do samochodu w którym wszystko ma temperaturę -10sC.
    > E... idź, idź.

    co kto lubi, kolega kilka razy walczyl z ASO Forda, bo mondeo nie nadawalo sie do
    jazdy bez klimy na "auto" (parowanie), a jak wlaczal, to min. temp. byla +16 i
    chcial, zeby mu to jakos wylaczyli ;) nie dalo sie, czyli wsiadal w kurtce, zanim
    dojechal do domu to goraco bylo ;)

> [...]
    > potrzebują". Większość bez klimy też się obywa, dopóki jej nie zainstaluje
    > i nie zobaczy ile mniej męczarni wtedy jest.

    Ja mam, ale w miescie nie uzywam - wyjazd z garazu, parkuje tak, zeby przed odjazdem
    byl w cieniu... przejazdy ~20minut... fakt, glownie gdy leje + zima, ale w lecie
    czasem mam cos do zalatwienia, wiec sam. biore...

    > Aha, czyli spaliniak z grzałką może być podpięty do druta, a EV to już
    > marnuje, bo przecież nie może być podpięty do druta w czasie
    > grzania/chłodzenia.

    Mialem na mysli stanie bez dostepu do pradu - pomimo, ze by sie dalo jakos by mi bylo
    szkoda pradu ;)

  • 224. Data: 2020-08-13 20:00:44
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-08-2020 o 08:41, J.F. pisze:

    > Nie, mowie, ze Tesle porownuje do Golfa, takiego 1.9TDI,

    W jakimś konkretnym celu?
    Do Golfa porównaj sobie Leafa.
    Też dobry jest.
    I kosztuje mniej niż Golf tdi.

    > No to wymieniaj, i podaj od razu cene.

    Leaf - 98 tys (z dopłatą).

    > A ja sie pytam - dwa samochody mam sobie kupic?
    > Na codzien to mi tramwaj wystarczy.

    To nim jeźdź i nic nie kupuj.
    Albo nie zaczynaj dyskusji czy coś się opłaca, bo samochód nie opłaca
    się nigdy.

    > Malo lokalnych, wyjazd przed bladym switem,

    To dalej pachnie średnią poniżej 100...

    > halas jak w pociagu osobowym :-(

    Ale Pednoliny czy kibel do porównania?

    > Idle w elektryku? Co tam halasuje ? :-)

    Głównie klima i wentylatory do niej. ;-)

    > PPPS. Co znaczy turbo w Taycan Turbo ? :-)

    Że mocniejszy od wersji bez tego członu w nazwie.

    > Wystarczy.

    No patrz - to ja wolę banana przez pozostałe 362 dni....

    > To w podrozy, to sie inaczej liczy.

    Idź se na klopa w podroży...

    > A cena zupelnie ne rekompesuje ... przynajmniej na razie :-)

    Zależy co liczyć.
    Ja zamieniłem łeb za łeb, więc cena eksploatacji rekompensuje wiele.
    Nawet dwa razy niższą moc i zasięg.

    > A najblizsza wolna ladowarka do twojego outlandera to gdzie ?

    Ja mam 2 km od domu.
    Potem kolejne 5,6,7 i 12 km.

    > Zrobiliby dobre baterie, to by nie musieli cieczą zalewac :-P

    Silnik spalinówki się nie grzeje?

  • 225. Data: 2020-08-13 20:02:27
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-08-2020 o 16:55, WS pisze:

    > E tam, spalinowe bez wodnego chlodzenia dzialaja ;), sporo motocykli, fiat 126 ;),
    a EV z przegrzana bateria = wybuch + pozar ;)

    Ale da się bez.
    Taki Leaf w ogóle nie ma aktywnego chłodzenia baterii.

    No to ludzie płaczą, ze im się rapid gate włącza przy kolejnym ładowaniu
    w upale.
    Tzn. zapobiegawczo zmniejsza niż szybkość ładowania, bo bateria ciepła.

  • 226. Data: 2020-08-13 20:04:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-08-2020 o 18:32, WS pisze:

    > Ale jak juz plona, to widowiskowo i ugasic trudno...

    BWM spalinowe łatwiej?
    Albo Mercedesa?
    Raczej nie, bo zazwyczaj spalają sie całe.
    Dużo częściej niż Tesla.

    > Takie mam obserwacje z wakacji, chocby ostatnio Egipt, codziennie jezdzilismy
    taryfa do portu na nurkowania i nie widzialem, zeby taksiarz nie jechal z lokciem za
    szyba ;)

    Bo im ciepło nie jest, więc w czym problem?

  • 227. Data: 2020-08-13 20:07:40
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 13 Aug 2020 09:32:16 -0700 (PDT), WS

    > Ale jak juz plona, to widowiskowo i ugasic trudno...

    Ale rzadziej, zdecydowanie rzadziej.

> [...]
    > xenony/LEDy, wykonczenie, brak badziewnych, skrzypiacych plastykow,
    > monitory wyswietlajace filmy, nawigacja fabryczna...

    Podobnie jak nie widziałeś statystyk zasięgu przecietnych ludzi i
    twierdzisz uparcie że ludzie nie chcą EV, bo im zasięgu brakuje.

    > bo jest to wystarczajace ;) jak dla mnie witrzenie oknami ma wiekszy sens
    > niz odpalanie klimy w sloncu ;)

    Nigdy z tego nie korzystałeś, w zwiazku z tym nie wiesz jak mogłoby być.
    Nie, nie ma większego sensu, bo jak już pisałem, ale nie wiem, nie dotarło
    chyba, wymienisz owszem powietrze, ale wszystko w środku będzie nagrzane i
    będzie promieniować. No i sugerujesz że człowiek co to wsiada na siedzenie
    co ma 50 stopni, który w chwile po tym zalewa się potem by za chwilę się
    wietrzyć podczas jazdy będzie zdrowszy niż ten co wsiądzie do, schłodzonego
    do optymalnej temperatury, pojazdu?

    > Wystarczy nie stawac w full sloncu,

    Znaczy zawsze jeździć w kółko żeby znaleźć miejsce w cieniu? A wiesz że
    słońce się przesuwa (znaczy w sumie to ziemia) i cień raz jest a raz go nie
    ma? Pomijam już że tak czy siak, nawet w cieniu, cały samochód w tym jego
    elementy, będą mieć temperaturę otoczenia (szczególnie że silnik gorący jak
    piec hutniczy), czyli przykładowo 35 stopni, i po wietrzeniu wszystko nadal
    będzie promieniować.

    > BTW ile pryndu potrzeba, zeby schlodzic tak zaparkowany samochod?

    Nigdy nie mierzyłem, ale relatywnie niewiele, bo w porywach minutę zajmuje
    wymiana powietrza do temperatury zewnętrznej, a potem już zaczyna się
    chłodzenie z COP3.

    > Takie mam obserwacje z wakacji, chocby ostatnio Egipt, codziennie
    > jezdzilismy taryfa do portu na nurkowania i nie widzialem, zeby taksiarz
    > nie jechal z lokciem za szyba ;)

    Ja zaś w Egipcie jeździłem taksówkami z klimą. Podobnie autokarami. Poza
    tym my w Polsce żyjemy, na polskiej grupie dyskutujemy, i tu, z tego co
    widać po ulicach, ludzie korzystają z klimy częściej niż z niej nie
    korzystają. Ja nie korzystałem tylko jak mi się sypnęła.

    > kichaja i zyja ;)

    Używam od lat klimy w samochodzie i w domu/hotelu. Nie choruję, nie kicham.
    Może dlatego że używam z głową. Na siłę wymyślasz kryteria aby tylko
    wykazać że moduły komfortu są zbyteczne.

> [...]
    > min. temp. byla +16 i chcial, zeby mu to jakos wylaczyli ;) nie dalo
    > sie, czyli wsiadal w kurtce, zanim dojechal do domu to goraco bylo ;)

    Wiadomo co lubi większość. Komfort. Komfortem jest wsiąść do ciepłego
    samochodu w zimie (najlepiej takiego co się sam roztopi ze szronu/śniegu) i
    chłodnego w lato.

> [...]
    > przed odjazdem byl w cieniu... przejazdy ~20minut... fakt, glownie gdy
    > leje + zima, ale w lecie czasem mam cos do zalatwienia, wiec sam.

    Się niektórzy śmieją z posiadaczy EV że sobie planują ładowanie... A tu
    proszę, właściciel spaliniaka planuje ustawianie samochodu tak, żeby mu się
    nie przegrzewał, ba, stałw cieniu jak do niego wróci. W lato szukasz
    studzienki kanalizacyjnej żeby ci samochód podgrzewała, czy może
    koksownika?

    > Mialem na mysli stanie bez dostepu do pradu - pomimo, ze by sie dalo
    > jakos by mi bylo szkoda pradu ;)

    No tak, w spaliniaku nie ma co żałować, bo nie ma takiej opcji.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 228. Data: 2020-08-13 21:12:13
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu czwartek, 13 sierpnia 2020 20:07:41 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Podobnie jak nie widziałeś statystyk zasięgu przecietnych ludzi i
    > twierdzisz uparcie że ludzie nie chcą EV, bo im zasięgu brakuje.

    Zdecydowanie nie, caly czas twierdze, ze wiekszosci ludzi by to pasowalo, zwlaszcza
    na dojazdy do miasta (pracy), bo maja dostep do ladowania, w wiekszosci nawet 3
    fazowego, ale EV sa zdecydowanie za drogie, w stosunku do tego, co ludzie "na wsi"
    wydaja to ostatnie zero trzeba by skreslic ;)
    Dla mie jest taki sobie, bo unikam jazdy po miescie (wole rower) i w sumie tylko gdy
    mocno leje, lezy snieg biore samochod...

> [...]
    > piec hutniczy), czyli przykładowo 35 stopni, i po wietrzeniu wszystko nadal

    Patrze na te dojazdy do pracy, generalnie zawsze staje sie w tym samym miejscu i
    wiadomo jak to wyglada, czesto w biurowcach sa parkingi podziemne... Jesli ktos uzywa
    samochodu do pracy i objezdza cale miasto stajac gdzie sie da, to inna sytuacja, ale
    to nie samochod praywtny tylko "firmowy"...

> [...]
    > widać po ulicach, ludzie korzystają z klimy częściej niż z niej nie
    > korzystają. Ja nie korzystałem tylko jak mi się sypnęła.

    Statystyk nie znam, w miescie raczej nie wlaczam, chyba, ze faktycznie latem w sloncu
    stoje, to oczywiscie szyby w dol, chlodzenie na full, ale to sie 2-3 x / rok zdarza
    ostatnio... w pracy rower, jak leje to problemu nie ma, w sklepach parkingi
    podziemne, sam. w garazu podziemnym...

    > Używam od lat klimy w samochodzie i w domu/hotelu. Nie choruję, nie kicham.
    > Może dlatego że używam z głową. Na siłę wymyślasz kryteria aby tylko
    > wykazać że moduły komfortu są zbyteczne.

    Czasem sie nie da, chocby wyjscie z pracy, gdzie jest ~23 na upal 30 stopniowy...

    > Wiadomo co lubi większość. Komfort. Komfortem jest wsiąść do ciepłego
    > samochodu w zimie (najlepiej takiego co się sam roztopi ze szronu/śniegu) i
    > chłodnego w lato.

    Wlasnie nie do konca... w zimie bedac na zewnatrz jestes w kurtce... i teraz
    wchodzisz do zimnego, jest calkiem OK, bo jestes ubrany stosownie do tej temp, a
    automat uwaza, ze powinienes miec +16 ;) o to kolega sie awanturowal lekko, bo druga
    opcja to bylo zdjecie kurtki przy wejsciu, czyli zimnawo ;) , ale za chwile sie
    nagrzalo. Po prostu nie chcial wlaczac ogrzewania, co oznaczalo rezygnacje z systemu
    klimatyzacji (calkowity OFF) i powodowalo parowanie szyb ...

> [...]
    > proszę, właściciel spaliniaka planuje ustawianie samochodu tak, żeby mu się
    > nie przegrzewał, ba, stałw cieniu jak do niego wróci.

    Ale ja parkuje na stalym miejscu przy budynku i wiem, gdzie bedzie cien o ~17 ;)
    Niczego nie szukam...

    > W lato szukasz
    > studzienki kanalizacyjnej żeby ci samochód podgrzewała, czy może
    > koksownika?

    znaczy w zimie? nie, mam ubranie stosowne do temp i nie wlaczam grzania ;) u mnie nie
    paruje ;), aczkolwiek min jakie moge ustawic to tez 16 ;), albo sam nawiew...

    > No tak, w spaliniaku nie ma co żałować, bo nie ma takiej opcji.
    Jak ktos musi, to ma webasto... ale ja nie widze zastosowania dla mnie... ;)
    Fakt, jest problem z chlodzeniem, bo trzeba odpalic silnik, co jest nielegalne ;),
    aczkolwiek na prywatnym parkingu/posesji raczej nikt nie moze sie przyczepic ;) PoRD
    tam obowiazuje tylko w zakresie kolizyjnych sytuacji (o ile nie ma odpowiednich
    znakow typu strefa ruchu...)

  • 229. Data: 2020-08-14 11:21:23
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 13 Aug 2020 12:12:13 -0700 (PDT), WS

> [...]
    > trzeba by skreslic ;) Dla mie jest taki sobie, bo unikam jazdy po
    > miescie (wole rower) i w sumie tylko gdy mocno leje, lezy snieg biore

    Znowu strzelasz kulą w płot. Akurat na wsi obecnie są o wiele bogatsi
    ludzie niż w mieście. To że ich "nie stać" wynika właśnie z wspomnianej
    mentalności i ignorancji galopującej (co się odbija także m.in. na
    ogrzewaniu domów).

> [...]
    > podziemne... Jesli ktos uzywa samochodu do pracy i objezdza cale miasto
    > stajac gdzie sie da, to inna sytuacja, ale to nie samochod praywtny

    Jeszcze niedawno padał argument, że przecież przeciętny użytkownik
    samochodu nie ma gdzie ładować EV, a tu nagle jak pasuje do teorii to się
    pojawiają znikąd parkingi, nawet w pracy. Ale taki hint, pojedź sobie do
    Carolina Med Center na Pory w Wawie, albo do parkingu podziemnego gdzie
    stacjonuje Mitsubishi Motor Car Poland (na Postępu, też w Wawie) i stań
    sobie tam na parkingu, szybko zrozumiesz jaki mezalians popełniasz tym
    stwierdzeniem. No a jakbyś miał za daleko do Wawy, to napomknę tylko że w
    garażach są zamontowane jednostki zewnetrzne klimatyzacji, więc w zimie
    jest tam zimniej (bo sobie biura dogrzewają) niż na dworzu, a w lato
    znacznie cieplej (bo się dla odmiany biura chłodzą) niż na słońcu. I w
    zasadzie większość biurowych parkingów tak jest obecnie organizowana.

> [...]
    > to sie 2-3 x / rok zdarza ostatnio... w pracy rower, jak leje to
    > problemu nie ma, w sklepach parkingi podziemne, sam. w garazu

    Czyli jesteś znowu wyjątkiem od reguły, bo ja takich co jeżdżą bez klimy
    widuję sporadycznie i albo są to jakieś stare złomy prawdopodobnie w ogóle
    bez klimy, albo podstarzałe zaniedbane trupki co im klima nie działa po
    prostu. Ja zaś klimy nie wyłączam przez cały rok. Zużywa to tyle energii co
    kot napłakał (sprawdzić czy nie spaliniak który marnuje absurdalne ilości
    energii z powodu strat cieplnych żeby móc kapkę chłodzić -- do tego stopnia
    że system STOP&GO traci sens bo sprężarka klimy jest na pasku silnika).

    > Czasem sie nie da, chocby wyjscie z pracy, gdzie jest ~23 na upal 30 stopniowy...

    I oczywiście to wina modułu komfortu w EV...

> [...]
    > wlaczac ogrzewania, co oznaczalo rezygnacje z systemu klimatyzacji
    > (calkowity OFF) i powodowalo parowanie szyb ...

    Ale znowu kombinujesz i podajesz jakieś marginalne przypadki. Kierowca,
    wiedząc że będzie poruszać się samochodem, ubiera się lżej niż ktoś kto ma
    jechać rowerem czy nawet autobusem. Po tym jak wsiada do samochodu MARZY
    aby czym prędzej zaczęło lecieć ciepełko, żeby ręce nie przymarzały do
    kierownicy a tyłek do siedzenia. Między innymi po to w samochodach montują,
    a ludzie kupują, podgrzewane siedzenia, kierownice i szyby jako dodatkowe
    moduły komfortu. Webasto rzadko montują, bo to pieruńsko drogie (choć ja
    już auta bez ogrzewania postojowego nie kupię), a klimy postojowej nie
    montują, bo się w ogóle NIE DA tego zrobić -- a nie dlatego że nie
    potrzebują.

    > Ale ja parkuje na stalym miejscu przy budynku i wiem,
    > gdzie bedzie cien o ~17 ;) Niczego nie szukam...

    Ale są inne sytuacje niż tylko jazda do pracy. Np. ja wczoraj wpadłem do
    sklepu mięsnego, potem musiałem pojechać do zwykłego sklepu, mięcho
    wrzuciłem na przednie siedzenie, klimę zapuściłem na postoju i spokojnie
    mogłem spędzić 20 minut. Normalnie by mi mięcho się ugotowało we
    wczorajszym skwarze. I nie, nie było wolnego miejsca pod drzewkiem, ba, w
    ogóle nie było cienia w okolicy.

    > znaczy w zimie? nie, mam ubranie stosowne do temp i nie wlaczam grzania
    > ;) u mnie nie paruje ;), aczkolwiek min jakie moge ustawic to tez 16 ;),
    > albo sam nawiew...

    Niedawno na grupie padały stwierdzenia że EV do dupy jest, bo zużywa dużo
    energii na grzanie kosztem zasięgu, a niektórzy to się nawet śmiali że
    właściciele EV zakładają dwie pary rękawiczek. A tu proszę, właściciel
    spaliniaka nie grzeje kabiny pomimo że ciepła odpadowego ma od metra. No
    dobrze, ale koniec prześmiewczych żartów, fakty są takie że ludzie grzeją
    kabiny i chcą mieć w nich ciepło, bo ubierają się tak aby przemknąć do/z
    samochodu i stosownie do docelowej temperatury w pojeździe.

> [...]
    > moze sie przyczepic ;) PoRD tam obowiazuje tylko w zakresie kolizyjnych
    > sytuacji (o ile nie ma odpowiednich znakow typu strefa ruchu...)

    Tu już nie chodzi o to czy można czy nie można, tylko ile energii się przy
    tym marnuje i ile zbytecznego ciepła produkuje jednoczesnie obniżając
    sprawność tego chłodzenia. Twoje stwierdzenie że szkoda by Ci było baterii
    na chłodzenie (czy nawet grzanie) brzmi w tym kontekście absurdalnie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 230. Data: 2020-08-16 15:33:46
    Temat: Re: Postęp w bateriach.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-08-04 o 15:10, J.F. pisze:

    > Ale ropa sie skonczy, i to raczej szybko.
    Może się i skończy ale z zupełnie innego powodu, koncernom przestaje sie
    opłacać 'otwierać' nowe złoża. Ropa jest za tania a i wirus pokrzyżował
    im plany.

    "Ropa naftowa i gaz ziemny przestają się opłacać. Warte miliardy dolarów
    złoża na zawsze mogą pozostać pod ziemią"

    "Bloomberg" pisze wprost: koncerny mają świadomość, że ropa i gaz warte
    miliardy dolarów mogą nigdy nie zostać wydobyte z ziemi, bo nie będzie
    na nie zapotrzebowania.

    "BP poinformował na początku sierpnia, że dokończy wszystkie rozpoczęte
    projekty, ale nie będzie rozpoczynał odwiertów w krajach, w których do
    tej pory był nieobecny.

    "Bloomberg" zauważa, że przemysł naftowy jeszcze przed epidemią zmagał
    się z koniecznością znalezienia dla siebie racji bytu w warunkach
    transformacji energetycznej, nadmiernej podaży, więc zachwianie na
    rynkach tylko pogłębiło wcześniej obserwowane problemy. Według agencji
    konsultingowej Rystad Energy AS pandemia prawdopodobnie przyspieszy
    odchodzenie od ropy i bardzo ograniczy powstawanie nowych odwiertów."

    https://www.money.pl/gospodarka/ropa-naftowa-i-gaz-z
    iemny-przestaja-sie-oplacac-warte-miliardy-dolarow-z
    loza-na-zawsze-moga-pozostac-pod-ziemia-654365711062
    7969a.html

    --
    Janusz