    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Ostrzenie noża
    Date: Mon, 30 May 2022 11:59:35 +0200

    Dnia Mon, 30 May 2022 09:34:43 +0200, J.F napisał(a):

    > (...)
    > Ze wstydem sie przyłącze do pytania - tez prawie nie umiem naostrzyc
    > noza.
    >
    > Szlifierka stolowa - za duzo bierze, zawija krawedz.

    Szlifierka zawija krawędź???
    Zby zawinęła krawędź, to musiała by być na tyle duża siła przyłożenia, aby
    wpierw przegrzać tę krawędź. To jest mało możliwe.
    Musiałbyć ewentualnie do twardej stali używać twardego kamienia. Ale zwykłe
    noże raczej nie są z twardej stali.

    > "kamienie" rozne ... nie wiem o co chodzi, efekt jakis kiepski.
    > Przyrzad trzeba sobie zrobic, do pilnowania kąta?

    W szkole na praktykach ostrzyło się trudniejsze rzeczy: noże tokarskie i
    wiertła, zarówno do stali jak i do drewna. Czasem frezy palcowe, tarczowe
    itp. To wszystko z ręki, bez przyrządów. A tam kąty są znacznie ważniejsze,
    niż w domowym nożu.
    Zresztą do tej pory zdarza mi się poprawiać fabryczny szlif w nowych
    wiertłach, które ktoś kupił w jakiejś Castoramie czy innym dziwnym sklepie.
    Dość często też ostrzę u kogoś wiertła używane. Bez przyrządów.

    > A teraz jeszcze wyzwanie specjalne - mam kilka nozy "ceramicznych",
    > z takiego białego materialu ...

    Tutaj nie wiem. Typowe materiały korundowe to raczej nie.
    Z zasad ogólnych to bym stawiał raczej na pył diamentowy i raczej niższe
    obroty. Ziarnistość to chyba co najmniej 800 - oczywiście zależnie od
    stopnia zużycia noża.
    Ważny jest i materiał ściernicy, i posuw, i prędkość tarczy, i nacisk, i
    chłodzenie. Ja bym poczytał i zrobił testy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam