  • Data: 2021-08-19 14:25:28
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 19.08.2021 o 12:42, J.F pisze:
    > Ciagle mozna denuncjowac tych, co getta unikneli, lub uciekli.

    Można, ale nie można wiedzieć, że zostaną rok później wymordowani.

    > A od lipca 1941 nowe tereny trafily w niemieckie lapy ..

    Tam, to w ogóle się sprawa o tyle komplikuje, że z tego co piszą Żydzi
    kolaborowali z poprzednim okupantem. Przy czym, o ile na temat tego, co
    się działo w Galicji mam w miarę wyrobione zdanie, to na temat tamtych
    terenów już nie.

    > No i byly denuncjacje i po 43 - juz niewiele Zydow zostalo, ale sie
    > zdarzaly. Ale tu trzeba tez powiedziec ze "panstwo podziemne"/AK,
    > potrafilo takiego donosiciela skazac i zabic.

    W każdym społeczeństwie znajdzie się jakiś niegodziwiec, ale tu już
    trudno mówić o masowych charakterze.

    > A z drugiej strony - jeszcze przed wojna mielismy spory ruch
    > "Narodowy", i Zydzi nie cieszyli sie ogolna sympatia ... tzn rozni
    > byli Polacy, rozni byli i Zydzi> Bylo tez Jedwabne 1941 ... ale byly tez Koniuchy

    Nikt nie każe nikomu ich kochać, czy nawet lubić. Ale zabijanie, to
    przegięcie.

    > Cos tam pisza, ze w sierpniu 42 pojawili sie pierwsi uciekinierzy z
    > Treblinki, nie wiem do kogo trafili, ale informacja mogla sie rozejsc.

    Uwierzyłbyś, że ktoś zbudował kombinat taśmowo mordujący ludzi?

    > No wlasnie nie wiem - przeciez mielismy te rozne konspiracyjne gazetki
    > - zadna nie pisala? Plotki sie nie rozeszly?
    > Powstanie w warszawskim gettcie to kwiecien 1943 - wczesniej nawet
    > Zydzi nie wiedzieli, ze wioza ich na smierc, czy mieli nadzieje,
    > ze to tylko plotki?

    Gdyby wiedzieli wcześniej, to takich powstań byłoby więcej. Wydaje mi
    się, że Niemcy też z tego sobie zdawali sprawę.

    --
    Robert Tomasik