  • Data: 2020-09-28 16:28:50
    Temat: Re: Kolejny niemiecki motowałek:-)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "WS" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    On Saturday, September 26, 2020 at 3:17:51 PM UTC+2, RadoslawF wrote:

    >Tez zastanawiale sie, czy tak nie bylo, ale nie, po prostu byl sad, z
    >owocow robilo sie zapas na zime...

    Albo nie bylo, rodzina na wsi miala w ogrodku z 10 drzewek ...

    >wujek tam mieszkajacy zawsze do herbaty lal slodki sok...

    O to owszem - jeżyny na drzewach nie rosną ... tylko pytanie czy ten
    sok to nie na kupnym cukrze robione ...

    >z opowaidan slyszalem, ze jak kawy nie bylo (prawdziwej), znaczy sie
    >byla zabyt droga to zboze palili... ale zawsze pilo sie kawe,
    >herbate, mleko...

    kawa zbozowa - srednio stary wynalazek
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kawa_zbo%C5%BCowa

    Czy dlatego ze "za droga" ... hm, chlopstwa na prawdziwą kawe chyba
    nie bylo wczesniej stac.
    A w kwestii zdrowia ...
    -chyba zdrowsza niz "prawdziwa",
    -wody nie uzdrowi, wode uzdrawia gotowanie.

    >Za moich czasow wody nikomu sie nie dawalo, a na koniec dnia nawet
    >czesto piwo, po ktore posylano mnie (dziecko z podstawowki) z 5
    >litrowym dzbankiem ;)

    Piwo to akurat bardzo stary wynalazek, a jednym ze skutkow .. zdrowsze
    od wody, bo drozdze zabijaly bakterie.
    Podobnie jak rum na statkach.
    Tzn zdrowsze, jesli nie liczyc alkoholu, a Zenek o piwie ma jedna
    opinie :-)

    Ale z dzbankiem ... ze za twojej mlodosci byly knajpy na wsi i ze
    mialy piwo z beczki ... niby nie powinno dziwic, ale w swoich
    "rodzinnych wsiach" to tego nie pamietam. Piwo bylo w butelkach, i nie
    zawsze ...

    >Tak, ale taka dziura z wychodka bez biezacej wody baaaaardzo wolno
    >sie zapelnia, takie toy toje bez wody do z malutkim zbirnikiem ze 2
    >doby potrafia stac, a 2 x 10h do nich kolejka ;)
    Problem pojawil sie przy biezacej wodzie, a wlasciwie biezacej z
    wodociagow... ze studni jeszcze sie oszczedzalo, bo potrafilo sie
    wyczerpac... a z wodociagu kilkanascie m3 na miesiac to pikus... i
    dopiero te zaczyely sie przelewac do gruntu stanowiac istotny problem
    :(

    Owszem, ale ta studnia ... niedaleko wychodka ...

    >Bylo tak malo, ze nawet nikt na wsi ich nie wywozil... uzywalo sie
    >wszystko na maxa, bo bieda... prawie wszystko sie zbieralo "bo sie
    >przyda", mebli nikt nie wyrzucal, powymianie stare ladowaly w
    >garazach, piwnicach.. jako polki itp..
    >Materace to troche szmaty wypchanej sloma...

    Owszem, sporo smieci bylo "organiczne", mogly isc na kompost ...

    >W sumie chcialem zrobic, ale nie mam juz zrodla porzadnego miesa :(

    A tak swoja droga ... to ciekaw jestem, czy ta wysoka cena soli w
    sredniowieczu to z uwagi na walory smakowe, czy o konserwacje zapasow
    dla wojska chodzilo.

    J.