eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaAkumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach? › Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
  • Data: 2021-02-17 13:52:45
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 17.02.2021 o 13:27, Tomasz Gorbaczuk pisze:
    > W dniu .02.2021 o 11:12 collie <c...@v...pl> pisze:
    >
    >> W środę, 17.02.2021 o 10:57, LordBluzg(R) napisał:
    >>
    >>> Dobre regulatory raczej nie
    >>> wychylają się ponad 13,9V a widocznie ten miał jakieś większe
    >>> aspiracje :D
    >>
    >> 14,4 V.
    >
    > W nowszym aucie to już nie jest takie oczywiste.
    >
    > Od jakiegoś miesiąca mam w gnieździe zapalniczki ładowarkę USB z
    > miernikiem napięcia. Ten miernik sprawdzałem ze starym ale przyzwoitym
    > Metexem i wskazuje poprawnie.
    > Obserwacje są ciekawe. Napięcie w instalacji (a więc i na klemach)
    > zależy od wielu czynników.
    > Jak jest temp. zewnętrzna w okolicach 0 i poniżej to mam 14.7-14.9V. Jak
    > jest powyżej 0 ale poniżej 7 to mam 14,3. Jak jest więcej niż 7 to jest
    > 13.9V
    > Co ciekawe w aucie tym jest też jakiś układ który "dba" o odbiorniki.
    > Jak przy napięciu ładowania 14.9V włączę ksenony lub wycieraczki to
    > napięcie natychmiast maleje do 14.3V (potwierdzałem to wielokrotnie).
    > Nie jest to spowodowane spadkiem napięcia wynikającym z wzrostu
    > obciążenia - bo włączenie ogrzewania wszystkiego (fotele, lusterka,
    > kierownica, szyby) naraz nie powoduje żadnej zmiany napięcia na tym
    > woltomierzu.
    > Zaraz po rozruchu na mrozie, na biegu jałowym mam max napięcie
    > wynikające z temp. - czyli 14.9V, 14.3V lub 13.9V. Ale jak uruchomię na
    > tym biegu jałowym ogrzewanie przedniej szyby - to napięcie zjeżdża
    > poniżej 12V - przy 11.5V ogrzewanie zmniejsza wydajność (mniejszy szum)
    > i napięcie pozostaje stałe - ale na poziomie 11.5V. Akumulator wtedy
    > pomimo pracy silnika jest rozładowywany. Pobór prądu przez świece żarowe
    > (które w dieslu w zależności od warunków zewnętrznych działają jeszcze
    > nawet kilka minut po rozruchu) i grzałki w module klimatyzacji jest
    > większy niż wydajność alternatora na biegu jałowym. Sterownik stara się
    > chronić aku przed rozładowaniem zmniejszając moc grzałek. Nieznaczne
    > podniesienie obrotów (z 800 na 1100) powoduje, że napięcie ustawia się
    > na poziomie 14.9V.
    >
    > Na początku zimy miałem problem z akumulatorem (ciągle był rozładowany,
    > auto odpalało, ale aku po wyłączeniu silnika miał 12,2-12,3). Dopiero
    > dzięki temu miernikowi mnie oświeciło.
    > Na 5 min przed wyjazdem do sklepu po bułki odpalałem auto i włączałem
    > ogrzewanie przedniej szyby (bo nie chciało mi się jej skrobać). Dzięki
    > temu ciągle miałem rozładowany aku - bo się nie zdążył przez 1km
    > naładować...
    >
    Cytnę całość ale się odniosę w dwóch kwestiach. Podłączenie miernika w
    sumie jest błędne bo wykorzystuje on gniazdo zapalniczki i bierze udział
    nie tyle w spadku napięcia całości, lecz wynikłe jest to z prawa Kiroffa
    (choćby) i stalowych połączeń (oporność) na samym gnieździe bo pamiętać
    należy, że woltomierz zasila się z tego samego źródła, które mierzy.
    Wystarczy lekki brak kontaktu i wskazania będą błędne. Miernik powinien
    być podłączony bezpośrednio pod akumulator z pominięciem nawet
    bezpiecznika, lub do bezpiecznika o dużej mocy. Wtedy spadki napięć będą
    mniejsze w tym obwodzie i bardziej dokładne z uwagi na punkt podłączenia
    na samym akumulatorze z pominięciem wszelakich styków.

    Inna sprawa to obroty silnika jak i jego moc. Przy silnikach o małej
    mocy, włączenie dodatkowych odbiorników powoduje większe obciążenie
    mechaniczne alternatora a ten obciąża silnik w skutek czego spadają
    obroty, które mają wpływ na ten alternator i wynikiem tego jest spadek
    napięcia. Wystarczy ustawić obroty na wyższe, wtedy ten efekt będzie
    mniejszy. We współczesnych samochodach zajmuje się tym ECU więc to lekko
    problematyczne. Oczywiście ingerencja w regulator napięcia alternatora
    nic nie da z tego tytułu, ze alternator pracuje na skraju obrotów i
    zwyczajnie potrzeba mu większych obrotów. Kiedyś kombinowano ze zmianą
    średnicy koła pasowego na alternatorze ale wtedy następuje szybsze
    zużycie łożysk alternatora z powodu wysokich obrotów.

    Fakt posiadanie miernika napięcia, który nawet wcześniej opisywałem,
    wydaje się dobrym pomysłem. Może nie dla wszystkich bo nie każdy zdaje
    sobie sprawę ze wskazań ale przynajmniej można czasem zapobiec
    poważniejszym awariom :)


    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>
    PORTFELE POLAKÓW PĘKAJĄ W SZWACH
    (coraz więcej bezwartościowych pieniędzy)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: