    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: MERA-400 i "złośliwe" zabezpieczenie a'la DRM
    Date: Mon, 13 Feb 2023 17:04:28 +0100
    <1...@4...net>
    <63e58570$0$19615$65785112@news.neostrada.pl>
    <9569499724$20230210090633@squadack.com>
    <1...@4...net>
    <63e6387d$0$9598$65785112@news.neostrada.pl>
    <1125487599$20230210142837@squadack.com>
    <63e675fc$0$19625$65785112@news.neostrada.pl>
    <6182563544$20230212113619@squadack.com>
    <63e8d6cc$0$9608$65785112@news.neostrada.pl>

    On Sun, 12 Feb 2023 13:08:46 +0100, nadir wrote:

    > A gdzie ja napisałem, że nie miał obowiązku przyjąć i był z tym jakiś
    > problem?
    > To czeki u nas się nie przyjęły w powszechnym użyciu, choć sam ich
    > używałem, ale to dopiero w latach 90' i pamiętam ile z tym było ceregieli.

    W latach 90-tych pojawiło sie troche czynnikow dodatkowych:
    a) mnogosc bankow i umów różnych - w efekcie czego nie wszystkie byly
    powszechie akceptowane.

    b) niewyplacalni obywatele/oszusci i czeki bez pokrycia.
    wiec wymagano potwierdzonego, a to istotnie ceregiele.

    c) i to samo od strony banku - w zabezpieczeniu przed nieuczciwymi
    klientami, to banki ograniczaly ilosc czekow - i chcialy mi np po 5
    wydawac.

    d) no i cała kołomyja po stronie banków z takim obrotem czekami ...

    > W USA do dziś ludziom wypłata czekiem przychodzi, a u nas jakoś nikt się
    > nie chce w to bawić.

    W USA takie prawo :-)
    Po prostu u nich czeki dobrze działają, mimo, ze kołomyja jest taka
    sama, albo i większa :-)

    > No i po co konfabulujesz? Nie napisałem, że nie było, tylko; "nie
    > pamiętam żeby powszechnie ich używano"

    Do wiekszych zakupow sie zdarzalo.
    Tak na codzien ... za szybko by książeczka się zużyła.

    Jako ciekawostka - w UK sie rozpowszechnily karty typu Switch.
    Działało to jakos tak, ze na podstawie danych z karty sklep drukował
    czek. Klient podpisywał i zapłacono.

    Przy czym karty były kombinowane - np jedna karta, a robiła za Switch
    w sklepie, oraz za kredytową, i bankomatową, i jeszcze jako karta do
    potwierdzania czeków.

    > I vice versa, Ty używałeś, to używały miliony.
    > No to pochwal się ile zakupów Ty, rodzina, znajomi zrobiliście przy
    > pomocy czeków, a ile gotówką, w latach 70'-80'?

    Kilka na pewno (przez 10 lat), wiec mozna mówić, ze były w powszechnym
    użyciu :-)

    > No i co z tego? Po co latać na Pocztę czy do Banku, jak do pracy
    > chodziło się codziennie i na miejscu dostawałeś gotówkę do łapy.

    Tak jest. Ale jak pieniedzy był nadmiar, to trzeba było leciec do
    banku i wplacic na konto :-)

    > Poza tym przy miernej ilości sklepów i jeszcze mniejszym asortymencie
    > zaliczanie kolejnego punktu(bank lub poczta), często nie po drodze, to
    > była po prostu strata czasu.

    Na poczte i tak musiales pojsc, "rachunki zaplacic".
    To mozna bylo przy okazji gotówkę wyplacic.

    > No ale nikt nie broni nikomu używać czeków nawet dziś. Masz, używasz?

    No wlasnie, ze jakby zabronili, w paru miejscach.
    Niby zakazu nie ma, przedwojenna ustawa obowiązuje
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19360370283

    a banki przestały wydawac ludnosci, sklepy nie akceptują, bo ryzyko
    spore, realizacja utrudniona.

    Przy czym zgodnie z ustawą ... to nie musi byc blankiet bankowy.
    Na kartce papieru mozesz napisac "czek".

    J.