  • 11. Data: 2021-01-20 15:57:54
    Temat: Re: Pozamiatane!
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-01-20 o 15:53, J.F. pisze:
    > (...)
    > Pierwszy Roadster mial 53kWh wedle wiki, a teraz mamy 54-100kWh.
    > I to nie bardzo wiadomo, czy lepsze baterie, czy wiecej miejsca
    > wykombinowali.
    >
    > Po prostu - Tesla byla pierwsza, czy moze druga, ktora stwierdzila
    > "naród to kupi" i zainwestowala w samochod "bezkompromisowy", wliczajac
    > m.in. koszt baterii.

    A tak z ciekawości: pamięta ktoś, jakie parametry akumulatorów miały
    wózki akumulatorowe, których swego czasu było wszędzie ogromne mnóstwo?
    Korzystała z tego Poczta, PKP, zakłady pracy.

    Melexy miały chyba nieco mniejsze. Pamięta ktoś parametry?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2021-01-20 16:02:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 20-01-2021 o 15:53, J.F. pisze:
> [...]
    913/Electric-car-battery-charge-10-minutes-250-miles
    -combats-range-anxiety.html

    can-be-fully-charged-in-five-minutes-12192253

    > No nie wiem - Tesla

    Nie o Tesli mowa, 10 lat temu nie miała jeszcze żadnego samochodu na rynku.

    > Po prostu - Tesla byla pierwsza, czy moze druga,

    Ani pierwsza, ani druga, długo przed Teslą elektryki robili nawet
    europejscy i dalekowschodni producenci.

  • 13. Data: 2021-01-20 16:31:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 20-01-2021 o 15:53, J.F. pisze:
    913/Electric-car-battery-charge-10-minutes-250-miles
    -combats-range-anxiety.html
    [...]

    >Nie o Tesli mowa, 10 lat temu nie miała jeszcze żadnego samochodu na
    >rynku.

    Juz miala.
    Ale li-ion, w tym ogniwa 18650 byly znacznie wczesniej.

    >Ani pierwsza, ani druga, długo przed Teslą elektryki robili nawet
    >europejscy i dalekowschodni producenci.

    Samochody czy wozki golfowe/akumulatorowe, zeby to zgodnie prawda
    nazwac ?

    Pierwszy byl IMO GM z EV1, ktory byl niemal normalnym samochodem.

    A potem jakos dlugo, dlugo nic ...

    J.

  • 14. Data: 2021-01-20 16:38:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >mnóstwo?
    >Korzystała z tego Poczta, PKP, zakłady pracy.

    >Melexy miały chyba nieco mniejsze. Pamięta ktoś parametry?

    Pamietac nie pamietam, ale predkosc niewielka, zasieg niewielki, to i
    akumulator nie musial byc duzy.

    Akumulatory mogly byc np 12V/180Ah, czyli jakies 2kWh ... i kilka
    takich, bo np wozek na 48V.

    ale ... http://fml-lezajsk.pl

    J.

  • 15. Data: 2021-01-20 17:58:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

> [...]
    > Korzystała z tego Poczta, PKP, zakłady pracy.
    > Melexy miały chyba nieco mniejsze. Pamięta ktoś parametry?

    Zwykłe, ołowiowe. Ładowanie całą noc. Teraz masz w wózkach widłowych -
    ładowarka 2 kW max...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2021-01-20 19:49:03
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    I ciepło?
    No ale lodówki pocovidowe będą.

    -----

  • 17. Data: 2021-01-20 20:36:13
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 20-01-2021 o 16:31, J.F. pisze:

    > Juz miala.

    Nie miała.
    Pokazała pod koniec 2011, a tak naprawdę w Genewie 2012.

    > Samochody

    Tak.

  • 18. Data: 2021-01-20 22:44:33
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 20.01.2021 o 15:31, Cavallino pisze:
> [...]
    > dawno wdrożonych.
    > Tak na oko postęp jest kilkunastokrotny.
    nie. Ty widzisz postęp jedynie w samochodach elektrycznych. skoro ich na
    rynku cywilnym nie było, to postęp jest gigantyczny. ale wykorztystują
    one baterie, akumulatory znane od wielu lat, używane w laptopach.
    Oczywiście że jest postęp, ale raczej wynikający z ewolucji, poprawy
    ewidentnych błędów, zbliżania się do pojemności/wydajności teoretycznej.
    Tak jak do pewnego momentu, co rok mieliśmy dwa razy szybsze zegary w
    komputerach, tak osiągnęliśmy jakąśtam pojemność ogniw i basta. na tyle
    opraliśmy się o ścianę, że największym skokiem było przejście z
    cylindrów na prostopadłościany. wiem, przesadzam, ale 18650 są półtora
    raza pojemniejsze niż 10 lat temu, nie kilkanaście
    > Na pewno nie są ostatnie.
    >
    > Więc który z obecnych dożyje etapu wdrożenia, to pożyjemy zobaczymy, ale
    > to że jakieś będą, jest więcej niż pewne.

    w 100% się zgadzam. ale natura, ślepa natura, musi wypróbować wiele
    dróg, zanim uzna że jedno oko to za mało, troje oczu to za dużo, optimum
    to para. prawda? A my jesteśmy na etapie w którym można by policzyć czy
    to co chcemy zrobić ma sens, albo jakie inne warunki muszą być spełnione
    żeby był sens. a w tym przypadku ewidentnie widać ze to bez sensu.
    oszacuj sobie. bateria w tesli ma 85kw godzin. czyli aby ją naładować
    musisz pruć 85 kilowatów przez godzinę. lub 2x85=170 kilowatów przez pół
    godziny itd, aż do 5 minut, co daje 1020kilowatów. gdyby to chcieć
    ładować napięciem 230v, to prąd musiałby być w okolicy 4500 amper. jakim
    kablem? bo człowiek tego kabla nie przetransportuje. Skąd weźmiesz sieć
    energetyczną wytrzymującą takie 5 minutowe szarpnięcia?
    Tak więc ta droga jest ślepa. i teraz w MOIM MNIEMANIU ekologia to
    krzyczenie: nie marnujcie na to czasu, bo i tak się nie uda. Natomiast
    wielu z Was postrzegam jako ludzi którzy mówią - uda się na 100%, bo tak
    i basta. tylko że być może braknie nam życia aby cieszyć się
    ekologicznymi samochodami, bo zamiast iść prostą drogą do celu,
    marnowaliśmy czas i środki na przedsięwzięcia pozbawione sensu.
    tym bardziej, że ścieżki do osiągnięcia celu są wytyczone, ale niestety
    wyboiste. tesla nimi nie przejedzie, a w każdym razie jeszcze długo nie.

    ToMasz

  • 19. Data: 2021-01-20 23:12:10
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 20-01-2021 o 22:44, ToMasz pisze:
> [...]
    can-be-fully-charged-in-five-minutes-12192253

    > nie. Ty widzisz postęp jedynie w samochodach elektrycznych. skoro ich na

    Były.
    I to znacznie wcześniej niż się wielu wydaje.
    10 lat temu właśnie takie - naście razy gorsze niż teraz.

> [...]
    > kablem? bo człowiek tego kabla nie przetransportuje. Skąd weźmiesz sieć
    > energetyczną wytrzymującą takie 5 minutowe szarpnięcia?

    Tak samo kiedyś gadali o internetach na modemach na kablu telefonicznym.
    Też się nie dało wiele zrobić.....

    Spokojna Twoja rozczochrana, ten czy inny sposób na szybko ładowane ev
    się znajdzie, zawsze znajdzie się ktoś kto nie wie że się nie da.

  • 20. Data: 2021-01-20 23:52:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Zwykłe, ołowiowe. Ładowanie całą noc. Teraz masz w wózkach widłowych -
    > ładowarka 2 kW max...

    Ołowiówki, trakcyjne, często jeszcze widywałem z osobnymi komorami i
    mostkiem u góry. Tyle, że tych akumulatorów było tak prawie pół wózka.
    Wózki na jednym ładowaniu jeździły cały dzień.

    Pamiętam, że gdzieś widziałem akumulatornię. Szyny prądowe były grubsze
    od moich dwóch rąk razem. Ale miałem wtedy może z 10 lat.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam