    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Centrale telefoniczne
    Date: Mon, 16 May 2022 14:44:18 +0200

    Pan J.F napisał:

    > A nie bylo tam "od zawsze" budynku?

    Ten konkretny powstał kilka lat wcześniej, u schyłku komuny, jako budynek
    hydroforni lokalnego wodociągu zasilanego ze studni głębinowych na tej
    samej działce. Potem dokwaterowano tam centrale TPSA. Z innych zastosowań
    obiekt ten był też siedzibą komisji wyborczych. Chodziłem tam kilka razy
    oddawać głos.

    > Bo mnie chodzi po glowie, ze jeszcze za komuny TP potrafila postawic
    > centrale, czy tylko "koncentrator", w kontenerze.
    > I to byl chyba duzy koncentrator, na tysiace nr, bo male to w szafce
    > sie miescily.

    Kontenery stawiano już za Gierka. Potem w stanie wojennym ubecja mocno
    na nie psioczyła, bo trzeba było na mrozie siedzieć w blaszanej puszce
    i nadzorować podsłuchy.

    > W perspektywie 30 lat .. moze lepszy "budynek" niz "kontener".
    > Choc o dach trzeba w obu dbac :-)

    No więc za Jaruzela i później już woleli budynki. W roku 1990 tepsiarze
    potrafili przyjść do samorządu lokalnego z taką oto propozycją. Panie
    burmistrzu, jeśli chcecie mieć u was telefony, to mamy dla was świetną
    propozycję. Znajdźcie jakąś działkę, i postawcie na niej budynek centali.
    Samą centralę kupicie od nas, akurat mamy na stanie ostatnią sztukę.
    Tylko musicie wyrobić się do końca roku, to ten przestarzały model traci
    31 grudnia homologację. Potem to wszystko oddacie nam za darmo, bowiem
    ustawowo tylko my jesteśmy uprawnienia do świadczenia usługi telefonicznej.
    Prawda, że świetny interes? Wchodzicie w to?

    --
    Jarek