  • Data: 2021-08-19 15:59:48
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 19 Aug 2021 13:33:03 +0200, WM wrote:
    > (...)
    >>
    > Były różne sytuacje.
    >
    > Nieżyjąca już starsza pani opowiadała mi, że była w czasie okupacji
    > zaprzyjaźniona z pewnym listonoszem.
    > Kiedyś ten listonosz zapytał się jej co ma zrobić, bo zobaczył
    > przypadkiem, gdzie ukrywa się znany mu żyd.
    > Bał się, bo prawo było takie, że za niezgłoszenie groziła jemu i
    > rodzinie śmierć.
    > Ta pani prosiła go by nie zgłaszał sprawy i udawał, że niczego nie widział.
    > Listonosz tak zrobił, ale do końca wojny bał się, że jak złapią
> [...]

    Ale zauwaz, ze tego nie wynika, ze wiedzial, ze wyda Zyda na smierc.
    Choc akurat w pewnym momencie mogl wiedziec
    https://sztetl.org.pl/pl/slownik/kara-za-pomoc-zydom

    15.10.1941 r. generalny gubernator Hans Frank wydał rozporządzenie o
    karze śmierci dla Żydów opuszczających wyznaczone im dzielnice
    mieszkalne oraz dla osób, które świadomie udzielają im pomocy.

    Przy czym akurat listonoszowi to raczej malo grozilo, bo mogl po
    prostu nie zauwazyc, czy w ogole nie odwiedzac mieszkania.
    Wielu innych bylo bardziej zagrozonych.

    No chyba, ze jak mowisz - nie tylko on poznal, ale tez tam Zyd
    zauwazyl, ze listonosz go zna.
    I kto wie, kiedy Zyda zlapia i co z niego wycisną.

    J.