  • 1. Data: 2009-01-01 12:01:50
    Temat: Re: AT91SAM7 i sterowanie układem 5V
    Od: Marcin E. Hamerla <X...@X...Xonet.Xpl.removeX>

    Sebastian Bialy napisal(a):

    >No własnie muszę, bo alej piszą:
    >
    >"Care should be taken" itd. Dlatego chciałbym wiedzieć jak to jest w
    >praktyce, czy ktoś ugotował krzem trzymajac go jakiś czas na 5V i
    >wewnątrznym pullupie. Może nie ma się czego bać i parenaście ms na 5V z
    >pullupami nic złego nie zrobi.

    Moze ja czegos tu nie rozumiem, ale nie mozna zasilania do tych
    pullupow doprowadzic przez klucz tranzystorowy sterowany resetem?

    --
    Pozdrowienia, Marcin E. Hamerla

  • 2. Data: 2009-01-01 13:36:42
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Marcin E. Hamerla wrote:
    > Moze ja czegos tu nie rozumiem, ale nie mozna zasilania do tych
    > pullupow doprowadzic przez klucz tranzystorowy sterowany resetem?

    Powoli. SAM7 ma wbudowane pullupy do 3.3V. Po resecie są automagicznie
    załaczane. Niestety w tym samym momecie na pinie podaje "silne 5V".
    Efektem czego przez pullup z 5V do 3.3V płynie prąd prawdopodobnie
    podnosząc napięcie 3.3V wyżej, powyżej specyfikacji. W dokumentacji
    piszą o tym, ale nie piszą co z tym zrobić poza sugesią żeby wyłaczyć.
    Mnie interesuje na ile szybko muszę to zrobić żeby nie uszkodzić
    elementów układu zasilanych 3.3V zbyt wysokim napięciem. I czy w ogóle
    warto się tym przejmować, może >3.3V przez chwile niczego nie popsuje.

  • 3. Data: 2009-01-01 15:28:48
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Bialy pisze:

    > Powoli. SAM7 ma wbudowane pullupy do 3.3V. Po resecie są automagicznie
    > załaczane. Niestety w tym samym momecie na pinie podaje "silne 5V".

    A nie możesz po prostu wstawić w szereg z linią rezystora?

    > Efektem czego przez pullup z 5V do 3.3V płynie prąd prawdopodobnie
    > podnosząc napięcie 3.3V wyżej, powyżej specyfikacji. W dokumentacji
    > piszą o tym, ale nie piszą co z tym zrobić poza sugesią żeby wyłaczyć.

    Są też producenci ARMów, którzy nie mają takich problemów, bo albo mają
    lepiej zaprojektowane I/O (NXP), albo po prostu nie włączają podciągania
    po resecie (ST).

  • 4. Data: 2009-01-01 15:42:35
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:
    > A nie możesz po prostu wstawić w szereg z linią rezystora?

    Jaką linią? Gdzie? Rezystory są wewnatrz scalaka. Jeśli chodzi o "silne
    5V" -> PIN to mogę, ale to ostateczność.

    > Są też producenci ARMów, którzy nie mają takich problemów, bo albo mają
    > lepiej zaprojektowane I/O (NXP), albo po prostu nie włączają podciągania
    > po resecie (ST).

    Super, z pewnych względów (cenowych, dostępności) wole SAM7. Ale z
    chęcią dowiem się czy jest konkurencja około ~50MHz/64k SRAM/256k FLASH.

  • 5. Data: 2009-01-01 21:15:50
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Bialy pisze:

    > Jaką linią? Gdzie? Rezystory są wewnatrz scalaka. Jeśli chodzi o "silne
    > 5V" -> PIN to mogę, ale to ostateczność.

    Między "silne 5V" a pin. Nie rozumiem czemu to ma być jakaś ostateczność?

    > Super, z pewnych względów (cenowych, dostępności) wole SAM7. Ale z
    > chęcią dowiem się czy jest konkurencja około ~50MHz/64k SRAM/256k FLASH.

    Wejdź sobie na strony NXP i ST, spora liczba ARMów pasuje pod te
    parametry. ST ma już w normalnej ofercie Cortexy, do tego mają fajny
    patent z regulacją czasu narastania sygnału na wyjściach. Kupić można
    bez problemu w detalu i w hurcie.

    http://www.st.com/mcu/inchtml-pages-stm32.html
    http://www.standardics.nxp.com/products/mcus/arm7/pa
    rametric/?code=256~512&ramkb=64~1024

  • 6. Data: 2009-01-01 22:37:25
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Zbych wrote:
    > Między "silne 5V" a pin. Nie rozumiem czemu to ma być jakaś ostateczność?

    Bo nie wiem jak zachowa się to dla większych prędkości. Wole najpierw
    połaczyć "w prost". Tak na marginesie, to podawanie 5V na pin chwilowo
    nie jest mi potrzebne, to takie gdybanie na przyszłość, na razie musze
    tylko wysterować z pina 5V wejście innego elementu co zaepwne zrobie
    własyn rezystorem podciągającym.

    > Wejdź sobie na strony NXP i ST

    Zerknę.

  • 7. Data: 2009-01-02 20:13:58
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Sebastian Bialy pisze:

> [...]
    > elementów układu zasilanych 3.3V zbyt wysokim napięciem. I czy w ogóle
    > warto się tym przejmować, może >3.3V przez chwile niczego nie popsuje.

    Ale czemu miałoby wzrosnąć napięcie 3V3?? Masz 3V3 -> pull-up -> 5V...
    masz różnicę potencjałów na pull-up'ie, płynie Ci prąd do 3V3, ale
    policz sobie jaki to prąd! Nie znam wartości tego pull-up'a, zdaję sobie
    sprawę, że nie jest to zwykły rezystor tylko aktywny... no ale sądzę, że
    przy napięciu 1,7V będzie to prądu rzędu 200uA. Nawet przy kilku liniach
    da to pojedyncze mA... sądzę, że pobierasz znacznie więcej z lini 3V3,
    więc stabilizator sobie z tym poradzi.
    Co do czasu w jakim można puszczać prąd przez pull-up'y - to moim
    zdaniem też możesz go oszacować... skoro niebezpieczny jest prąd to
    sprawdź jaki popłynie... czy te 200uA są w stanie coś uszkodzić w ciągu
    kilku ms??!! Jak bardzo chcesz to przyspieszyć, to w kodzie
    assemblerowym wpisz wyłączanie tych pull-up'ów gdzieś w okolicy
    ustawiania stosu ;).. ale wtedy, to bardziej bym się martwił co się
    stanie, jak podasz bardzo długi (minuty..godziny) impuls RESET i proc
    będzie wisiał z tymi rezystorami włączonymi ;)...
    Więc może serio przejdziesz na NXP?? ;>... LPC2366 albo 2368 ?? ;>...
    chyba spełnią Twoje wymagania :D...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2009-01-02 23:00:50
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Konop wrote:
    > policz sobie jaki to prąd! Nie znam wartości tego pull-up'a, zdaję sobie

    Wiesz, ja to szacowałem i moim zdaniem nie ma czym się przejmować, ale
    dokumantacja wyraźnie zaznacza żeby ostrożnie, więc chciałbym wiedzieć
    na czym ta ostrożnośc ma polegać bo może na ... niczym i to taki
    d...chron producenta "jak by co".

    > więc stabilizator sobie z tym poradzi.

    Swoją drogą czy stabilizatory dobrze radzą sobie z przeciąganiem
    napięcia po stronie wtórnej w górę? nigdy tego nie próbowałem z
    popularnymi stabilizatorami.

    > Więc może serio przejdziesz na NXP?? ;>... LPC2366 albo 2368 ??
    > ;>... chyba spełnią Twoje wymagania :D...

    Człek ledwo wziął się za ARM7 a od razu mętlik producentów. Sam nie wiem
    czy to nie za błachy powód, ale oczywiście pozerkam i przemyśle. Mam
    jeszcze czas na ostateczny wybór.

  • 9. Data: 2009-01-02 23:40:35
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Sebastian Bialy napisał:

    > Człek ledwo wziął się za ARM7 a od razu mętlik producentów. Sam nie wiem
    > czy to nie za błachy powód, ale oczywiście pozerkam i przemyśle. Mam
    > jeszcze czas na ostateczny wybór.

    Swoją drogą taki pull-up po resecie to porażka jak na współczesne uC :-(
    Przypomina mi się walka z "klepiącymi" przekaźnikami w czasach '48 i
    '51... Od czasu przesiadki na AVR-y już zapomniałem o takich
    "wodotryskach", a tu proszę :-(

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 10. Data: 2009-01-03 00:07:14
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Swoją drogą czy stabilizatory dobrze radzą sobie z przeciąganiem
    > napięcia po stronie wtórnej w górę? nigdy tego nie próbowałem z
    > popularnymi stabilizatorami.

    Zauważ, że napięcie nie jest "przeciągane" :).. Podpinasz przez rezystor
    3V3 do 5V i co się dzieje? Płynie prąd z 5V do 3V3, więc stabilizator
    zmniejsza swój prąd i w ten sposób na wyjściu nic się nie zmienia :)...
    I tyle!! :)... Napięcie będzie dalej dobrze stabilizowane, pod
    warunkiem, że prąd wpływający będzie mniejszy od prądu pobieranego w tej
    gałęzi. Niektóre stabilizatory dalej sobie też poradzą, bo "zjedzą"
    nadwyżkę prądu, inne nic nie zrobią... no to to już zależy od
    stabilizatora, ale dopóki prąd "obcy" jest mniejszy od prądu który
    stabilizator powinien wydawać - tak długo wszystko będzie OK :)...
    Oczywiście, jak uwzględnisz rezystancje połączeń to się okaże, że to
    napięcie jednak się trochę waha, mogą tą drogą wnikać zakłócenia (jeśli
    podłączysz do zakłóconego napięcia), no ale tutaj ciężko jest uogólniać
    ;)...

    Pozdrawiam
    Konop