  • Data: 2021-08-19 13:33:03
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    (...)

    > Nadal uważam, że taki średnio zorientowany Polak mógł po prostu nie
    > wiedzieć o tym, że wywożeni Żydzi są mordowani.

    Były różne sytuacje.

    Nieżyjąca już starsza pani opowiadała mi, że była w czasie okupacji
    zaprzyjaźniona z pewnym listonoszem.
    Kiedyś ten listonosz zapytał się jej co ma zrobić, bo zobaczył
    przypadkiem, gdzie ukrywa się znany mu żyd.
    Bał się, bo prawo było takie, że za niezgłoszenie groziła jemu i
    rodzinie śmierć.
    Ta pani prosiła go by nie zgłaszał sprawy i udawał, że niczego nie widział.
    Listonosz tak zrobił, ale do końca wojny bał się, że jak złapią
    ukrywającego się i będą go torturować, to powie kto go widział.

    WM