  • 81. Data: 2020-12-23 01:59:22
    Temat: Re: 9hpln
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rrq5l9$1lhd$...@g...aioe.org

    > Nie ma, w nim satelity SBAS oznaczone są flagami.
    > Oczywiście w polu - "satelity systemu augmentacji".

    SBAS w Europie to Egnos.

    > Na stałe, zawsze jest tam coś widoczne,. Oczywiście poza domem.

    PRN136 pojawia sie i znika a Egnos sypie komunikatami...
    https://egnos-user-support.essp-sas.eu/new_egnos_ops
    /PRN136_forecast

    > A jednak oflagowane są tak jak stoi powyżej.

    To Egnos, nie Galileo.

    > A może ten program gps test jest jakiś zwichrowany i ma błędne opisy?

    nss-systemy-nawigacyjne-sbas-sdcm

    > Nie widzę takiego skrótu w tym programie. Jest GNSS i SBAS z odnośnikami.

    Rosyjskie SBAS to SDCM.

    -=-

    SBAS wprowadzają korekty. Naziemne stacje refernecjne znają
    swoją pozycję, więc wiedzą, jak mylne są pozycje wskazywane
    przez satelity, dzięki czemu mogą korygować te wskazania
    i kierować swe spostrzeżenia do satelitów geostacjonarnych,
    które ślą info dalej...

    SBAS są geostacjonarne, są ~dwa razy dalej (35786km nad
    ziemią) niż satelity pokazujące współrzędne, więc jeśli
    je widzisz, masz niezła widoczność, niezłą czułość...

    -=-

    > Nawet nie mam pojęcia jak taką dokładność zmierzyć.

    VDOP, HDOP, ponadto programy podają metry...

    > Skąd Twój wniosek że jest słaba?

    Z Twych licznych wypowiedzi.

    > Proponuje jeszcze poróżnicować, np w dojściu do zaparkowanego gdzieś auta.

    Nie mozesz porówywać dokładności na otwartej przestrzeni
    z dokładnością wśród wysokich, gęstych bloków. Inna sprawa,
    że Google od niedawna potrafią dorzucać mapy bloków, które
    ukazują (zatem i zezwalają na cwane eliminacje) wpływ odbić...

    Choć na oko Poco X3 nie jest dopracowany...

    > Zapewniam Cię że nic nie tracisz nie mając Galileo.

    Jakże nic? Ileż razy widzę:
    - 1 GPS
    - 3 Glonass
    i mam pozycję na podstawie tej czwórki.
    (bez Glonass nie miałbym pozycji)

    Podobnie może być z Galileo:
    - 1 GPS
    - 1 Galileo
    - 1 Glonas
    - 1 Beidou
    i będę miał pozycję na podstwie tej czwórki...

    Być może Galileo złoży dobrą konstelację,
    gdy GPS nie pokaże poprawnej pozycji...

    Galileo ma dokładniejsze zegarki niż GPS.

    > Nie znam "DF" ale pewnie z powodu jego braku też nie należny rozdzierać szat.

    Nie rozdzieram, ale czasami nie trafiam w stosowne
    drzwi -- zamiast za klamkę przednich, chwytam za
    klamkę tylnych. ;)

    -=-

    Miałbym po prostu zabawkę...
    Dorzuciłbym programy i miałbym zabawkę z bardzo
    dokładnym pozycjonowaniem. Za kilka lat takie
    pozycjonowanie zezwoli na pracę autonomicznych
    samochodów. (autonomiczne auta?) Do takiego GNSS
    dojdzie powszechna łączność 5G i być może BT...

    [Polacy nadal będą budowali prawoRZądność czy prawoŻądność
    https://www.youtube.com/watch?v=PhxBAgXSgAA a Chińczycy
    itp. będą budowali nowoczesne życie...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 82. Data: 2020-12-23 03:36:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > Być może złudzenie polega na tym, że nie widzimy błędów w kierunku
    > zgodnym z kierunkiem ruchu. Faktycznie, na pierwszy rzut oka, "ślad
    > stacjonarny" jest "jeżem" w porównaniu go gładkiego śladu w ruchu.

    Błędów w kierunku ruchu nie widzimy zbyt wyraźnie (bo pokrywają się
    z zapisem ruchu) a poprzeczne błędy są rozciągnięte wzdłuż ruchu...
    Należałoby zrzutować te poprzeczne i jakoś wyłonić wzdłużne, by
    zobaczyć jeża stojącego na parkingu... 50km/h czy bezruch przez
    pół minuty -- jedna chwała.

    Ale jeśli stoimy dwa dni -- możemy łapać konstelacje lepsze (najlepsze
    to rozłożenie satelitów co 90 stopni) lub gorsze a przeca satelity są
    w ruchu... Możemy trafić na lepszą pogodę lub gorszą, na większe błędy
    wprowadzane przez (nierównomierne) powietrze i mniejsze...

    Skoro nie poruszamy się względem Ziemi -- wybieramy wskazania
    z najlepszych konstelacji (ta konstelacja może dać najmniejszy
    błąd pionowy, tamta -- poziomy w tym kierunku, a jeszcze inna
    -- w innym kierunku) i uśredniamy te wskazania...

    Jadąc też możemy wybierać najlepsze wskazania -- ta czwórka
    satelitów da najmniejszy taki błąd, tamta inny, ale musimy
    mieć te różne czwórki NARAZ... (niemal naraz, bo jednak
    odbiornik musi policzyć w niezerowym czasie to i owo...)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 83. Data: 2020-12-23 03:59:03
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5fe09862$0$525$6...@n...neostrada.pl

    "J.F." pyv6fuel32jg$.zvwa4a6dgts5$....@4...net

    -=-

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 84. Data: 2020-12-23 14:22:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." 5fe09862$0$525$6...@n...neostrada.pl

    >Jest tak zazwyczaj -- fiksowanie trwa dłużej niż ułamek
    >sekundy. (choć niby częstotliwość nośna jest duża)

    No to niech podaje DOP duzy, dopoki nie zafiksuje na dobre.

    >Już wyjaśniliśmy sobie -- masz odległości od satelitów.

    Slabo zapamietales - nie masz, bo odbiornik nie wystarczajaco dobrego
    zegara.
    Nie zna dokladnego czasu, wiec nie zna czasu przelotu.

    Owszem, jak sie zafiksuje, ustawi sobie dobrze wewnetrzny zegar, to
    przez pewien czas po utracie sygnalu mozna powiedziec, ze ma dokladny
    czas.
    Tylko trudno mi powiedziec przez ile - sekundy, minuty ...

    >Już wyjaśniliśmy sobie latem 2019 r. -- 4 zmienne i 4 równania.
    >(3 odległości i 1 czas -- różnica między Twoim czasem i czasem
    >GPS czy innym GNSS)

    >Już wyjaśniliśmy sobie -- sfery.

    A tak naprawde hiperboloidy :-)

    Te sfery przecinają się blisko Ziemi (i tylko te bliskie
    przecięcia nas interesują) i daleko Ziemi... (daleko
    a wskazywana pozycja szybko zmienia się)

    >Wiele źródeł błędu znamy. (choćby błędy zegarków
    >satelitowych względem czasu GPS czy innego GNSS)

    To raczej nie jest blad istotny, moze awaryjnie nie koryguja.

    >Niezupełnie. ;) Weź sytuację, gdy masz TYLKO 4 satelity -- DOPy
    >są nadal raportowane. DOPy są wyliczane teoretycznie. Można je
    >wyliczyć także dla przyszłości, o czym Ci pisałem latem 2019 r.
    >(podałem Ci link do stosownej aplikacji i stosownej strony WWW
    >ukazujących DOPy z przyszłości)

    Byc moze o to chodzi - zakladaja jakas teoretyczna dokladnosc kanalow
    w odbiorniku, i przeliczaja uwzgledniajac geometrie konstelacji.
    Co jak widac ma malo wspolnego z rzeczywistoscia.

    >Wyliczając xDOPy, nie wiedział, że pracuje na odbiciach.
    >Mógł co najwyżej wprowadzić poprawki stacji referencyjnych
    >(wpływ powietrza) itp...

    Tak czy inaczej - te xDOP sa kompletnie bezuzyteczne, skoro nie
    wiadomo co pokazuja, ale na pewno nie rzeczywista dokladnosc :-)

    J.

  • 85. Data: 2020-12-23 15:57:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tak czy inaczej - te xDOP sa kompletnie bezuzyteczne, skoro nie
    > wiadomo co pokazuja,

    Oczywiście że są użyteczne i oczywiście wiadomo, co pokazują.

    > ale na pewno nie rzeczywista dokladnosc :-)

    To na pewno :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 86. Data: 2020-12-23 16:32:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Oczywiście że są użyteczne i oczywiście wiadomo, co pokazują.

    Skoro wiesz co pokadaja ... to sie podziel wiedza :-)

    >To na pewno :-)

    J.

  • 87. Data: 2020-12-23 18:31:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Skoro wiesz co pokadaja ... to sie podziel wiedza :-)

    Opis w Wikipedii (en) wydaje się sensowny, przynajmniej na pierwszy rzut
    oka:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dilution_of_precision_
    (navigation)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 88. Data: 2020-12-24 02:06:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > Oczywiście że są użyteczne i oczywiście wiadomo, co pokazują.

    Coraz mniej aplikacji raportuje xDOPy.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``. Felix Lee

  • 89. Data: 2020-12-24 02:28:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel" 8...@g...cm

    > X3 chyba ma głośniki stereo.

    Ponoć nie ma -- jednym z tych stereo jest
    ponoć głośnik do rozmów telefonicznych...

    > I chyba ma 3 sloty -- 2 na SIMki + 1 SD.
    > (nie jest to hybryda -- jedynie widziałem fotkę ramki)

    Nie wiem, czy ma -- jedni pokazują, że ma hybrydę,
    inni zaś, że ma 3 osobne dziury...

    > Czyli X3 jest lepszy od RN9P pad każdym względem -- ciekawe,
    > czy na plecach też ma GG5.

    > Nie twierdzę, że żałuję wyboru, ale zapewne bym wybrał inaczej, mając
    > naraz oba do wyboru. Obiektyw makro w RN9P ma 5MP, zaś w X3 -- 2MP.

    Już taki pewny nie jestem...

    > Fajnie by było... Idzie A11 i MIUI12...

    MIUI12 mam, idzie 12.5, ale A11 nie mam.

    > -=-

    > Dziesiątki filmów o recenzji -- niemal nikt nie wspomina
    > o Galileo i DF GNSS... Raptem jedno forum znalazłem...
    > Oczywiście polskojęzyczne!!! ;)
    > https://forum.xda-developers.com/t/galileo-on-pockmo
    -x3-nfc.4167515/

    Recenzenci sqpiają się na megapikselach i fabrycznym sofcie...
    (bywa, że na sofcie do megapikseli, istotnie zmieniającym
    walory kamerek)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``. Felix Lee

  • 90. Data: 2020-12-24 02:29:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "trybun" rqq3vi$2kb$...@g...aioe.org

    > A mi sie wydaje że dla łapania fixa GPS
    > zupełnie nie ma potrzeby stania w miejscu.

    Bywa, że jakimś miejscu mam niemal idealne wskazanie a innego
    dnia nie mogę tam złapać pozycji z uwagi na złą konstelację
    i deszcz... Właśnie niedawno (podczas deszczu) zarejestrowałem
    jedynie kilkadziesiąt metrów tam, gdzie zwykle rejestruję gładki
    zapis 360m...

    > Tak. Przykład - włączony GPS i google maps w wersji
    > z obrazkami - precyzyjnie pokazuje jak idę do domu,
    > wchodzę, ładuję się na kanapę

    Kanapa ma dookoła ściany a nad sobą -- sufit.

    > a GPs najpóźniej po minucie pokazuje mnie już gdzie indziej niż
    > faktycznie jestem. Oczywiście nie musi to być kanapa wystarczy
    > stanąć w miejscu i pozycja dość szybko przestaje być precyzyjna.

    Stań na środku jeziora i wówczas sprawdź...

    --