    From: Piotr Wyderski <b...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przetwornica na kilkanaście transformatorów
    Date: Tue, 16 Nov 2021 14:42:26 +0100

    J.F wrote:

    > Po wtornej stronie?

    Zwłaszcza po wtórnej. Zastosowania tego sygnału będą różne (wzmacniacze
    magnetyczne, sterowniki izolowane bramek itp.), ale w kilku miejscach
    trzeba będzie zrobić 20V z izolacją w postaci drutu TIW. Duża
    przekładnia na rdzeniu mi się może fizycznie nie zmieścić, a wtórnych
    będzie 4 -- stąd kombinacje.

    > Bo po pierwotnej, to jak nizsze napiecie, to mniej zwojow.

    Problem jest z wtórnymi. A po pierwotnej -- przekładnię opisuje
    zależność liniowa, ale indukcyjność uzwojeń już kwadratowa. Przy nieco
    większej liczbie zwojów znacznie spada więc prąd magnesujący.
    Eksperymenty na półmostku zbudowanym z GaN (bo był pod ręką) pokazują,
    że całkowity prąd jałowy (mostek, sterowniki kluczy, straty w
    transformatorze) i jednym transformatorze to 12mA@300kHz, co uważam za
    fantastyczny wynik, przy tym uzyskany bez żadnej optymalizacji.

    > A po wtornej tyle samo - zakladajac, ze pole w rdzeniu takie samo.

    Przy tych mocach każdy rdzeń magnetycznie da radę, problemem jest
    wyłącznie okno rdzenia, w większości zajęte przez izolację tego
    fantastycznego drutu. Chcę użyć małych rdzeni, max. 9mm OD. Z tego
    samego powodu push-pull odpada. Nie mam miejsca na drugie pierwotne,
    pomijając już problemy ze snubbingiem dzwoniących uzwojeń w tej
    konfiguracji. Mostki wymagają pojedynczego uzwojenia i odzyskują energię
    rozproszenia, co tu stanowi wielkie zalety. Przy okazji sprawność jest
    wyższa, choć to jest tu mało istotne.

    > Ja bym tam obstawial pelny mostek.
    > Oszczedac dwa tranzystory, zuzywajac co najmniej jeden na przetwornice
    > podnoszaca napiecie ?

    Tak to wychodzi: 4 tranzystory i 2 drivery w FB, 3 tranzystory + 2
    drivery w boosted HB. Ale się zastanawiam, czy ten półmostek nie może
    sam sobie podnieść napięcia zasilania i czy nie wystarczą 2 klucze.
    Tranzystor kluczujący z wypełnieniem 50% do masy już w HB jest, a to
    połowa boosta. ;)

    > No chyba, ze stabilizacja napiecia w tej przetwornicy okaże się
    > wiekszą zaletą ... plus zabezpieczenia, np zwarciowe.

    Stabilizacja jest po pierwotnej, a spadki napięcia na jednym obciążonym
    transformatorze nie powinny się objawić na drugim, jeśli rezystancja
    kluczy będzie sensownie niska. Kolejna zaleta łączenia równoległego,
    poza dramatyczną redukcją pojemności między niezwiązanymi funkcjonalnie
    uzwojeniami. A kondensator szeregowo z pierwotnymi i tak trzeba dać, nie
    mam miejsca na luksusy w postaci wyrównywania pola w każdym rdzeniu z
    osobna poprzez skracanie impulsu sterującego. Monitorowany będzie tylko
    prąd całkowity, bez wnikania, który obwód go przekroczył.

    Pozdrawiam, Piotr