  • Data: 2020-08-09 17:31:07
    Temat: Re: Gwara kolejowa, słownik z 1919
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan WM napisał:

    > http://bc.pollub.pl/dlibra/publication/1014/edition/
    952/content?ref=desc

    > Dotyczy terenów dawnej Galicji, gdzie wprawdzie język polski w
    > 20 wieku był już od dawna jednym z urzędowych, ale nie na kolei.
    >
    > Niektóre słowa nadal są popularne mimo wysiłków polonistów.
    > Blat, bejca, bufor, cug, cyband, fracht, kran, mufa, rygiel,
    > szpindel, szpic,s srubsztak, sztanca, itp.

    Pradziadek był galicyjskim kolejarzem. Nie zdążyłem go poznać, ale
    to słownictwo nie jest mi całkiem obce. Oczywiście dobrze wiem,
    co to brechsztanga, ale nie wiedziałem, że można na to też mówić
    "łamulec". Tak samo by mi do głowy nie przysło, by zwykłą holajzę
    nazywać "piesznią".

    Jarek

    --
    W Galicji była rozpowszechniona nieznajomość języka niemieckiego,
    ale nie znajomość.