  • Data: 2022-04-30 19:09:44
    Temat: Re: EdW - R.I.P?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net> szukaj wiadomości tego autora

    Collie <p...@b...pl> napisał(a):
    > No to dawaj to dobre tłumaczenie - katedry filologii klasycznej
    > i autorzy słowników łacińsko-polskich czekają.

    Przecież oni je znają. O co Ci chodzi?

    > Wąski, jak ty mnie
    > zaimponowałeś w tej chwili!

    Czym? Nie wiem po co te złośliwości.

    Wklejam skoro nie ogarniasz o co biega:

    Exceptio probat regulam - te właśnie słowa padły podczas obrony Korneliusza
    Balbo w starożytnym Rzymie. Korneliusz Balbo nie był Rzymianinem z
    urodzenia, lecz otrzymał obywatelstwo rzymskie. Tę decyzję zaskarżono,
    argumentując, że istnieją umowy zabraniające nadawania obywatelstwa członkom
    niektórych plemion. Jednak Balbo nie należał do żadnego z tych plemion, więc
    Cyceron dowodził, że skoro prawo dokładnie ustala wyjątki, kiedy coś jest
    zabronione, to wynika z tego właśnie, że w przypadkach nieobjętych tymi
    wyjątkami jest to dozwolone. W języku polskim powinno się używać tłumaczenia
    ,,wyjątek sprawdza regułę", gdyż czasownik probare oznacza poza ,,dowodzić"
    także ,,sprawdzać". Dzięki temu sformułowanie ma większy sens.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/