    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Ciekawe numery 2023
    Date: Sat, 13 May 2023 16:18:10 +0200
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <7w459nseyiu2.xhss9ttvofr7$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1lwdil2nve7y.12vx31nsbdv73$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <l7seafronc24.4xax6ekn8nwe$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <10nd53hkn0ipo$.ws2azowwnai5.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <p1eq3fxsnu0f$.19jqjs9u8zi2o$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Ha. Przyznaję, że nie pamiętam już szczegółów, to było dobrze ponad
    > 30 lat temu. W takim razie może nie chodziło o skalę szarości, tylko
    > o skalowanie? Albo drukarka była postscriptowa.

    30 lat temu używanie *drukarki* postscriptowej nie miało sensu. Może
    poza takim, że MacOS niebałdzo chciał drukować na innych. Ja też niałem
    w tamtym czasie do czynienia z jedną taką. Kupioną za bardzo duże
    pieniądze po to, by na niej robić próbne wydruki przed wrzuceniem PS do
    naświetlarki (ta kosztowała jeszcze więcej, a filmy też nie za darmo).
    Rozdzielczość 300 dpi, piksel czarny lub biały, bez stanów pośrednich.
    Interpreter chyba żywcem wzięty z czegoś o większej rozdzilczości --
    w efekcie szarość 50% drukowana była jako szachownica z rastrem 30 dpi
    (kwadraciki 10x10 px, czyli około milimetra).

    Ale przy użyciu metafonta (przemyślne fonty z odpowiednio ułożonymi
    pojedynczymi kropeczkami) i DVI/PCL udawało mi się robić bardzo dobrą
    (jak na owe czasy) grafikę z czystymi szarościami.

    --
    Jarek