-
Data: 2021-02-17 13:52:45
Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 17.02.2021 o 13:27, Tomasz Gorbaczuk pisze:
> W dniu .02.2021 o 11:12 collie <c...@v...pl> pisze:
>
>> W środę, 17.02.2021 o 10:57, LordBluzg(R) napisał:
>>
>>> Dobre regulatory raczej nie
>>> wychylają się ponad 13,9V a widocznie ten miał jakieś większe
>>> aspiracje :D
>>
>> 14,4 V.
>
> W nowszym aucie to już nie jest takie oczywiste.
>
> Od jakiegoś miesiąca mam w gnieździe zapalniczki ładowarkę USB z
> miernikiem napięcia. Ten miernik sprawdzałem ze starym ale przyzwoitym
> Metexem i wskazuje poprawnie.
> Obserwacje są ciekawe. Napięcie w instalacji (a więc i na klemach)
> zależy od wielu czynników.
> Jak jest temp. zewnętrzna w okolicach 0 i poniżej to mam 14.7-14.9V. Jak
> jest powyżej 0 ale poniżej 7 to mam 14,3. Jak jest więcej niż 7 to jest
> 13.9V
> Co ciekawe w aucie tym jest też jakiś układ który "dba" o odbiorniki.
> Jak przy napięciu ładowania 14.9V włączę ksenony lub wycieraczki to
> napięcie natychmiast maleje do 14.3V (potwierdzałem to wielokrotnie).
> Nie jest to spowodowane spadkiem napięcia wynikającym z wzrostu
> obciążenia - bo włączenie ogrzewania wszystkiego (fotele, lusterka,
> kierownica, szyby) naraz nie powoduje żadnej zmiany napięcia na tym
> woltomierzu.
> Zaraz po rozruchu na mrozie, na biegu jałowym mam max napięcie
> wynikające z temp. - czyli 14.9V, 14.3V lub 13.9V. Ale jak uruchomię na
> tym biegu jałowym ogrzewanie przedniej szyby - to napięcie zjeżdża
> poniżej 12V - przy 11.5V ogrzewanie zmniejsza wydajność (mniejszy szum)
> i napięcie pozostaje stałe - ale na poziomie 11.5V. Akumulator wtedy
> pomimo pracy silnika jest rozładowywany. Pobór prądu przez świece żarowe
> (które w dieslu w zależności od warunków zewnętrznych działają jeszcze
> nawet kilka minut po rozruchu) i grzałki w module klimatyzacji jest
> większy niż wydajność alternatora na biegu jałowym. Sterownik stara się
> chronić aku przed rozładowaniem zmniejszając moc grzałek. Nieznaczne
> podniesienie obrotów (z 800 na 1100) powoduje, że napięcie ustawia się
> na poziomie 14.9V.
>
> Na początku zimy miałem problem z akumulatorem (ciągle był rozładowany,
> auto odpalało, ale aku po wyłączeniu silnika miał 12,2-12,3). Dopiero
> dzięki temu miernikowi mnie oświeciło.
> Na 5 min przed wyjazdem do sklepu po bułki odpalałem auto i włączałem
> ogrzewanie przedniej szyby (bo nie chciało mi się jej skrobać). Dzięki
> temu ciągle miałem rozładowany aku - bo się nie zdążył przez 1km
> naładować...
>
Cytnę całość ale się odniosę w dwóch kwestiach. Podłączenie miernika w
sumie jest błędne bo wykorzystuje on gniazdo zapalniczki i bierze udział
nie tyle w spadku napięcia całości, lecz wynikłe jest to z prawa Kiroffa
(choćby) i stalowych połączeń (oporność) na samym gnieździe bo pamiętać
należy, że woltomierz zasila się z tego samego źródła, które mierzy.
Wystarczy lekki brak kontaktu i wskazania będą błędne. Miernik powinien
być podłączony bezpośrednio pod akumulator z pominięciem nawet
bezpiecznika, lub do bezpiecznika o dużej mocy. Wtedy spadki napięć będą
mniejsze w tym obwodzie i bardziej dokładne z uwagi na punkt podłączenia
na samym akumulatorze z pominięciem wszelakich styków.
Inna sprawa to obroty silnika jak i jego moc. Przy silnikach o małej
mocy, włączenie dodatkowych odbiorników powoduje większe obciążenie
mechaniczne alternatora a ten obciąża silnik w skutek czego spadają
obroty, które mają wpływ na ten alternator i wynikiem tego jest spadek
napięcia. Wystarczy ustawić obroty na wyższe, wtedy ten efekt będzie
mniejszy. We współczesnych samochodach zajmuje się tym ECU więc to lekko
problematyczne. Oczywiście ingerencja w regulator napięcia alternatora
nic nie da z tego tytułu, ze alternator pracuje na skraju obrotów i
zwyczajnie potrzeba mu większych obrotów. Kiedyś kombinowano ze zmianą
średnicy koła pasowego na alternatorze ale wtedy następuje szybsze
zużycie łożysk alternatora z powodu wysokich obrotów.
Fakt posiadanie miernika napięcia, który nawet wcześniej opisywałem,
wydaje się dobrym pomysłem. Może nie dla wszystkich bo nie każdy zdaje
sobie sprawę ze wskazań ale przynajmniej można czasem zapobiec
poważniejszym awariom :)
--
LordBluzg(R)
<<<Pasek Grozy TVPiS>>>
PORTFELE POLAKÓW PĘKAJĄ W SZWACH
(coraz więcej bezwartościowych pieniędzy)
Następne wpisy z tego wątku
- 17.02.21 14:02 Tomasz Gorbaczuk
- 17.02.21 14:03 collie
- 17.02.21 14:10 Tomasz Gorbaczuk
- 17.02.21 14:15 LordBluzg(R)
- 17.02.21 14:28 Tomasz Gorbaczuk
- 17.02.21 14:54 LordBluzg(R)
- 17.02.21 15:43 J.F.
- 17.02.21 15:49 J.F.
- 17.02.21 15:57 J.F.
- 17.02.21 16:04 J.F.
- 17.02.21 16:44 -
- 17.02.21 16:45 -
- 17.02.21 18:08 J.F.
- 17.02.21 18:10 J.F.
- 18.02.21 06:13 -
Najnowsze wątki z tej grupy
- supercap
- Procesor NMOS i karta CF
- Jak sprawdzic uC
- radyjko znalazłem
- Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
- LED
- System operacyjny dla 6800?
- Przyłączenie działki do sieci elektrycznej
- Działalność nierejestrowana/definicja sprzętu elektronicznego/misie i kolejki
- Smukły, długi ściągacz izolacji do kynaru
- rezystor 3 omy 400W
- [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
- szafka sieciowa
- Raspberry Pi 5 + dyski SATA
- lutownica na węgiel
Najnowsze wątki
- 2024-05-26 O co chodzi?
- 2024-05-26 PJ autobus-tramwaj
- 2024-05-26 Renault Trafic i lampka z czerwonym STOP
- 2024-05-26 cena pięciocyfrowa
- 2024-05-26 Re: Jak dobra KE "okrada" złą Rosję "dla Ukrainy"
- 2024-05-25 supercap
- 2024-05-25 Sulzbach => Technischer Rollouter (d/m/w) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Interactive/Experience Designer <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Re: znów ten wrocław