  • 21. Data: 2021-05-23 12:36:30
    Temat: Re: Prąd przemienny, niskie napięcie stabilizacja napięcia.
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 22.05.2021 o 19:27, Astralny Rębajło pisze:
    > stabilizację napięcia przemiennego. Ale jak nikt nie widział ani słyszał
    > o takim to zostanę przy diodach.
    >

    > Stare rozwiązanie do stabilizacji napięcia:
    > https://zapodaj.net/ca7b02dbd00e5.jpg.html
    >

    > Wilgotnościomierz?
    > Pojemnościowo przy kilkuset kHz albo rezystancyjnie. Różne som koncepcje.
    >
    > Mierniki różnistych sypkich produktów oparte są na pomiarze pojemności,
    > natomiast jakie wilgotnościomierze drewna na pomiarze rezystancji, pewnie też AC.

    Miałem w rękach miernik wilgotności ziaren zboża. Wpisywało mu się,
    jakie to zboże i sypało pomalutku na metalową płytkę. Do płytki
    przyklejony był mikrofon, potem jakieś DSP przerabiało dźwięk na
    zawartość wody. Widziałem też miernik wilgotności drewna działający w
    oparciu o TDR. Wbijało się gwóźdź, leciał po nim impuls i po tłumieniu i
    opóźnieniu toto obliczało wilgotność. "Różne som koncepcje."

    P.P.

  • 22. Data: 2021-05-23 12:51:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-05-22 o 19:27, Astralny Rębajło pisze:
    > stabilizację napięcia przemiennego. Ale jak nikt nie widział ani słyszał
    > o takim to zostanę przy diodach.
    >

    > Stare rozwiązanie do stabilizacji napięcia:
    > https://zapodaj.net/ca7b02dbd00e5.jpg.html
    Masz schemat całości w celach poznawczych?

    --
    Janusz

  • 23. Data: 2021-05-23 16:10:32
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 23 maja 2021 o 12:51:53 UTC+2 Janusz napisał(a):

    > Masz schemat całości w celach poznawczych?
    >
    > --
    > Janusz
    Sprawa zamknięta. Przy okazji. Jak bym miał takie coś zbudować żeby kwiatka podlewać
    to musiałby być to kwiatek na którym liście są ze złota.

  • 24. Data: 2021-05-24 11:42:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 22 May 2021 05:42:01 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    przemiennego? Wartość napięcia kilka woltów wielkość prądu dwa do pięciu miliamperów.
    Czy w dalszym ciągu układ z dwoma diodami Zemsta jest jak Lenin wiecznie żywy?

    > Trzeba zostawić rezerwę na spadek napięcia wejsciowego żeby diody
    > miały co przyciąć z sinusoidy. Mnie nie jest potrzebna czysta
    > sinusoida, może być okaleczona.

    I wyjdzie taka, po tych dwoch diodach Zenera.
    Ale moze prostokat Ci wystarczy ?

    > Prąd musi być przemienny bo inaczej
    > w żaden sposób nie da się zmierzyć oporności ziemi elektrodami w
    > nią wbijanymi. Sądziłem że w XXI wieku można kupić scalaka który
    > załatwi stabilizację napięcia przemiennego. Ale jak nikt nie
    > widział ani słyszał o takim to zostanę przy diodach.

    Przy tak niskich wymaganiach ... w zasadzie mozna.
    Kupujesz scalony wzmacniacz, robisz z niego generator Wiena,
    stabilizacja na zarowce, i masz stabilne zrodlo napiecia przemiennego.
    Tylko te kondensatory na 50Hz :-)

    Moze lepiej na Atmelku :-)

    J.

  • 25. Data: 2021-05-24 12:09:30
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 24 maja 2021 o 11:42:47 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    > Kupujesz scalony wzmacniacz, robisz z niego generator Wiena,
    > stabilizacja na zarowce, i masz stabilne zrodlo napiecia przemiennego.

    Czytałeś że sprawa załatwiona? Zanabykem drogą kupna u majfrendow zestaw czterech
    czujników pojemnościowych, uklad z czterema wzmacniaczami i przekaźnikami, czterema
    pompkami z silnikami bezszczzotkowymi i krążkiem rurki. Z opcją dwa dolary więcej za
    dostawę w trzy tygodnie zamiast w dwa miesiące zapłaciłem 56 złotych.

  • 26. Data: 2021-05-24 14:09:04
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.05.2021 o 11:42, J.F pisze:
    przemiennego? Wartość napięcia kilka woltów wielkość prądu dwa do pięciu miliamperów.
    Czy w dalszym ciągu układ z dwoma diodami Zemsta jest jak Lenin wiecznie żywy?

    > I wyjdzie taka, po tych dwoch diodach Zenera.

    To nie jest żaden stabilizator. Policz wartość skuteczną napięcia
    sinusoidy 7V ciętej do 5V, i sinusoidy 10V ciętej do 5V. I tu jest
    kluczowy problem.

    P.P.

  • 27. Data: 2021-05-24 15:44:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 24 maja 2021 o 14:09:17 UTC+2 Paweł Pawłowicz napisał(a):
> [...]
    > To nie jest żaden stabilizator. Policz wartość skuteczną napięcia
    > sinusoidy 7V ciętej do 5V, i sinusoidy 10V ciętej do 5V. I tu jest

    Już mnie to nie interesuje. Czekam na paczkę. Propozycja liczenia przeze mnie nie ma
    w takiej sytuacji żadnego sensu. Ale Ty proponując mi liczenie powinieneś wcześniej
    policzyc bo liczenie proponujesz. Sytuacja jest taka. Mieszkam w mieście i mapie od w
    sieci stabilne na +- 5V. Niestabilność raczej wynika z obciążenia sieci jakie
    wprowadzam u siebie. Jak się włączy grzanie w zmywarce to trochę napięcie w
    gniazdkach spada. Napięcie sieciowe jest przetransformowane na ~7V, taki mam
    transformator. Z transformatora zasilane są rezystor chyba 2,4k i szeregowo z nim
    połączona sonda z dwóch elektrod grafitowych, z ołówka 7H, napięcie przemienne jakie
    odkłada się na elektrodach wbitych z ziemię mocno zależy od jej wilgotność i wynosi
    do 2V jak ziemia jest sucha. Jak jest bardzo mokra nie wiem ile jest woltów
    przemiennego bo tani miernik z zakresem 200V mierzy to że zbyt dużym błędem. Napięcie
    z elektrod prostowane jest mostkiem i wygładzone. I tu już mogę zmierzyc. Zmienia się
    od od 120mV dla bardzo mokrej ziemi do ok 2V jak jest bardzo sucha. To teraz policz
    jak będzie zmieniało się napięcie wyjściowe jeśli napięcie sieciowe będzie się
    zmieniało w ww zakresie a jak będzie się zmieniało jeśli zamontuje stabilizator
    napięcia za transformatorem na poziomie 5V dla każdej połówki sinusoidy.

  • 28. Data: 2021-06-01 00:22:46
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zenek Kapelinder wrote:

    > Słownik poprawił zenera na zemstę. Może to Cię zmylilo i napisałeś jak to w sposób
    niepotrzebnie skomplikowany zrobić. Po co mam robić generator sinusoidy jak ta w
    gniazdku jest już zrobiona?

    Bo łatwiej sobie zrobić nową niż ustabilizować już istniejącą. Dobrze radzi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2021-06-01 00:26:20
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 01.06.2021 o 00:22, Piotr Wyderski pisze:

    > Bo łatwiej sobie zrobić nową niż ustabilizować już istniejącą. Dobrze
    > radzi.

    Może nie tyle łatwiej, co skuteczniej :]

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 30. Data: 2021-06-01 00:42:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    LordBluzg(R) wrote:

    > Może nie tyle łatwiej, co skuteczniej :]

    Zakładam, że stabilizacja w zakresie kilku procent z zachowaniem
    kształtu*. W pierwszym przybliżeniu nie wiem, jak to rozwiązać
    "łatwiej", w drugim wiem, ale stabilizator ferrorezonansowy lub
    transformator parametryczny to dziś raczej egzotyka. A sinusa DACem/PWM
    lub filtracją prostokąta filtrem LC zrobi "każdy głupi".

    Pozdrawiam, Piotr

    *) Potem wyjaśnił, że mu obcinanie diodami wystarczy, ale jeśli to
    pominąć, to Irokez udzielił właściwej odpowiedzi.