  • 11. Data: 2020-10-16 17:53:53
    Temat: Re: Powoli idzie w dobra strone!
    Od: K <n...@e...com>

    On 16/10/2020 11:32, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Produkuje się. ,,Częścią autorskiej koncepcji HgaaS jest elektrolizer"

    > No to generujesz mnóstwo CO2. Gdzie zysk?

    Dzieci nie sa wykorzystywane do niewolniczej pracy przy wydobyciu, a
    wiezniowie polityczni w Chinach do przymusowej pracy przy obrobce i
    wreszcie na samym koncu nikt nie ma monopolu na jego produkcje. Poza tym
    ile to jest mnostwo CO2? Ile produkcji CO2 zaoszczedzisz w innych
    miejscach w ten sposob?

  • 12. Data: 2020-10-17 17:14:23
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 16 Oct 2020 09:20:55 +0200, Jacek Maciejewski

    > A poza tym, sprawność elektrolizy współcześnie
    > przekracza 60%

    Ale na sprawność składa się nie tylko sama elektroliza. Trzeba mieć wysoko
    oczyszczoną wodę, trzeba wodór zmagazynować, trzeba go przetransportować do
    stacji, a w końcu przetworzyć na energię. Ostatecznie sprawność auta
    napędzanego wodorem to jest żal na kółkach, szczególnie jak to zestawić z
    ceną samochodów z ogniwem paliwowym na wodór. Dlatego jeszcze długo FCEV
    nie zagości pod strzechami, i wodór przez lata będzie napędzać transport
    gabarytowy (tiroloty i autobusy, może kolej i statki) -- czyli wszędzie tam
    gdzie dystrybucja rozproszona nie będzie konieczna. Reszcie z powodzeniem
    wystarczą BEV.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 13. Data: 2020-10-17 17:27:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 17 Oct 2020 17:14:23 +0200, Myjk napisał(a):

> [...]
    > stacji, a w końcu przetworzyć na energię. Ostatecznie sprawność auta
    > napędzanego wodorem to jest żal na kółkach,
    I tak przebija te marne 20% spaliniaków. No i mówisz tak jakkbyś nie
    dostrzegał że ropę trzeba wydobyć, przetransportować, przerafinować i
    też rozwieźć a tego do sprawności spalinowych jakoś nie wliczasz :) A
    ropa najczęściej daleko a woda blisko.
    >szczególnie jak to zestawić z
    > ceną samochodów z ogniwem paliwowym na wodór.
    A to jest inna bajka. Do kłopotów też bym dołączył zagrożenie wybuchem
    czy pożarem, bo technologie dystrybucji i przechowywana wodoru są mocno
    niedoskonałe i na dodatek kosztowne.
> [...]
    > gabarytowy (tiroloty i autobusy, może kolej i statki) -- czyli wszędzie tam
    > gdzie dystrybucja rozproszona nie będzie konieczna.
    Dlatego przejściowo będziemy używać elektryków bo infrastruktura w
    sporej części już jest a operowanie nią prostsze niż wodorową.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 14. Data: 2020-10-17 17:41:45
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 17 Oct 2020 17:27:45 +0200, Jacek Maciejewski

> [...]
    > dostrzegał że ropę trzeba wydobyć, przetransportować, przerafinować i
    > też rozwieźć a tego do sprawności spalinowych jakoś nie wliczasz :) A

    Ja w ogóle spaliniaków nie biorę pod uwagę, uważam ICE za technologię już
    kończoną. Odnosiłem się do tezy że FCEV jest jakąkolwiek konkurencją do
    BEV. No więc nie jest.

> [...]
    > Dlatego przejściowo będziemy używać elektryków bo infrastruktura w
    > sporej części już jest a operowanie nią prostsze niż wodorową.

    Toteż teza że idzie koniec "drogich w produkcji baterii do meleksów" autora
    odznacza orderem ignorancji.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 15. Data: 2020-10-17 17:42:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 17 października 2020 o 17:27:47 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):

> [...]
    > Dlatego przejściowo będziemy używać elektryków bo infrastruktura w
    > sporej części już jest a operowanie nią prostsze niż wodorową.
    Nie będziemy używać elektryków w formie jaka się mało myślącym wydaje. Elektryki będą
    szły w kierunku miejskiego Ami a nie wypasionych samochodów klasy Tesli.

  • 16. Data: 2020-10-17 17:56:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 17 Oct 2020 17:41:45 +0200, Myjk napisał(a):

    > Ja w ogóle spaliniaków nie biorę pod uwagę, uważam ICE za technologię już
    > kończoną. Odnosiłem się do tezy że FCEV jest jakąkolwiek konkurencją do
    > BEV. No więc nie jest.
    Przynajmniej pod względem sprawności :) A w ogóle to już wożą ludzi
    pociągami czy busami na wodór.

    > Toteż teza że idzie koniec "drogich w produkcji baterii do meleksów" autora
    > odznacza orderem ignorancji.
    Ach, jak czytam niektóre poglądy to sam nie wiem śmiać się czy płakać :)

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 17. Data: 2020-10-17 19:47:56
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    > No to generujesz mnóstwo CO2. Gdzie zysk?

    RoMan, Ty mnie nie pytaj, ja nie jestem ekofaszstą. Ale odpowiem - taki
    sam, jak EV w polskich warunkach.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 18. Data: 2020-10-17 20:04:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 17 Oct 2020 19:47:56 +0200, Pawel "O'Pajak" napisał(a):

    > RoMan, Ty mnie nie pytaj, ja nie jestem ekofaszstą. Ale odpowiem - taki
    > sam, jak EV w polskich warunkach.

    Co to jest "ekofaszysta"?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 19. Data: 2020-10-17 20:29:12
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    > Na samej elektrolizie marnuje się 2/3 energii - gdzie tu ekologia?

    Nie ma ekologii w samochodziarstwie i nie będzie.
    Sprawność silnika spalinowego to ok. 30%. Czyli 70% energii zawartej w
    paliwie idzie na podgrzewanie planety i zatruwanie spalinami. Aby
    dostarczyć paliwo do zbiornika, trzeba najpierw znaleźć surowiec
    (poszukiwania, kosztowna impreza i potwornie enegro i materiałochłonna),
    wydobyć surowiec, zmagazynować surowiec, przetransportować surowiec do
    rafinerii, przetworzyć w rafinerii, zmagazynować paliwo, dostarczyć
    paliwo do stacji paliw. Do wyprodukowania 1l benzyny zużyć trzeba 5
    litrów ropy naftowej i 17,7 kWh energii. Czyli drugie tyle emisji, co
    wylatuje z rury wydechowej, to jest emitowane w procesie produkcji i
    dostarczania paliwa.

  • 20. Data: 2020-10-17 23:04:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 17 października 2020 o 20:29:05 UTC+2 Poldek napisał(a):

> [...]
    > litrów ropy naftowej i 17,7 kWh energii. Czyli drugie tyle emisji, co
    > wylatuje z rury wydechowej, to jest emitowane w procesie produkcji i
    Sprawdź ile kosztuje kilowatogodzina dla firm a potem po korekcie dawaj swoje
    przemyślenia.