  • Data: 2020-09-13 20:11:27
    Temat: Możliwości CPLD
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W paru projektach wykorzystałem już proste układy logiczne GAL. Niby
    przestarzałe rozwiązanie, ale ułatwia zadanie tam, gdzie normalnie
    trzeba by użyć kilku-kilkunastu układów logicznych. W dodatku możliwość
    zastosowania znacznie bardziej dowolnej konfiguracji wejść/wyjść ułatwia
    projektowanie PCB.

    Teraz chciałbym się bliżej przyjrzeć bardziej złożonym układom
    programowalnym. Zabrałem się za czytanie podręcznika VHDL-a, chciałem
    trochę poeksperymentować na jakimś zestawie deweloperskim i zrobić
    konkretny projekt. Docelowo pewnie będę eksperymentował z FPGA, ale na
    razie chciałem zacząć od CPLD - choćby z uwagi na fakt, że nie
    potrzebują zewnętrznej pamięci do przechowywania konfiguracji.
    Wstępnie zdecydowałem się na układ Xilinx CoolRunner II XC2C256.

    Nie mam jeszcze wielkiego rozeznania w możliwościach tych układów i tym,
    jak zaawansowane projekty można stworzyć za ich pomocą, tak samo, jak
    byłbym w stanie ocenić np. możliwości mikrokontrolera na podstawie
    taktowania, rozmiaru pamięci i zestawu peryferiów.
    Wiem, że na nowoczesnych FPGA można tworzyć całe zestawy
    mikroprocesorowe a nawet odtwarzać komputery retro. Gdzie się mniej
    więcej wpisuje wspomniany układ CPLD?

    Domyślam się, że mikrokontrolera z dedykowanymi peryferiami na nim nie
    stworzę. Domyślam się, że z prostym zegarem (a nawet zegarem z
    kalendarzem) nie będzie problemu. A czy np. wystarczy "miejsca" na
    zaprogramowanie synchronizacji czasu po DCF77?