-
Data: 2009-07-18 08:37:27
Temat: Re: Hamowanie- poślizg
Od: myszek <k...@l...tpsa.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Tomasz Pyra wrote:
> Zablokowanie koła powoduje natychmiastowe przegrzanie opony i wtedy
> założenia teoretyczne biorą w łeb. Dochodzi jeszcze czynnik ekonomiczny
> - szkoda będzie po każdym hamowaniu kupować nowe opony (a hamując na
> zablokowanych kołach z wyższej prędkości można wykończyć komplet opon
> jednym takim hamowaniem).
>
> Co do samego tarcia, to wiele zależy od nawierzchni.
> Na suchym, przyczepnym asfalcie/betonie lepsza jest przyczepność
> dynamiczna (widać jak startują ścigający się na 1/4 mili), tylko oni nie
> mają aż takiego problemu przegrzania opony, bo przy ruszaniu koło się
> kręci i rozgrzewa równomiernie, a nie miejscowo jak przy hamowaniu na
> zablokowanych kołach.
> Na mokrym/śliskim lepsza jest przyczepność statyczna i dlatego "gaz do
> dechy" przy jeździe po śniegu raczej się nie udaje.
> Na szutrach lepiej blokować koła.
>
> Jeżeli chodzi o wskazówki praktyczne, to taka w miarę prosta i dość
> skuteczna technika hamowania, to blokowanie kół okresowo przerywane w
> celu korygowania kierunku i obrócenia kolami żeby zmieniło się miejsce
> styku z nawierzchnią
Jeszcze dochodzi czynnik sterownosci: blokujac kola ryzykujemy
utrate kontroli nad pojazdem, bo kolom jest wtedy wszystko jedno,
w ktora strone sie slizgaja. Zakretu nie wyrobimy, a nierownomierne
zablokowanie kol grozi piruetem.
pozdrowienia
krzys
--
_^..^_)_
\ /
\____/
Następne wpisy z tego wątku
- 18.07.09 08:53 J.F.
- 18.07.09 09:12 Zygmunt M. Zarzecki
- 18.07.09 11:05 J.F.
- 18.07.09 12:34 Tomasz Pyra
- 19.07.09 21:58 zbigi
- 19.07.09 22:52 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
- Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
- Test samoodkręcania nakrętek
- Budowlańcy pomóżcie
- wyciskanie/odlewanie hdpe. Co ma sens?
- Pomysł na czujnik przeciążenia siłownika.
- dokładne poziomowanie
- Kije trekkingowe tuning
- Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa
- 2024-11-09 Warszawa => Sales Executive <=
- 2024-11-09 Wrocław => SAP BTP Consultant (mid/senior) <=
- 2024-11-09 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-09 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-10 TVN donosi: Obywatelskie zatrzymanie policjanta (nie na służbie)
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=