  • 11. Data: 2009-08-13 17:12:13
    Temat: Re: Graniczna pr?dkoś? machania LPT
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Aug 2009 18:59:44 +0200, Sebastian Biały wrote:
    >Mnie tu zastanawia, czy nowe zintegrowane chipsety I/O na nowoczesnych
    >płytach głównych w ogóle ktoś projektuje pod tym kątem. Może po prostu
    >to ograniczenie badziewnego hardware które haltuje CPU na czas dostępu?
    >
    >Przyznaje bez bicia, że nie mam DOSa zeby to w tej chwili sprawdzić pod
    >nim. Moe rzeczywiście Linux sam z siebie ma spory narzut.

    Ostatnio jak sprawdzalem to IMHO tak wlasnie bylo - operacje na ISA
    haltowaly procesor na ~1us, co szczegolnie istotne bylo im lepszy
    procesor, ktory moglby w tym czasie tysiace operacji zrobic.

    I jeszcze drobiazg - optymalizacja ISA zakonczyla sie gdzies w czasach
    286, plyty 386 i pozniejsze byly nawet wolniejsze.

    Niby teraz port LPT na chipsecie nie jest juz powiazany z ISA, ale cos
    podejrzewam ze nadal ta ~1us zostala.

    A osobna sprawa ze jak ambitny system operacyjny zacznie wyjatki
    generowac, sprawdzac i emulowac, to tez mu tysiac instrukcji zejdzie
    ..

    J.

  • 12. Data: 2009-08-13 17:45:35
    Temat: Re: Graniczna prędkość machania LPT
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > We wszystkich dostępnych trybach osiąga 290kHz.

    Coś mi się przypomina, ze w trybie ECP trzeba chyba coś sprzętowo
    potwierdzać na złączu LPT.

    Paweł

  • 13. Data: 2009-08-13 18:08:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    > A osobna sprawa ze jak ambitny system operacyjny zacznie wyjatki
    > generowac, sprawdzac i emulowac, to tez mu tysiac instrukcji zejdzie
    > ..

    1.0 GHz -> 285kHz
    2.1 GHz -> 291kHz

    Nie ma zadnej sensownej zależnosci od prędkości procesora. Wygląda na
    blokowanie przez hardware.

  • 14. Data: 2009-08-13 18:24:12
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Paweł wrote:
    > Coś mi się przypomina, ze w trybie ECP trzeba chyba coś sprzętowo
    > potwierdzać na złączu LPT.

    Nie wydaje mi się, żebym korzystał z takiej funkcjonalności która wymaga
    potwierdzania. W teorii na adresie 0x378 jest zatrzask który powinienem
    widzieć jako D0-D7 na zewnątrz. Taka prymitywną forme działania miały
    chyba pierwsze LPT i tak zostało. W kazdym razie ten zatrzask jakiś
    nieprędki jest.

  • 15. Data: 2009-08-13 18:33:06
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > widzieć jako D0-D7 na zewnątrz. Taka prymitywną forme działania miały
    > chyba pierwsze LPT i tak zostało. W kazdym razie ten zatrzask jakiś

    Dawno temu robiłem pewne urządzenie komunikujące się przez LPT.
    W jednym trybie uzyskiwałem około 1MB w drugim znacznie mniej. Z tego co
    pamiętam na płytce były jakieś przerzutniki generuje potwierdzenia.
    Zobacz czy tu nie znajdziesz jakiś informacji:
    http://www.beyondlogic.org/ecp/ecp.htm
    http://www.beyondlogic.org/epp/epp.htm

    Paweł

  • 16. Data: 2009-08-13 18:35:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Aug 2009 20:24:12 +0200, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    >widzieć jako D0-D7 na zewnątrz. Taka prymitywną forme działania miały
    >chyba pierwsze LPT i tak zostało. W kazdym razie ten zatrzask jakiś

    Ale jak ci zalezy na predkosci, to mozesz skorzystac z trybow
    rozszerzonych. Trzeba bedzie podac zewnetrzny zegar ..

    J.

  • 17. Data: 2009-08-13 18:50:10
    Temat: Re: Graniczna prędko?ć machania LPT
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    > Ale jak ci zalezy na predkosci, to mozesz skorzystac z trybow
    > rozszerzonych. Trzeba bedzie podac zewnetrzny zegar ..

    Nie nie, LPT to w ogóle tylko diagonstycznie jest, pewna zabawka na SPI
    mi nie działa jak powinna i diagnozuje ja na piechotę. Tylko ze podczas
    tej diagnozy nie mogłem uwierzyć, że tak powoli dziala i test zrobiłem.

    Bede chciał szybko to wykorzystam jakies coś na USB. A na razie sobie
    tylko tak narzekam.

  • 18. Data: 2009-08-13 20:53:01
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Czy ktoś mógłby mi potwierdzić mój wynik? Macham sobie na zmiane D0:
    > 01010101010101 ... w ciasnej pętli składającej się z outb na 0x378.
    > Wychodzi mi fmax=290kHz. Troche biednie. Macham na Linuxie, ale to chyba
    > nie ma za wiele do rzeczy. Mialem nadzieję na przynajmniej 1MHz. Ktoś
    > może wie czemu tak mizernie to wychodzi?

    Jest bardzo duży rozrzut na różnych komputerach, nie zależy to prawie
    wcale od częstotliwości procesora a raczej od chipsetu (do którego
    dochodzi port LPT), ew. chipu na karcie PCI LPT.
    290kHz to rzeczywiście słabo, powinno dać się wyciągnąć 500-800kHz na
    większości komputerów.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 19. Data: 2009-08-13 20:54:55
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > tej diagnozy nie mogłem uwierzyć, że tak powoli dziala i test zrobiłem.
    >
    > Bede chciał szybko to wykorzystam jakies coś na USB. A na razie sobie

    Jak na USB to polecam [de]serializer ze stajni FTDI: FT3232 lub nowsze
    (np. FT4232H).
    SPI/JTAG/UART serializuje sprzętowo - po początkowych ustawieniach
    wysyłasz tylko opakowane specjalnie bajty przez USB, a po drugiej
    stronie wychodzi np. ładna transmisja SPI.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 20. Data: 2009-08-14 06:17:11
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > http://sebobialy.net/lcd.tar.gz (3.4kB)
    >
    > To źródlo produkuje 290kHz na mojej płycie. Procesor >2GHz wiec to nie
    > to ;)
    >
    > Uruchamiać jako root bo używa ioperm.

    Zrobiłem test na WinXP. Taki program:

    int _tmain(int argc, _TCHAR* argv[])
    {
    HANDLE h = CreateFile(L"\\\\.\\giveio", GENERIC_READ, 0, NULL,
    OPEN_EXISTING, FILE_ATTRIBUTE_NORMAL, NULL);
    if(h == INVALID_HANDLE_VALUE) {
    printf("GiveIO not installed\n");
    return 1;
    }
    CloseHandle(h);

    printf("Generuje\n");

    while(1){
    _outp(0x378, 0xFF);
    _outp(0x378, 0x00);
    }

    return 0;
    }

    Wygenerował mi częstotliwość 400kHz, co daje zmianę stanu co 1,25us.