  • Data: 2023-02-08 14:11:16
    Temat: Re: MERA-400 i "złośliwe" zabezpieczenie a'la DRM
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 08.02.2023 o 12:35, Marek pisze:

    > Czyli konkretnie czym się to różniło  od tego liczenia na zwykłym
    > kalkulatorze?

    Samo liczenie to jedno, ale ilość i szybkość wprowadzania danych to drugie.

    > Była cała baza danych wszystkich pracowników ze wszystkimi cechami i
    > operacje obliczeniowe były *na tej* bazie czy ten komputer był tylko
    > pasywnym input-output per jeden rekord wpisywany ręcznie?

    W zasadzie komputer nadal jest pasywnym input-output, wszytko zależy od
    programu, który realizuje.
    Moja matka była księgową w przedsiębiorstwie, które liczyło grubo ponad
    1000 pracowników, pracownicy mieli różne angaże i różne naliczenia
    pensji, a sam dział księgowości i płac to było jakieś 30-40 osób.
    Na początku lat 80-tych wprowadzono tam do użytku komputer, nie jestem
    do końca pewien jaki, widziałem to ustrojstwo na własne oczy, ale samo
    słowo "komputer" nic mi w tamtym okresie nie mówiło, a urządzenie na
    pierwszy widok nie różniło się od wielu innych w tamtej firmie.
    Wiem tylko, że był jakiś krajowy wyrób, pamiętam też że miał jakąś
    kobylastą drukarkę a dane wprowadzało się przy pomocy kart
    perforowanych, do tych ostatnich też były jakieś dedykowane stanowiska.
    Podejrzewam, że mogła to być jakaś ODRA.
    W każdym razie, już po wielu latach z relacji matki i ojca(pracował też
    w tej firmie) wynikało, że sam komputer mocno przyspieszył obliczenia
    księgowe, przy zredukowaniu o połowę działu kadr i płac.
    Ale najważniejsze było co innego, komputer spowodował, że było dużo
    mniej pomyłek przy obliczaniu wynagrodzeń, zlikwidowano kilkanaście
    "czynników ludzkich", które wcześniej powodowały błędy.
    Podobno ten komputer był wykorzystywany też od obsługi magazynowej,
    która też miała spory asortyment.

    > Czyli tak jak podejrzewałem: postępu nie ma.

    Nie ma porównania w przypadku człowiek<->MERA-400 czy
    MERA-400<->współczesne komputery?