  • Data: 2009-08-23 14:24:04
    Temat: Re: Analiza widma hałasu
    Od: "marcin markowski" <n...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    PeJot <P...@o...pl> napisał(a):

    > Czołem.
    >
    > Jako że to trochę nie moja działka, pozwólcie że spytam. Jest sobie
    > silnik elektryczny zblokowany z wielostopniową przekładnią zębatą.
    > Trzeba określić widmo hałasu generowanego przez samą przekładnię i jego
    > udział w poziomie mocy akustycznej emitowanej przez cały napęd.
    > Prędkości obrotowe kół i ilości zębów znane, więc da się identyfikować
    > częstotliwości prążków produkowanych przez stopnie przekładni. Prążki i
    > moc akustyczną generowaną przez sam silnik ( wentylator, niewyważenie i
> [...]

    Nie wiem czy to zda egzamin ale bawie sie czasami w projektowanie kolumn
    głośnikowych. Przy projektowaniu zwrotnic potrzebuje czystego sygnału z
    głośników bez odbić od ścian i metoda jest dosyć prosta dla wyższych
    częstotliwości (tak od 1000hz) stosuje się metodę bramkowania (tzw "on axis"
    czy jakoś tak...) - ustawia się mikrofon w odl ok 1m od glosnika, wygłusza
    sie tylko jedno odbicie (od podłogi) i ustawia się bardzo krótki czas
    pomiaru np 10ms -tzw "bramkę" (w programie ktorego używam mozna sobie łatwo
    okreslic maksymalny czas pomiaru za pomoca dodatkowego pomiaru impulsu) - im
    dłuższy tym niższe czestotliwosci bedą mierzone bez przekłamań. Pomiar trwa
    na tyle krótko że odbicia ( a w twoim przypadku np odbglos silnika) nie sa
    rejestrowane jako ze muszą pokonać wiekszą drogę. W twoim wypadku trzeba by
    tak umieścic mikrofon i bramkować aby rejestrować tylko odpowiednie dane
    (nie jestem mechanikiem i nie wiem czy to jest fizycznie możliwe bo nie wiem
    jak ten układ silnik - przkładnia wyglada). Możliwa jest jeszcze metoda
    pomiaru w "polu bliskim" (słuzy zazwyczaj do pomiarów niższych
    częstotliwości)- ustawia się po prostu mikrofon bardzo blisko źródła (1-5cm)
    tak ze inne źródła są zagłuszane. W programie można charakterystyki z tych 2
    metod połączyć otrzymując pełny przebieg (20-20000hz). Używam programu
    Speaker workshop- nie wiem czy jest możliwe zastosowanie tych metod do tego
    co potrzebujesz ale poczytaj i popytaj na forach konstruktorow głośników -
    pewnie cos podpowiedzą (choc tak po głebszym zastonowieniu to mysle ze moze
    to byc trudne za pomocatego konkretnego programu no ale jak juz sie tyle
    napisalem to to wysle co niniejszym czynie- klik)