    Date: Mon, 9 May 2022 21:58:23 +0200
    Subject: Re: Niedostępność półprzewodników
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.05.2022 07:39, Piotr Wyderski wrote:

    > Ja rozumiem, że są problemy z dostępnością jakichś egzotycznych FPGA czy
    > innych tego typu układów, ale że nie mogę kupić AS321 (za rozsądne
    > pieniądze), to już zaczyna być wręcz niebezpieczne. Jarek mówił, że
    > LM324 jest w każdym sklepie, a to jest 1/4 tego antycznego opampa w
    > SOT23. :-)

    A skąd pomysł, że starych i prymitywnych elementów ten kryzys nie będzie
    dotyczył? Mieliśmy globalna pandemię która spowodowała albo czasowe
    zablokowanie produkcji albo ograniczenie jej intensywności (bo
    pracownicy albo lądowali na zwolnieniach lekarskich/kwarantannach, albo
    trzeba było zorganizować produkcję z uwzględnieniem zasad sanitarnych).
    Zapotrzebowanie nie tylko się nie zmniejszyło, ale wręcz wzrosło (bo
    ludzie siedząc w domach zaczęli wydawać więcej niż zwykle na
    elektronikę), przez co zaczęły topnieć zapasy magazynowe.

    Najpierw zaczęło brakować najpopularniejszych części. Producenci zaczęli
    więc przeprojektowywać swoje konstrukcje tak, aby (tam gdzie to możliwe)
    można było użyć mniej popularnych zamienników. W efekcie zadziałał efekt
    domina - tych mniej popularnych też zaczęło brakować.

    Poza tym poprawcie mnie jeśli się mylę, ale to chyba przecież nie jest
    tak, że wciąż używane elementy z lat siedemdziesiątych (jak np.
    popularne opampy) produkuje się na liniach produkcyjnych sprzed
    kilkudziesięciu lat. Zapewne używa się do tego w miarę nowoczesnego
    sprzętu, który w pewnym momencie przestawiono na produkcję bardziej
    poszukiwanych elementów.