    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Ostrzenie noża
    Date: Mon, 30 May 2022 14:13:54 +0200

    Dnia Mon, 30 May 2022 12:10:14 +0200, J.F napisał(a):

    > Sila mala, ale obroty duze, to moze i przegrzewa.

    Ważne nie tyle obroty, co prędkość liniowa.

    > Sie szlifuje, to iskry lecą, tak ma przeciez byc :-)

    Przyszła mi jeszcze do głowy jedna myśl - przypomniałem sobie kogoś, kto
    ostrzył móż "do góry nogami" - czyli tarcza atakowała od strony
    płaszczyzny, a wychodziła od strony ostrza. Dziwił się, że nie może
    skutecznie naostrzyć noża. Może Ty też tak robisz?

    > Kamien jest jaki jest. Jeden chropowaty, a drugi "gładki" :-)

    Mówisz o gradacji. Ale ważne jeszcze spoiwo. Standardowo kamienie miały
    kolory, m.in. białe, niebieskie, szare, czerwone, czarne. Oznaczało to
    twardość spoiwa. Ogólna zasada: do twardej stali miękkie spowo, do miękkiej
    stali twarde.

    > A nóz tez jest jaki jest - stal odpowiednia, dosc twarda, sprezysta.

    No, w kuchennym to raczej nie masz stali 440. Chyba, że rzeczywiście
    kupiłeś coś porządnego.

    > Eee tam trudniejsze. Przykladasz i sie naostrzy.
    > Najwyzej kąt bedzie inny niz sobie inzynier zalozył, ale chwile
    > skrawac bedzie.

    Już wystarczająco dużo widziałem wierteł z ujemnym kątem. Albo w drugą
    stronę: zbyt duży kąt przyłożenia i po pierwszym otworze znów tępe.

    > A nóz kuchenny ma kąt przekroju bardzo mały. A samo ostrze jeszcze
    > inny.
    > Zle przyłożysz, to zeszlifujesz nie to co trzeba, albo jeszcze
    > stępisz.

    > Za frezy to doceniam, bo tam powinny byc wymiary poszczególnych ostrzy
    > zgodne.

    Szlifuje się kąt natarcia, a nie kąt przyłożenia. Ciężko się pomylić.
    Natomiast trudniej szlifuje się noże do heblarki bądź grubościówki - tam
    już ostrze ma kilkadziesiąt centymetrów a tolerancja powinna być ok. 0,1
    mm. Ostrze musi być prowadzone w przyrządzie.

    > Ale jaki posuw - noz ma ksztalt nieregularny.

    Ostrze ząbkowane?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam