    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Ostrzenie noża
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Mon, 30 May 2022 15:15:42 +0200

    On Mon, 30 May 2022 14:13:54 +0200, Adam wrote:

    > Ważne nie tyle obroty, co prędkość liniowa.

    Jak to szlifierka, ma w miare dobrane, choc to model "supermarket".

    > Przyszła mi jeszcze do głowy jedna myśl - przypomniałem sobie kogoś, kto
    > ostrzył móż "do góry nogami" - czyli tarcza atakowała od strony
    > płaszczyzny, a wychodziła od strony ostrza. Dziwił się, że nie może
    > skutecznie naostrzyć noża. Może Ty też tak robisz?

    Zaraz zaraz, czy dobrze rozumiem?
    Brzeg tarczy sie porusza w dół, zeby iskry nie lecialy w gore,
    to nóż mam przyłożyc ostrzem w góre?
    Bo ja w dól.

    ten ma zwykly kamien, ale ostrzy faktycznie "ostrzem do przodu"
    https://youtu.be/lBXRkMZfIXk?t=102

    > Mówisz o gradacji. Ale ważne jeszcze spoiwo. Standardowo kamienie miały
    > kolory, m.in. białe, niebieskie, szare, czerwone, czarne. Oznaczało to
    > twardość spoiwa. Ogólna zasada: do twardej stali miękkie spowo, do miękkiej
    > stali twarde.

    Jakbym kupowal od początku, to moze bym wiedział :-)
    A tak, to jest szlifierka i ma jakies tarcze :-)

    > No, w kuchennym to raczej nie masz stali 440. Chyba, że rzeczywiście
    > kupiłeś coś porządnego.

    > Już wystarczająco dużo widziałem wierteł z ujemnym kątem.

    A kto to ostrzyl? :-)

    > Albo w drugą
    > stronę: zbyt duży kąt przyłożenia i po pierwszym otworze znów tępe.

    Ale jeden wyjdzie dobry.

    Tak czy inaczej masz tu sporą tolerancje.
    A w kuchni?

    > Szlifuje się kąt natarcia, a nie kąt przyłożenia. Ciężko się pomylić.

    No ale skoro kąt przyłozenia nie jest 90 stopni,
    to jak zeszliwujesz powierchnie natarcia, to sie zmieni promien
    krawedzi. tzn odleglosc od osi obrotu do krawedzi.
    I juz frez bedzie nierowno bral.

    > Natomiast trudniej szlifuje się noże do heblarki bądź grubościówki - tam
    > już ostrze ma kilkadziesiąt centymetrów a tolerancja powinna być ok. 0,1
    > mm. Ostrze musi być prowadzone w przyrządzie.

    > Ostrze ząbkowane?

    Nie, wystarczy ze jest zaokraglony.
    I juz musisz prowadzic recznie.

    Cos takiego sprobować ?
    https://youtu.be/tahaaHxhbsA?t=120

    I zobacz - w obie strony szlifuje.

    P.S. jeszcze jeden spec
    https://youtu.be/J9XPELRRXT0?t=80

    kąt nawet nie na oko, a kierunek ... ja juz zglupialem ...

    J.