    From: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Info z UKE
    Date: Sat, 05 Mar 2011 09:40:49 +0100

    W dniu 2011-03-04 21:32, Anna Streżyńska Prezes UKE pisze:
    > Idea przedstawiona w projekcie ustawy Ministerstwa Infrastruktury (90%
    > deklarowanej prędkości jako próg odpowiedzialnosci dostawcy usługi)
    > jest ok, ale sam przepis wymaga modyfikacji zanim trafi do sejmu.

    Bardzo się cieszę, że Pani trzyma rękę na pulsie. Oprócz kwestii
    "mierzenia" jest jeszcze kwestia jednak zapewnienia tak wysokiego SLA.
    Porównałem np. z moim _operatorskim_ łączem GTS - są tam 3 poziomy SLA:
    platinum, gold i silver. Poziom silver ma właśnie poziom dostępności
    usługi na poziomie 98,5% w skali miesiąca. Czyli dokładnie tyle ile w
    projekcie ustawy dla klientów prywatnych (12 godzin awarii to jest
    98,33% dostępności).

    Różnice są dwie:

    1. łącze operatorskie kosztuje w tysiącach, i operatorowi wielokrotnie
    nie opłaca się podłączać klienta jak nie kupi np. 100Mbps. Operator
    sprzedając mało łącz, ale drogo może inwestować w drogi sprzęt (np.
    radiolinie) lub światłowód.

    2. w łączu operatorskim w SLA jest zapis, że może CAŁKIEM nie działać
    np. przez 98.5% i jak to jest przekroczone to płaci odszkodowanie za
    każdą godzinę ponad czas, w którym nie działało (jako jedną jakąśtam
    abonamentu całościowego). A w projekcie ustawy mamy BRAK zapisu, że
    WOGÓLE nie będzie działać. Co więcej ma działać ZAWSZE i samo zejście z
    parametrami łącza poniżej 90% na poziomi najniższego SLA operatorskiego
    (!) już klient ma nie płacić abonamentu.
    To jest paranoja, generalnie coś - co skutecznie wykończy wszystkich
    operatorów niezależnych (takich co mają np. do kilku tysięcy abonentów)
    bo nagle mogą potencjalnie stracić wszystkie przychody. A umowy z
    upstreamami mają podpisane jako kontrakty długoterminowe. A nie łudźmy
    się - to nie jest taki biznes, żeby każdego miesiąca zostawało tyle
    gotówki, żeby zachować sobie na potencjalnie "niepłacenie" klientów. A
    przecież dodatkowo awarie też się zdarzają (każdemu - ile razy są
    zgłaszane problemy z dużymi operatorami - jak awaria zasilania na LIMie
    z ubiegłego roku, albo nie szukając daleko - jakiś miesiąc temu problemy
    GTS z wdrożeniem ipv6 na routerach).

    To generalnie jest zły kierunek myślenia. Z założenia (co do ceny) umowy
    klienckie są umowami "tanimi", ale z przepustowością niegwarantowaną.
    Myślę, że można iść w kierunku np. 50% przepustowości (z wyraźnym
    pokazaniem jak to mierzyć) i jak nie będzie takiej przepustowości (tylko
    może też nie w sposób ciągły, ale w losowych albo wybranych kilku
    pomiarach w miesiącu) - bo "chwilowo" operator może mieć awarię - czasem
    nie da się naprawić jej od ręki, albo awaria jest po stronie operatora
    nadrzędnego (Sam mam dwóch operatorów, których sumaryczna przepustowość
    jest prawie x2 przepustowości wykorzystywanej przez sieć. Aktualnie
    dokładam trzeciego, żeby mieć pewność x3). Ale i tak nie mam pewności,
    że ktoś nie przetnie światłowodu w jakimś dziwnym miejscu operatorowi,
    gdzie naprawa potrwa 6 godzin, drugi nie będzie robił upgrade routerów i
    przestanie działać np. zagranica, a potem jeszcze ja będę mieć problem z
    routerem bgp u siebie i co ? - niby zbieg okoliczności, ale JA zostaję
    bez przychodów za ten miesiąc (w myśl projektu) ? a pracownikom pensje
    muszę wypłacić ... za łącza zapłacić, utrzymć biuro itd.

    Podsumowując - niezależnie od sposobu pomiaru 98.33% dostępności łącza
    powyżej 90% przepustowości nominalnej to zbyt duże SLA w cenie łącza
    klienckiego.

    Wojtek

    --
    polecam stronę: www.nartyrowery.pl
    największy sklep ze sprzętem narciarskim i snowboardowym