  • 71. Data: 2021-04-27 21:03:35
    Temat: Re: Procesor za -10 złotych. :)
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F wrote:

    > Ale nie zawsze NAK cie satysfakcjonuje, czasem trzeba poczekac na
    > wynik.

    Spytaj później.

    > O ile procek mastera na taki pozwoli.
    > A czy nie powinien poczekac do konca spodziewanej transmisji?

    Ma czekać an koniec nie wykrywszy początku?

    > A jak kabelek sie urwie, to ile bedzie czekal ?

    Ustaloną liczbę cykli, po czym sobie sam wygeneruje NAK.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 72. Data: 2021-04-27 21:09:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/04/2021 17:28, J.F wrote:
    > A narzekasz, jak wsadzili konwerter do maszyny :-)

    Ironia.

    > A owszem, ale ... moze licznik nie do tego sluzy.

    Ale mógłby.

    > za to te diodke mozesz prosto wykorzystac.

    Prosto? W sensie że łatwo i przyjemie robi się układ czytający okres
    mignięci z latency rzędu sekund i czuły na zakłucenia? Może to ten sam
    koncept uproszczenia: dwa przyciski są łatwiejsze niż pięć, w pięciu to
    się już można pogubić.

    > Ale przeciez sa i lepsze
    > http://www.apator.com/pl/oferta/pomiar-energii-elekt
    rycznej/liczniki-energii-elektrycznej/liczniki-smart
    /smartesox-pro
    > Nie gwarantuje, ze da sie szybko/czesto odczytywac, ani ... ile to
    > kosztuje :-)

    Z punktu widzenia programisty uC - nic. Może troche jakości.

    > Te nastolatki niekoniecznie tak powiazane rzeczy tworza.

    Zgrabnego OSa zrobili.

    > Takie rzeczy tworza ... dziadki-automatycy :-P

    Nie, oni tworzą kolejny zegarek szkolny na 8051. Kolega lat temu 10
    trafił na taki skansen. Dev na MS-DOS, kontrola wersji na dyskietkach
    (!), 8051, robili jakieś systemy zliczania ludzi, organizacja pracy jak
    w grupie lab w technikum. Ludzie z automatyki, a szczególnie uC, często
    nie zauważyli rozwoju ostatnich 50 lat i tworzą tak jak tworzyli kiedy
    były jeszcze dinozaury. Ktoś powie: ale znają się na robocie. Ja powiem:
    ale ta wiedza nigdzie już nie jest przydatna bo znamy wydajniejsze
    metody tworzenia oprogramowania niż assembler na żałosnej architekturze.
    To że się uchowali, to tylko kwantowość w makro skali.

    Ludzie od FPGA też są zakonserwowani w formalinie. Jest zdumiewające,
    ale ludzie od FPGA prawie nie używają kontroli wersji. To jedna z
    najbardziej szokujących informacji jakie do mnie dotarły, dotyczących
    pracy w zespołach hardwareowców. I to jest pogląd z pewnego miejsca,
    gdzie to dobrze widać w skali statystycznej.

  • 73. Data: 2021-04-28 10:42:07
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    heby wrote:

    > Ludzie od FPGA też są zakonserwowani w formalinie.

    Nie tylko ludzie. Narzędzia EDA też wyglądają jak napisane przez
    średniowiecznych mnichów w Fortranie. Pomimo trzeciej dekady 21. wieku
    "nowinki" z VHDL 2008 i Verilog 2001 też są tak sobie wspierane. Ale nie
    traćmy nadziei być może już moje wnuki będą mogły napisać prawdziwie
    generyczną funkcję w VHDL...

    Ja m.in. z tego powodu sporo kodu generuję pytongiem, bo mnie trafia,
    jak próbuję coś porządnie napisać w obu HDL.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 74. Data: 2021-04-28 11:24:10
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 28-Apr-21 10:42, Piotr Wyderski wrote:
    > Ja m.in. z tego powodu sporo kodu generuję pytongiem, bo mnie trafia,
    > jak próbuję coś porządnie napisać w obu HDL.

    Czego konkretnie używasz, jeśli to nie jakaś wielka tajemnica?

    Bo narzędzi trochę jest ale jakoś nie miałem ciśnienia, żeby się z tego
    doktoryzować.

    Piotrek

  • 75. Data: 2021-04-28 12:03:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/04/2021 10:42, Piotr Wyderski wrote:
    > Nie tylko ludzie. Narzędzia EDA też wyglądają jak napisane przez
    > średniowiecznych mnichów w Fortranie.

    Większośc tych narzędzi ma nie tylko korzenie w latach 90, ale całe
    połacie kodu pielęgnowanego przez dziesięciolecia, dzięki czemu jest nie
    do ruszenia, naprawy i refaktoryzacji. Dług technologiczny zaciągnięty w
    nich, jest niemożliwy do spłacenia obecnie.

    > Pomimo trzeciej dekady 21. wieku
    > "nowinki" z VHDL 2008 i Verilog 2001 też są tak sobie wspierane. Ale nie
    > traćmy nadziei być może już moje wnuki będą mogły napisać prawdziwie
    > generyczną funkcję w VHDL...

    VHDL to Ada, wiec nie spodziewaj się jakiejkolwiek rewolucji, komitety
    standaryzujące spotykają się pomiędzy wizytami u geriatry.

    SV się rozwija dynamicznie, ale to znowu język projektowany przez kilka
    niezależnych grup szaleńców ciągnących każda w swoją stronę. To chyba
    taki program beta testów jest ;)

    > Ja m.in. z tego powodu sporo kodu generuję pytongiem, bo mnie trafia,
    > jak próbuję coś porządnie napisać w obu HDL.

    I prawidłowo. Enkapsulata szitu to podstawa dev EDA :).

  • 76. Data: 2021-04-28 12:51:17
    Od: Zbych <z...@s...com>

    On 25.04.2021 21:53, Piotr Wyderski wrote:

    > Tylko trzeba to
    > FPGA czymś skonfigurować. Wymagania trwałościowe jak to zwykle u mnie,
    > flash nie jest nawet rozważany, więc zostaje FRAM, MRAM lub starodawny
    > układ FPGA antifuse.

    Właśnie sobie oglądam porównanie FRAMów, MRAMów i "data retention" dupy
    nie urywa:

    Data Retention @85°C
    Cypress CY15B104Q 10 yrs
    Fujitsu MB85RSMT 10 yrs
    Avalanche AS1004204 20 yrs

    Wygląda to porównywalnie z flashami NOR.

    Cypress MirrorBit Data Retention
    1 program 55°C 20 years
    1,000 cycles 55°C 10 years

  • 77. Data: 2021-04-28 14:39:21
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    heby wrote:

    > VHDL to Ada, wiec nie spodziewaj się jakiejkolwiek rewolucji, komitety
    > standaryzujące spotykają się pomiędzy wizytami u geriatry.

    Akurat komitetowi nic poważniejszego niż nietrzymanie moczu zarzucić nie
    mogę. Spotkali się 15 lat temu, zrobili plepleplenum, spisali swoje
    pomysły i rozeszli się po domach bawić wnuki. Tylko potem powszechnie
    olano te wydumki i nikt tego w pełni nie zaimplementował. Dział
    marketingu każdego vendora wybrał jakieś fragmenty do zaimplementowania,
    dzięki czemu możesz sobie w konfiguratorze wyklikać, czy pragniesz
    zgodności z podstawowym VHDL, VHDL2008 czy może nawet z VHDL2019, bo
    wszyscy inni też mają takie praszki i bez nich wstyd na dzielni. Pragnąć
    wolno, ale jak ma się kompilować, to lepiej się nie popisywać
    znajomością dokumentów nowszch niż z ejtisów. Od 2008 minęło zaledwie 13
    lat, więc skąd ten pośpiech?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 78. Data: 2021-04-28 14:49:07
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotrek wrote:

    > Czego konkretnie używasz, jeśli to nie jakaś wielka tajemnica?

    Tego, co mi akurat potrzebne. Quartusa do rzeczy dużych, a ostatnio
    Lattice Diamond do rzeczy małych i Lattice Radiant do rzeczy średnich.

    Diamond to jest klasa sama w sobie. Są tam trzy kompilatory VHDL: ich
    podstawowy (LSE), zewnętrzny Synplify Pro i ten z ModelSima. Napisanie
    kodu tak, by wszystkie trzy go łyknęły to pewien wyczyn i ciekawe
    doświadczenie formujące. :-)

    W sumie, to jest jeszcze czwarty kompilator: kompiluje bieżący plik
    podczas jego edycji i na bieżąco zgłąsza problemy. Podczas specyficznego
    użycia konstrukcji "else generate" z VHDL2008 całe IDE się złożyło i
    trzeba było je włączać na nowo. Po wczytaniu projektu złożyło się
    ponownie, bo przecież napis został zapisany w pliku *.vhd. Musiałem
    uratować świat poprzez skasowanie kawałka kodu w zewnętrznym edytorze --
    wtedy Diamond się podniósł, otrzepał i mogliśmy kontynuować pracę. Taka,
    Panie, Ameryka... :D

    Pozdrawiam, Piotr

  • 79. Data: 2021-04-28 15:07:00
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 28-Apr-21 14:49, Piotr Wyderski wrote:
    > Tego, co mi akurat potrzebne. [...]

    Może ni byłem dość precyzyjny podczas zadawania pytania ...

    Chodziło mi o wynalazki Python-owe, których - jak rozumiem - używasz w
    charakterze preprocesora do właściwych narzędzi "firmowych".

    Piotrek

  • 80. Data: 2021-04-28 16:28:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Apr 2021 21:09:18 +0200, heby wrote:
    > Ale mógłby.

    Moglby, ale moze producent ma inne zdanie.
    A do pomiarow ma inne urzadzenia ... w sprzedazy.

    > Prosto? W sensie że łatwo i przyjemie robi się układ czytający okres
    > mignięci z latency rzędu sekund i czuły na zakłucenia?

    Taki czuly to niekoniecznie, jesli nie masz w okolicy lampy blyskowej.
    A mozesz liczyc energie, moc ... jak latencja duza, to moc mala, i
    bledy sa malo isotne :-P

    rycznej/liczniki-energii-elektrycznej/liczniki-smart
    /smartesox-pro

    > Z punktu widzenia programisty uC - nic. Może troche jakości.

    Z punktu widzenia klienta.

    Glupia sprawa - nie moge wyguglac ceny. A excela otwierac mi sie nie
    chce.
    Nikt tego nie przedaje? To moze i oni nie produkuja?

    W tim najdrozszy licznik prawie 9 tys kosztuje :-)

    > Zgrabnego OSa zrobili.

    > Nie, oni tworzą kolejny zegarek szkolny na 8051. Kolega lat temu 10
    > trafił na taki skansen.

    Ale tu nie chodzi o skansen. Boeing, Airbus, Ariane, Space X, czy
    nawet wposlczesny samochod osobowy ... kto stworzyl elektronike ?

> [...]
    > pracy w zespołach hardwareowców. I to jest pogląd z pewnego miejsca,
    > gdzie to dobrze widać w skali statystycznej.

    No wiesz - w plikach binarnych to prawie nie ma sensu.
    A w tekstowych ... mozna sobie radzic inaczej.

    J.