  • 31. Data: 2021-02-18 15:34:32
    Temat: Re: Potencjometr
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-02-18 o 14:53 +0100, J.F. napisał:

    > od angielskiego producenta Rover.
    >
    > Bo inni to maja swoje nazwy na rowery - bicykl, Fahrrad, ... tylko my
    > jedni pomylismy producenta z towarem ... w tym przypadku.

    Nie tylko my. Na Białorusi również ta nazwa funkcjonuje ("?????"). Może
    wzięli od nas? Albo my od nich.

    Mateusz

  • 32. Data: 2021-02-18 15:51:14
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 18.02.2021 o 14:53, J.F. pisze:
    > Użytkownik "LordBluzg(R)"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    %81%CE%BF%CE%BD#%CE%BC%CE%AD%CF%84%CF%81%CE%BF%CE%BD
    _(j%C4%99zyk_starogrecki)

> [...]
    > jedni pomylismy producenta z towarem ... w tym przypadku.
    >
    > A swoja droga ciekawe czemu - firma Rover byla tak popularna w Polsce

    Pan John Kemp Starley zaczął swoje Rovery produkować w 1885.

    MJ

  • 33. Data: 2021-02-18 15:51:56
    Temat: Re: (OT) Potencjometr
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2021-02-18 14:53, J.F. wrote:
> [...]
    >
    > Bo inni to maja swoje nazwy na rowery - bicykl, Fahrrad, ... tylko my
    > jedni pomylismy producenta z towarem ... w tym przypadku.

    Ślązacy, nie. :-)

    > A swoja droga ciekawe czemu - firma Rover byla tak popularna w Polsce
    > ... zaborowej ?

    Tego niestety nie wiem, gdybologię można uprawiać.

    BTW Rosjanie fortepian nazywają rojal ;-)

  • 34. Data: 2021-02-18 16:30:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-02-18 o 15:51, Włodzimierz Wojtiuk pisze:
> [...]
    >>

    > Ślązacy, nie. :-)

    > Tego niestety nie wiem, gdybologię można uprawiać.
    >
    > BTW Rosjanie fortepian nazywają rojal ;-)

    Takiego przejmowania nazw od nazwy produktu było więcej.
    Gdzieś mam starą (przedwojenną?) książkę, w której przykładów było dużo.
    Zdaje mi się, że jeszcze moja babcia na odkurzacz mówiła "elektrolux".

    Natomiast dlaczego w niektórych rejonach Polaki na wsiach nazywało się
    samochód osobowy "taksówką", to nie wiem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 35. Data: 2021-02-18 17:28:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 18 lutego 2021 o 09:42:54 UTC+1 SW3 napisał(a):
> [...]
    Nie ma nic wspólnego z właściwą nazwy kolumny znana ze starożytności. Kolumna
    samochodów też nie ma nic wspólnego z kolumna kierownicza i kolumna że starożytności
    a używa się takiego określenia.
    > Oczywiście, że mają. Wszystkie mają podłużny kształt i dlatego mają
    > wspólną część nazwy.
    >
    > --
    > SW3
    Dżdżownice też są podłużne i nie mają w bazie " kolumna". Od kiedy kolumna samochodów
    ma podłużny kształt na górskiej serpentynie? Kolumny głośnikowe to skrzynki. Jeśli
    żarówka jest od żarzenia to świetlówka powinna się nazywać kolumna wyładowcza.

  • 36. Data: 2021-02-18 17:53:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/02/2021 09:25, SW3 wrote:
    > Czy samą skalę albo samą rurkę z rtęcią nazywa się termometrem?

    Czasami rurkę z czunikiem elektrycznym nazywamy termometrem. Brak skali,
    za to kilka styków on-off.

    > Termometr to kompletne urządzenie od czujnika do elementu pokazującego
    > wynik.

    Nie, czasami to też DS1820. To *też* termometr.

    Zastanawia mnie dlaczego jaśli coś jest "metr" to zakładasz że
    koniecznie musi się w to gapić jakiś człowiek.

  • 37. Data: 2021-02-18 18:12:06
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > kolumna samochodów ma podłużny kształt na górskiej serpentynie? Kolumny
    > głośnikowe to skrzynki. Jeśli żarówka jest od żarzenia to świetlówka

    Nie zrozumiałeś. Nie ma obowiązku nazywania podłużnych rzeczy kolumną. Jest
    możliwość.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 38. Data: 2021-02-18 18:22:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 17 Feb 2021 19:28:07 +0100, Kaczin napisał(a):

    > Skąd taka nazwa? Przecież potencjometr nic nie mierzy. Dlaczego
    > regulowany rezystor nazywa się "potencjometrem"?

    To relikt z czasów kiedy pojęcie potencjału było czymś istotnym w
    myśleniu ówczesnych inżynierów. Dziś operuje się raczej pojęciem
    "napięcie". A co do drugiego członu nazwy czyli "metr", to kiedyś
    głównym zastosowaniem potencjometrów było porównywanie potencjałów,
    potencjometry miewały skalę a cokolwiek ma skalę (podziałkę) służy do
    mierzenia. Daaawne czasy.
    BTW. Czy jest tu ktokolwiek który pamięta że kiedyś pojemność
    kondensatorów mierzyło się w cm (centymetrach)? Jeden cm miał ok. 0,9
    pF bodaj :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 39. Data: 2021-02-18 18:23:22
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    > Nie tylko my. Na Białorusi również ta nazwa funkcjonuje ("?????"). Może
    > wzięli od nas? Albo my od nich.
    >
    > Mateusz

    Zdaje się, że Białoruś to była część Polski.

  • 40. Data: 2021-02-18 18:29:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 18 lutego 2021 o 18:12:07 UTC+1 Grzegorz Niemirowski napisał(a):
    > Nie zrozumiałeś. Nie ma obowiązku nazywania podłużnych rzeczy kolumną. Jest
> [...]
    Dotyczy to również potencjometru.