  • 21. Data: 2021-11-18 14:47:35
    Temat: Re: Przetwornica na kilkanaście transformatorów
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Ale co - podnosi napiecie ?

    No tak, na górnym drenie masz 2*V_IN, bo z tego punktu widzenia to jest
    synchroniczny boost. A ponieważ jest synchroniczny i pracujący na 50%
    wypełnienia, to cewka pracuje w trybie forced-CCM, przy niskich
    obciążeniach pompując energię przez część cyklu z wyjścia do wejścia.
    Skoro na górnym drenie masz 2*V_IN, to "napięciowo" transformator widzi
    to tak, jakby go zasilał pełny mostek, a nie półmostek. Więc kosztem
    jednej cewki pozbywasz się dwóch kluczy i drivera do nich, przy okazji
    za darmo dostając podwojone napięcie zasilania, które się może przydać w
    innej części układu -- z C1/C2 można "podbierać" energię, świat
    zewnętrzny nie wie o obciążeniu transformatorem. Zwarłem 2*V_IN
    opornikiem 47 omów, pobierając moc ~9W -- napięcie na górnym drenie
    niemal tego nie zauważyło, układ jest bardzo sztywny. Przy braku
    obciązenia pobiera @9.6V 19mA@250kHz, 18mA@330kHz (minimum),
    23mA@500kHz, 38mA@1MHz. Dopiero przy 2MHz prąd jałowy zaczyna być
    niefajny (95mA), ale ferryt to F938, więc się dziwię, że on nie zapłonął
    przy takim taktowaniu. Śmierć krzemowi, może by tam jednak produkcyjnie
    zostawić ten półmostek z azotku galu? :)

    Ponadto, cewka na wejściu ogranicza dI/dt, więc układ przeciwzwarciowy
    może mieć prędkość ślimaka, a zatem być prosty i zrobiony "z byle czego".

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2021-11-18 15:05:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, November 18, 2021, 11:07:09 AM, you wrote:

    > W cytowanum poście masz całą symulację w LTSpice, a nie tylko schemat,
    > ale proszę:
    > https://i.postimg.cc/xTfcww1J/boosted-hb.png

    Myślałem, że testujesz działające rozwiązanie a Ty mnie tu symulancie
    jeden LTSpicem chcesz karmić :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2021-11-18 15:08:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Nov 2021 14:47:35 +0100, Piotr Wyderski wrote:

    > No tak, na górnym drenie masz 2*V_IN, bo z tego punktu widzenia to jest
    > synchroniczny boost.

    Aaa, teraz dopiero sie przyjrzalem, ze ten polmostek/gorny tranzystor
    nie ma zasilania, zasilanie dochodzi przez L1.

    Czyli co - C1 laduje sie w obwodzie V1-L1-M2-C1-C2,
    a rozladowuje przez M2-L2-L3?
    Troche mi to podejrzanie wyglada, ale jak widac dziala.

> [...]
    > to tak, jakby go zasilał pełny mostek, a nie półmostek. Więc kosztem
    > jednej cewki pozbywasz się dwóch kluczy i drivera do nich, przy okazji

    A ten drugi schemat, ktory wynalazles - push-pull z dwoma dodatkowymi
    cewkami? Moze jeszcze lepszy ?

> [...]
    > 23mA@500kHz, 38mA@1MHz. Dopiero przy 2MHz prąd jałowy zaczyna być
    > niefajny (95mA), ale ferryt to F938, więc się dziwię, że on nie zapłonął

    A on sie wtedy grzeje, czy raczej traci wlasciwosci magnetyczne?
    95mA@9V, to ciagle niecaly 1W, a w dodatku nie wiadomo gdzie tracony
    :-)

    > Śmierć krzemowi, może by tam jednak produkcyjnie
    > zostawić ten półmostek z azotku galu? :)

    A wstaw krzem, moze GaN nic nie daje :-)

    > Ponadto, cewka na wejściu ogranicza dI/dt, więc układ przeciwzwarciowy
    > może mieć prędkość ślimaka, a zatem być prosty i zrobiony "z byle czego".

    J.

  • 24. Data: 2021-11-18 16:08:24
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Myślałem, że testujesz działające rozwiązanie a Ty mnie tu symulancie
    > jeden LTSpicem chcesz karmić :(

    Jak nie działa w Spice, to i na biurku nie zadziała, więc jako człek
    leniwy zaczynam od lutowania myszką. Ale spokojnie, na biurku też
    działa. I to fantastycznie działa, pomimo montażu na pająka.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 25. Data: 2021-11-18 16:29:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, November 18, 2021, 4:08:24 PM, you wrote:

    > Jak nie działa w Spice, to i na biurku nie zadziała, więc jako człek
    > leniwy zaczynam od lutowania myszką. Ale spokojnie, na biurku też
    > działa. I to fantastycznie działa, pomimo montażu na pająka.

    Bez Spice'a widać, że odporne na rozproszenie. Ale F938 zdecydowanie
    się nie nadaje.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2021-11-18 16:55:11
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Bez Spice'a widać, że odporne na rozproszenie. Ale F938 zdecydowanie
    > się nie nadaje.

    Był na biurku w zasięgu ręki, a 3F4 gdzieś na dnie pudła. Musiał się
    nadawać. ;-P

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2021-11-18 17:38:39
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Aha, rozumiem. To zachodzi możliwość, że tam jest monitorowany prąd w
    > cyklu i impuls stosownie skracany po przekroczeniu zadanego progu, jak w
    > każdej przetwornicy current-mode. To zapobiega nasyceniu rdzeni.
    >
    >     Pozdrawiam, Piotr

    Dokładnie tak jest jam mówisz, przekładnik prądowy na emiterach dolnych
    tranzystorów mostka H do kontroli prądu.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 28. Data: 2021-11-19 17:43:57
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > A ten drugi schemat, ktory wynalazles - push-pull z dwoma dodatkowymi
    > cewkami? Moze jeszcze lepszy ?

    Trzeba dać dwie cewki, a driver jest driver, scalak sztuk jedna.
    Wszystko jedno, czy wlutowujesz 2xlow side w SO8, czy high+low side, też
    w SO8. Tranzystor też jest "jeden", bo są dostępne bardzo przyjemne pary
    w LFPAK56. Ja użyłem SQJB42, bo akurat miałem. Ale to sobie przesymuluję
    co najmniej. Zaleta obecnej wersji to dostępność podwojonego napięcia
    zasilania na górnym drenie i duża wydajność prądowa tej gałęzi. 18-20V
    mi się przyda. :-)

    > A on sie wtedy grzeje, czy raczej traci wlasciwosci magnetyczne?

    Grzeje.

    > 95mA@9V, to ciagle niecaly 1W

    Ale szkoda tego wata, który nic nie wnosi.

    > A wstaw krzem, moze GaN nic nie daje :-)

    Wstawiłem, działa zgodnie z oczekiwaniami. Tylko widać mułowatość kluczy
    krzemowych, deadtime rzędu 90ns trzeba dać, bo się pojawiają duże straty
    na przewodzeniu obu kluczy jednocześnie. Zbocza też są jakieś biedne w
    porównaniu z GaN -- widać, jak się klucz otwiera i zamyka. ;-)
    Maksymalny współczynnik wypełnienia na krzemie przy 200kHz to 48.1%,
    na GaN 49.9% nie było problemem. LMG5200 rysuje zbocza jak z
    podręcznika. Za to krzem jest w detalu 5x tańszy.

    Ale raportuję pełny sukces, może się komuś przyda ta dość nietypowa
    topologia.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2021-11-20 01:08:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, November 19, 2021, 5:43:57 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > podręcznika. Za to krzem jest w detalu 5x tańszy.
    > Ale raportuję pełny sukces, może się komuś przyda ta dość nietypowa

    Fajna topologia, tez mi się podoba. Wszystko wskazuje na to, że nawet
    3843 może tym sterować. Tylko z driverami bieda - nie widzę nic
    taniego a byle IR mają ponad 600 ns czasu martwego.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2021-11-20 08:40:44
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Fajna topologia, tez mi się podoba. Wszystko wskazuje na to, że nawet
    > 3843 może tym sterować. Tylko z driverami bieda - nie widzę nic
    > taniego a byle IR mają ponad 600 ns czasu martwego.

    Do testów biurkowych użyłem LM5101, bo pierwszy wpadł w ręce. Żadnych
    cudownych właściwości od niego się nie wymaga, więc teraz można
    optymalizować. Sterował tym będę z MCU albo FPGA, bo sygnały są
    trywialne, a zazwyczaj i tak mam w układzie, więc się pojawia kolejna
    oszczędność.

    Jedna uwaga: to MUSI być przetwornica synchroniczna, bo tylko taka
    działa jak balanser ładunku na C1/C2, przechodząc do trybu rewersyjnego
    gdy potrzeba. Jeśli górny klucz przestanie być sterowany, to napięcie na
    C1/C2 idzie do nieba i w końcu przebija MOSFET. Zgadnij, skąd wiem. ;-P

    Pozdrawiam, Piotr