  • Data: 2020-09-13 20:35:09
    Temat: Re: Możliwości CPLD
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Atlantis wrote:

    > Nie mam jeszcze wielkiego rozeznania w możliwościach tych układów i tym,
    > jak zaawansowane projekty można stworzyć za ich pomocą, tak samo, jak
    > byłbym w stanie ocenić np. możliwości mikrokontrolera na podstawie
    > taktowania, rozmiaru pamięci i zestawu peryferiów.
    > Wiem, że na nowoczesnych FPGA można tworzyć całe zestawy
    > mikroprocesorowe a nawet odtwarzać komputery retro. Gdzie się mniej
    > więcej wpisuje wspomniany układ CPLD?

    Jak się poszczęści, to mniej-więcej to to będzie jeden układ peryferyjny
    z Amigi.

    > Domyślam się, że mikrokontrolera z dedykowanymi peryferiami na nim nie
    > stworzę. Domyślam się, że z prostym zegarem (a nawet zegarem z
    > kalendarzem) nie będzie problemu. A czy np. wystarczy "miejsca" na
    > zaprogramowanie synchronizacji czasu po DCF77?

    Zależy jaką synchronizację chcesz robić. Jeśli ograniczysz się do
    modulacji amplitudy i dokładność sekundowa wystarczy, to spokojnie
    wejdzie. Jeśli chcesz wykorzystać informację z modulacji fazy, odbiór
    podszumowy jak w GPS i dosynchronizować się precyzyjnie do nośnej, to
    nawet fourierowski "koprocesor" do obliczania korelacji za chińskiego
    boga w to nie wejdzie.

    Moim zdaniem zamierzasz pójść ślepą uliczką. Główną zaletą układów CPLD
    są stosunkowo precyzyjne timingi i działanie od razu po włączeniu. Ten
    wynalazek służy głównie do pochłaniania "glue logic" z projektu, a nie
    do "przetwarzania" czegokolwiek -- jeśli nie masz takich problemów, to
    to nie jest rozwiązanie. Dlatego ja bym sugerował uczyć się CPLD *po*
    FPGA, a nie przed. O ile w ogóle.

    Kup sobie jakąś płytkę z FPGA jak chcesz iść w "czysty" sprzęt, albo coś
    z PSoC5LP, jak wolisz rozwiązania mieszane typu SoC. FPGA weź od razu z
    blokami DSP, szkoda marnować życie na rzeźbienie multiplikatorów w
    LUTach. FPGA typu SoC (Cyclone V/Zynq) nie bierz na początek, bo się
    pogubisz.

    FYI, FPGA bez pamięci zewnętrznej też istnieją; zobacz np. u Microsemi.

    Pozdrawiam, Piotr