  • 41. Data: 2021-12-04 18:45:49
    Temat: Re: Jak w PRLu
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 4 grudnia 2021 o 18:12:42 UTC+1 Marek napisał(a):
    > A co u nas wymyślili studenci oprócz nasza klasa (która już nie
    > istnieje)?

    Co z tego, że nie istnieje, skoro (chyba) zarobili?
    Hmm, a gadulec (nawet nie chce mi się do wiki zajrzeć)?

  • 42. Data: 2021-12-04 19:04:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Pawel "O'Pajak" <o...@g...pl> napisał(a):
    > Z CEMI należało wyp'ć kadre kierowniczą, sprzęt zmodernizować,
    > ludziom od kno-how dać podwyżki i tłuc uC na potęgę.

    Które uC mieli tłuc? Musieliby kupić licencję. Mogliby wymyślić coś swojego,
    ale to bardzo ryzykowne. Do tego linię produkcyjną, bo nawet masowa
    produkcja MCY7880 przerastała CEMI i ściągali radzieckie struktury z
    KR580BM80. Gdy jeszcze na przełomie lat 70. i 80. polska mikroelektronika
    odstawała od Zachodu tylko o kilka lat, to potem w latach 80. zostaliśmy
    wyprzedzeniu przez inne demoludy. I one jakoś mikroprocesorowymi potęgami
    się nie stały. Oczywiście można rozmawiać o błędach transformacji, ale CEMI
    nie było jakimś skarbem narodowym ani nie było perspektywiczne. A nawet
    gdyby było, to transformacji towarzyszyła duża niepewność. To nie była
    rutynowa operacja. Ani władze państwa ani kierownicy przedsiębiorstw nie
    mieli zwykle wiedzy jak się odnaleźć w nowej sytuacji. Byłbym ostrożny z
    wysuwaniem wniosków, że kilka prostych ruchów uratowałoby CEMI, nie mówiąc
    już o przekształceniu tej firmy w jakiegoś krzemowego lidera.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 43. Data: 2021-12-04 20:42:31
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 02.12.2021 13:00, r...@k...pl wrote:

    > Przyczyną to jest sypnięcie kasą przez rządy.
    > Gospodarka zamiast zdrowo się odbudowywać, to dostała takiego kopa $$$, że
    > kółka w taczkach nie wyrabiają.
    > Skutki widać.

    tutaj się zgodzę, choć pewnie przyczyn jest wiele. Jesteśmy w trakcie
    wojny ChRL-USA, to i ofiary gdzieś muszą być.
    A z tym sypaniem kasy - oprócz dotowania biznesów, które powinny upaść,
    mamy też dotowanie nieróbstwa. I to zaczęło się wcześniej niż kowid- po
    prostu mniejszymi lub większymi kroczkami wkracza coraz większy
    socjalizm. Tak jest wygodniej rządom - bo świadczeniami trzymają za
    mordy niewolników. Tak jak w Polsce przestało się opłacać pracować za
    najniższą krajową jak ma się kilka dzieci, tak np. w US w pewnym
    momencie dostawali $1600 dopłaty za niepracowanie. Mieszkam w UK i tym
    co się nie chce pracować podwyższają świadczenia, do tego np. opłacam im
    ocieplenie chałupy, czy dorzucam się do ich ?500+ za dostarczenie
    pozytywnego wyniku testu. Jeszcze kilka lat, będzie CBDC i pełna
    kontrola, jak się krzywo uśmiechniesz spod maski do urzędnika, to Ci
    zablokuje konto i Ci się odechce...A i zaoszczędzić pieniędzy nie będzie
    się dało, więc (prawie) nikt nie będzie się wychylał, tylko posłusznie
    pracował na podatki jakie nam łaskawie zaoferują w zamian za
    bezwarunkowy dochód gwarantowany, który będzie miał więcej obwarowań niż
    dzisiejsza ustawa PIT.

    Lukasz

  • 44. Data: 2021-12-05 02:11:12
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2021-12-04 o 19:04, Grzegorz Niemirowski pisze:
    > Które uC mieli tłuc? Musieliby kupić licencję.

    Np ARM, bo ta firma sprzedawała licencje. Teraz pewnie nie jedna firma
    chętnie skorzystałaby z dodatkowych możliwości produkcyjnych.
    No i kiedys byliśmy 3 producentem monokryształów Si, a teraz?
    Ani CEMI nie sprzedano, ani nie zmoderniozowano, tylko po prostu
    Lewandowski z Balcerowiczem działąjąc współnie i w porozumieniu...

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 45. Data: 2021-12-05 08:39:30
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Pawel "O'Pajak" wrote:

    > Z CEMI należało wyp'ć kadre kierowniczą, sprzęt zmodernizować,
    > ludziom od kno-how dać podwyżki i tłuc uC na potęgę.

    Jakie uC? W nowych okolicznościach kraść projektów już nie było wolno,
    na zakup licencji nie było środków, a CEMI nie umiało w wymyślanie.

    Ale zostaw tamto CEMI i zastanów się nad założeniem CEMI3 w obecnej
    sytuacji. Banki nie wiedzą, co robić z pieniędzmi, mamy silny trend
    deglobalizacyjny (czyt. dechinizacyjny) i jakoś nikt się do tego nie
    pali. A byłoby jak znalazł do Narodowego Samochodu Elektrycznego, co to
    ich milion już jeździ. W czym by się to przedsiębiorstwo miało
    specjalizować? Albo w robieniu tańszych BC547, ale tu konkurencja jest
    mordercza, albo w pójściu w innowację i walka o solidny udział w torcie
    GaN. A nie, przepraszam, tym ostatnim miały się zająć Zakłady TopGaN im.
    Włodzimierza Lenina, czyli... CEMI2.

    > Jak się państwo zabiera za kapitalizm, to wychodzi socjalizm.
    > Nic nowego, niebieski laser itp.

    I to w czasach, gdy blue ray czasy świetności miał już za sobą.

    > To akurat wydumali studenci w ramach chyba pracy dyplomowej, albo hobby,
    > a durni dziennikarze puścili news jak o niebywałym osiągnięciu.

    Tutaj twierdzą, że to firma z Bytomia:

    https://mikrokontroler.pl/2015/06/08/najszybszy-na-s
    wiecie-procesor-8051-od-polskiej-firmy-digital-core-
    design/

    > Chyba ARM (?)

    Nie, AVR. Potem sprzedali to Atmelowi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 46. Data: 2021-12-05 08:55:37
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Gałka wrote:

    > Jak była ebola to się dziwiłem, że ludzie jeszcze latają samolotami.

    Ja miałem na myśli prawdziwą ebolę o śmiertelności sięgającej 80%
    zakażonych, a nie zmutowane przeziębienie zabijające 0.05% w mojej
    grupie wiekowej. Ale jak widać wystarczyło, by światowi odwaliła korba.
    Jeszcze rozumiem panikę na początku, gdy brakowało danych, ale po dwóch
    latach to już nic z tego nie rozumiem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 47. Data: 2021-12-05 11:46:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel "O'Pajak" napisał:

    > No i kiedys byliśmy 3 producentem monokryształów Si, a teraz?
    > Ani CEMI nie sprzedano, ani nie zmoderniozowano, tylko po prostu
    > Lewandowski z Balcerowiczem działąjąc współnie i w porozumieniu...

    To samo biadolenie słyszałem, gdy zwijały się Warszawskie Zakłady
    Telewizyjne. Mówiono, że jak się teraz im nie pomoże i upadną, to
    już nigdy w Polsce nie będzie się robić telewizorów. Chyba nie minęły
    trzy lata, a Polska stała się *największym* producentem tego sprzętu
    w Europie. Owszem, to były montownie, ale na montowany sprzęt popyt
    na kontynencie był, tymczasem liczba muzeów jest ograniczona, WZT by
    całości swej produkcji nie sprzedały. W to, że nasi zdolni inżynirowie
    w trzy lata dogoniliby poziom reszty świata, po prostu nie wierzę.
    Mam na to zresztą dowody. Mało kto to dzisiaj pamięta, ale poza
    motowniami, powstało też polsko-białoruskie konsorcjum do produkcji
    telewizorów. Projekt z dużym udziałem polskiej strony, produkcja
    w Mińsku czy gdzieś. Miałem taki telewizor w domu -- o czym lojalnie
    uprzedzam, gdyby ktoś chciał dyskutować z faktami.

    Z CEMI nigdy nic mnie nie łączyło, ale głosy z wewnątrz docierały.
    Tam każdy miał swój pomysł na zawładnięcie światem -- co jeden, to
    lepszy. Może gdyby potrafili być jak Lewandowski z Balcerowiczem,
    działali wspólnie i w porozumieniu, to też by im coś wyszło. W końcu
    polska gospodarka (jako całość) zbytnio nie odbiega teraz poziomem od
    gospodarek pozostałych krajów Europy (nie mam tu na myśli Białorusi).

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2021-12-05 13:49:07
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Piotr Wyderski napisał(a):

    > Ale zostaw tamto CEMI i zastanów się nad założeniem CEMI3 w obecnej
    > sytuacji.

    Kiedyś patrzyłem na mapę europy pod kątem tych fabryk
    półprzewodników, tylko PL miała ich 0:), nawet pepiczki mieli
    jedną.

    > A nie, przepraszam, tym ostatnim miały się zająć Zakłady TopGaN

    Zerknąłem i coś ściemniasz z tym:

    Gdyż daty się nie zgadzają. Tzn. podjęli projekt na 6 lat przed blurejem.

    I prawdopodobnie da się zrobić:
    https://topganlasers.com/wp-content/uploads/2020/05/
    kartaTG20_S.pdf

    I z tego co widzę są o 40% wydajniejsze od prod. konkurencji, o ile oczywiście
    podłoże jest zrobione przez nich.

    Fakt, japońce byli szybsi, ale japońce mieli ciągłość badań i w l. 90
    dłubali w temacie, zaś w PL jak to w PL, a bo to polskie, zagraniczne lepsze.

  • 49. Data: 2021-12-05 21:25:29
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik <a...@m...uni.wroc.pl> napisał w wiadomości

    > Przepisanie oprogamowania na inny procek to sporo czasu. Potem
    > jeszcze trzeba papierki na dopuszczenie do ruchu. Malo prowdopodobne
    > by dalo sie zrobic szybciej niz rok-dwa.

    Tu jest gwóźdź programu. Do ESPU i AGD by tak można ale "poważniejsze"
    rzeczy wymagają testów, zatwierdzeń, papierków itp.
    Gdy trzeba było wymienić podzespół w któryś z promów ksmicznych
    i okazało się, że procka (popularnej jednoukładówki) już nie produkują
    i nie ma, puścili ogłoszenie wśród hobbystów. Uzbierali trochę,
    przetestowali
    i użyli. Bo musiał być dokładnie ten typ, producent, a najlepiej seria
    produkcyjna. Gdyby był zamiennik 1:1 to trzeba by było bardziej
    zaawansowane testy przeprowadzić a i tak biurokracja mogłaby nie puścić.
    Rozwiązanie na minimalnie innym z jakąkolwiek dostosowawczą zmianą
    w programie to już w ogóle droga przez mękę. Zmiana procka, schematu
    i programu tym bardziej.
    Być może w "automotive" można łatwiej ale w elektronice kosmicznej,
    wojskowej, czasem medycznej nie ma lekko. Chyba, że nie widzą...

    > Po drugie, braki sa
    > bo sa duze zamowienia. Jak producent zacznie kupowac inne
    > procki to tych "zamiennikow" zabraknie.

    Też może być, zależy jak dokładny zamiennik.

    Arek

  • 50. Data: 2021-12-05 21:45:48
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <b...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > przepraszam, tym ostatnim miały się zająć Zakłady TopGaN im. Włodzimierza

    Teraz to chyba na SiC można trzepać kasę - samochodziki na bateryjki
    i przetwornice do fotowoltaiki.

    > I to w czasach, gdy blue ray czasy świetności miał już za sobą.

    Niebieskiemu światłu utorował drogę niejaki Nakamura. Jak na Japonię
    był zbyt samodzielny i innowacyjny, zwłaszcza mentalnie. Musiał się
    wykłócać.

    Arek